Beantwoorden
haazen74
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
All I want for X-mas is YOU Primeur! Pageturner! It's your second party!

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

Hallo,

 

Ik heb zojuist een gloednieuwe Philips Smart Tv (pus7181) gekocht en heb hiermee het volgend probleem :

Als ik de Digibox aansluit op de HDMI kanalen 1 of 2 heb ik geen geluid, wel beeld.

Op HDMI kanaal 3 werkt alles echter wel.

Dit zijn de specificaties van de HDMI-kanalen :

 

Computeringangen op HDMI1/2

tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 60 Hz

Computeringangen op HDMI3/4

  • tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 30Hz
  • tot FHD 1920 x 1080 bij 60 Hz

Video-ingangen op HDMI1/2

tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 60 Hz

Video-ingangen op HDMI3/4

  • tot FHD 1920 x 1080 bij 60 Hz
  • tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 30Hz

HDCP 2.2

  • Ja op HDMI1
  • Ja op HDMI2

Zou het evt. met de HDCP te maken kunnen hebben?

Heb al nieuwe kabels geprobeerd (HDMI-high speed) en als ik een PS3 aansluit op HDMI 1&2 heb ik wel geluid & beeld.

Zou het evt. met de HDCP te maken kunnen hebben?

 

Bedankt! 🙂

 

 

32 reacties
Stijn
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

Heeft er iemand al de vraag van @haazen74 gezien? Mocht je advies hebben? Laat het hier dan zeker weten Smiley Knipoog

Stijn

"The force is strong with this one"
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting


@haazen74 schreef:

Hallo,

 

Spoiler

Ik heb zojuist een gloednieuwe Philips Smart Tv (pus7181) gekocht en heb hiermee het volgend probleem :

Als ik de Digibox aansluit op de HDMI kanalen 1 of 2 heb ik geen geluid, wel beeld.

Op HDMI kanaal 3 werkt alles echter wel.

Dit zijn de specificaties van de HDMI-kanalen :

 

Computeringangen op HDMI1/2

tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 60 Hz

Computeringangen op HDMI3/4

  • tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 30Hz
  • tot FHD 1920 x 1080 bij 60 Hz

Video-ingangen op HDMI1/2

tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 60 Hz

Video-ingangen op HDMI3/4

  • tot FHD 1920 x 1080 bij 60 Hz
  • tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 30Hz

HDCP 2.2

  • Ja op HDMI1
  • Ja op HDMI2

Zou het evt. met de HDCP te maken kunnen hebben?

Heb al nieuwe kabels geprobeerd (HDMI-high speed) en als ik een PS3 aansluit op HDMI 1&2 heb ik wel geluid & beeld.

Zou het evt. met de HDCP te maken kunnen hebben?

 

Bedankt! 🙂


Hoi @haazen74

 

Ik hoop dat je dit nog leest. (Ik heb zelf een vrij oude tv, 1 HDMI poort en maximaal 1080i zelfs geen 1080p dus ik kan het niet echt vergelijken.)

 

Ik heb even de handleiding van je tv bekeken en zag niets speciaals aan die eerste 2 hdmi poorten behalve zoals je al zei HDCP. Het zou vreemd zijn als het daar aan ligt omdat je dan normaal ook geen beeld zou moeten hebben.

 

Kun je even proberen  om je digicorder en tv uit te trekken (stekker uit het stopcontact) voor 15 seconden?

 

Kijk ook even in de instellingen van je tv of je HDCP kan uitschakelen.

 

Als dat niet werkt probeer dan ook eens even of Dolby Digital in:uitschakelen op de digicorder enig effect heeft.

  • Druk op Huistoets
  • Kies Allerlei > Instellingen > Digibox/Digicorder
  • Ga naar InstellingenAansluitingen
  • Kies bij Dolby Digital
    • Ja: bij Home Cinema (gebruik bijhorende afstandsbediening voor het volume )
    • Nee: zonder Home Cinema

 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ronald-v-e
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
All I want for X-mas is YOU Vernieuwde Telenet Webmail? Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

Voor het probleem van geen geluid via HDMI  heb je al eens een andere HDMI kabel geprobeerd ik dacht eens ergens vernomen te hebben dat er verschil bestaat in die kabels er zouden blijkbaar kabels zijn die bepaalde gegevens maar in 1 richting doorsturen en er zijn er die in 2 richtingen werken ik ben hier niet zeker van maar dacht dit ooit eens gelezen te hebben hopelijk graak je zo uit het probleem  Verlegen smiley

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

@ronald-v-e

HDMI is digitaal. Een duurdere kabel werkt precies hetzelfde als een van 5 euro. Er bestaat ook niet zoiets als 1 richting.
Ik heb een video toegevoegd waar het wordt uitgelegd. 🙂

https://youtu.be/Bfv9L8fVvr4
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ronald-v-e
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
All I want for X-mas is YOU Vernieuwde Telenet Webmail? Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

