Beantwoorden
BertD
Freshman Weetjesweter
Berichten: 25
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ground loop via coax kabel

Beste,

ik heb een Onkyo TX-RZ70 AVR en zit met een brom in mijn subwoofer die harder en stiller wordt als ik de versterker van de sub harder en stiller zet. Dit lijkt echt op een 50 of 60hz ground loop.


 Ik heb 4 toestellen die via HDMI op de AVR aangesloten: Telenet, Apple TV en een Sony bdp-x700 BR player en de TV via eARC. 

Dmv eliminatie ben ik er achter gekomen dat de brom stopt als ik de HDMI van Telenet uit de AVR trek. Door verdere eliminatie kwam ik er achter dat de brom stopt als ik de coax tussen de muurdoos en de Telenet box uit trek. 
De stroom en netwerkkabel uit de box trekken maakt geen verschil. 

Dus klantendienst gebeld met dit verhaal. Deze neemt contact met de technische dienst, met als antwoord: “Voor dit problemen leveren wij geen technische support”.

 
Het lijkt er toch sterk op dat de hardware van TN mogelijks een probleem in mijn installatie creëert, maar men is niet bereid hiervoor een oplossing te zoeken. 


Daarom mijn oproep via deze weg?

Iemand een idee of mogelijke oplossing? 

Ik heb reeds een axing tzu 10-01 5-1000Mhz mantel- / brom ontstoorder geprobeerd met als gevolg dat er een zeer slecht, tot geen beeld meer was. 

9 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Ground loop via coax kabel

Is uw NUI aangesloten op een geaard stopkontact.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Ground loop via coax kabel

Gebruik je powerline-adapters in je woning? Koppel die eens los.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2711
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ground loop via coax kabel

BertD
Freshman Weetjesweter
Berichten: 25
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ground loop via coax kabel

Janneke,

Ja, deze is geaard en de NUI zit op dezelfde fase (3x400+N). 

BertD
Freshman Weetjesweter
Berichten: 25
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ground loop via coax kabel

Rafb,

Ja, ik heb 1 set Devolo Magic 2 die ik gebruik om internet in mijn tuinhuis te hebben. Zal deze eens uittrekken. 

BertD
Freshman Weetjesweter
Berichten: 25
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ground loop via coax kabel

Luc55

Ik heb al met 3 verschillende kabels getest, zonder verbetering. Maar ik kan het eens proberen. 

En ik heb hier ook nog ferrieten liggen die ik op mijn bestaande HDMI kan zetten. 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Ground loop via coax kabel


@BertD  schreef:

Janneke,

Ja, deze is geaard en de NUI zit op dezelfde fase (3x400+N). 


Het klinkt misschien gek, maar het wel aarden van de NIU is waarschijnlijk de oorzaak van jouw probleem.

Je hebt het probleem al duidelijk kunnen identificeren: de "hum" komt vanuit de coax kabel.

De coax mantels zijn in de NIU allemaal galvanisch verbonden met de metalen delen en de aarding van de NIU...

Probeer eens de NIU niet te aarden (vb een niet-geaarde verlengdraad) > gewoon om eens te testen. Gaat de brom nu weg?

 

Ik denk dat je het probleem zou kunnen oplossen door de coax kabel naar de TV/digicorder galvanisch te scheiden. Dit zorgt ervoor dat er géén stromen meer vloeien in de mantel van de coax kabel vanuit je installatie naar de NIU, maar dat de hoogfrequente signalen (5-1000 MHz) wel nog doorgelaten worden.

Gezien de heel lage weerstand van de mantel van de coaxkabel, kan een héél klein potentiaal verschil tussen de 2 punten (vb 1 Volt) al serieuze stromen veroorzaken door de coax mantel, en dat geeft jouw de "brom".

Goedkoopste oplossing: een "mantelstroomfilter" tussen de coaxdoos en de TV/digicorder, zoals: Antenne accessoires Mantelstroom filter Winkel: Bestel goedkoop uw Mantelstroom filter (allekabels.b...

mantelstroomfilter.png

Voor minder dan 10€ is jouw probleem, denk ik, opgelost. Toch het proberen waard?

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Ground loop via coax kabel


Sorry, bij het herlezen van de originele post zie ik dat je zo'n "mantelstroom filter" al probeerde. Dus negeer mijn voorgaande post 😏.

Dat de mantelfilter zo'n negatieve impact zou hebben op jouw TV beeld is ook niet normaal. Het RF signaal moet sterk genoeg zijn om  zonder verlies door zo'n filter te geraken. Je kan eventueel wel op de NIU één van de versterkte coax uitgangen proberen.

Wat eliminatie betreft:

  • NIU met en zonder aarding proberen?
  • inkomende coax van Telenet eens uit de NIU loskoppelen? De coax mantel is normaal ook door Telenet geaard, maar er kan ook een potentiaalverschil zitten tussen de "paal" en jouw installatie.
  • heeft de NIU een goede aarding? Kan je in de zekeringkast eens nakijken of de aardegeleider van de stroombaan naar de NIU, en de aardegeleider van de stroombaan naar de versterker goed verbonden zijn met de aardrail (en met elkaar)?

Aardlus stromen zijn inderdaad een lastig verhaal 🤔.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 242
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Ground loop via coax kabel

houd eens een draadje tegen een radiator en de versterker stopt het dan