Sorry Principis dat ik zo lomp ben ik ben ook maar een leek op het gebied van die zaken en ben ook niet iemand die de hele dag aan pc of smartphone en meer van die dingen bezig  ben dat is mijn werk of hobby ook niet maar ik zag deze vraag toevallig staan en ik had daar toevalig iets over gelezen  en al eens iets over gehoord en ook in winkels al eens gezien dat er verschillende van die kabels bestaan en er ook verschil is in prijs en dat ze daar praten over kabels voor snel ethernet die dan ook voor internetaansluiting kunnen gebruikt worden en blijkbaar is er ook een verschil om het signaal beter af te schermen van stoornissen van andere toestellen  zoals GSM en microgolf  en meer ook is er wel verschil tussen  de binnen gelijders en het materiaal  van konnektors die minder gevoelig zijn aan oxidatie  en dit is vastgelegd in normen van 1.1 tot nu zelfs 1.4   ze zijn nu zelfs vanaf 2010 voorzien van een logo per kabels maar zoals ik vermeld had heb ik dat maar gelezen en gehoord maar ik ben geen techneut  die zich daar in verdiep  en met meet apparatuur achter verschillen ga kijken als mijn tv maar werkt en of de ene lijn wa langer of korter is da merk ik niet of dat 720 of 1080 lijnen zijn zal wel wa verschil uitmaken en dat er verschil is tussen  hdmi spliter en een verdeler is weet ik ook omdat een spliter het signaal  in tweeën  splitst weet ik ook maar ook van horen zeggen maar ik zag vandaag pas dat dit forum  bestaat en zag de vraag en wou gewoon even helpen door te vertellen  dat hij daar ook eens moest achter luisteren of dat dit er iets kon mee te maken hebben meer niet maar ik merk dat da al niet veel uithaalt  want dat er hier al van die techneuten zitten die het je wel eens even zullen uitleggen en je even op je vingers komen tikken  dus nu weet ik waar ik terecht kan als ik een probleem  heb maar hier niet moet zijn om even iets voor te stellen  om mogelijk te helpen dus nogmaals sorry  dat ik dat gedaan heb ieder zijn specialiteit hè   maar bedankt voor de rechtzetten en hopelijk  is het nu voor die persoon opgelost hè  daar was dit toch de bedoeling  van of niet ? 😟  🤔

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5227
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

@ronald-v-e- Ik ben er zeker van dat Principis je niet wou beledigen. Jouw reacties worden zeker op prijs gesteld, maar het kan soms gebeuren dat iemand aanvult of zelfs corrigeert. Ik weet ook niet alles en als iemand me verbetert, dan zie ik dat als "leergeld". Het belangrijkste blijft uiteraard, zoals je zelf al zegt, dat de OP (originele poster) er iets aan heeft! 😉


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

@ronald-v-e

 

Sorry als mijn reactie op jouw bericht beledigend overkwam, ik bedoelde het niet slecht, mijn bedoeling was om je te corrigeren maar niet op een negatieve manier. Ik apprecieer zeker dat je de moeite neemt om te reageren. 🙂

Iedereen maakt wel eens fouten, ik ook, veel zelfs. Vaak is dat niet eens je eigen schuld maar omdat je dingen hebt gehoord die niet kloppen. Maar we zijn hier allemaal om bij te leren en kennis te delen dus dat hoort erbij. 🙂

 

Het probleem in de kabelmarkt is ook nog dat veel reclames foutieve of misleidende informatie geven samen met de verkopers want die krijgen natuurlijk meer marge in de winkel als ze duurdere kabels verkopen.

 

Als je een probleem ziet en je denkt dat je de oplossing weet, reageer dan. 🙂 Je moet je niet gehinderd voelen doordat sommigen over een bepaald onderwerp meer weten, misschien heb jij al eens hetzelfde probleem meegemaakt en dan kun je die persoon veel sneller helpen dan wie dan ook met welke kennis dan ook. 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
haazen74
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
All I want for X-mas is YOU Primeur! Pageturner! It's your second party!

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

Hallo,

 

Update: Nog steeds geen geluid uit HDMI 1 of 2 ....

 

Heb ondertussen hetvolgende geprobeerd :

 

- stekker uit tv en digibox en herstart : geen resultaat

- High - Speed HDMI kabel : geen resultaat

- In instellingen geluid Dolby afgezet : geen resultaat

- HDCP afzetten gaat niet, deze zijn alleen aanwezig op HDMI 1 & 2 : geen geluid (wel beeld), op HDMI-poort 3 en 4 staat géén HDCP : wel geluid én beeld

 

Ik heb nog 2 ideeën die ik nog wil proberen  :

-misschien HDMI met ethernet gebruiken?

-misschien HDMI met audio-return?

Persoonlijk denk ik niet dat dit zal helpen, maar anders zie ik geen overige oplossingen meer ...

Iemand nog andere suggesties?

 

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

Hoi,

Dat zou geen verschil mogen zijn. Maar je kan het proberen. (Koop geen HDMI kabel boven de 20 euro, dat is afzetterij.)

Maar ik heb voor de rest geen ideeën, ik ben niet zo een tv expert. Misschien dat iemand anders meer weet?
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ronald-v-e
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
All I want for X-mas is YOU Vernieuwde Telenet Webmail? Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

ik heb een klein vraagje als alles normaal werkt op u HDMI 3 poort  waarom je die poort dan niet gebruikt en eigenlijk poort 1 & 2 wil gebruiken ?

in bepaalde gevallen van aansluiting moet je soms ook nog een apart audio kabeltje gebruiken tussen de toestellen . en blijkbaar kan je op de 1 & 2 HDMI poorten allerlei exta instelingen aanpassen .! die zelfs voor vertraging van beeld en meer oplevert .

0 Likes
ronald-v-e
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
All I want for X-mas is YOU Vernieuwde Telenet Webmail? Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

ik heb ook eens gekeken in handleiding en normaal zijn alle HDMI poorten voorzien voor ARC  Audio return channel en zou je op elke poort moeten kunnen aansluiten  maar ARC is steeds maar voor 1 apparaat tegelijk beschikbaar en je kan ARC ook uitschakelen op je tv  dus voor zover dat ik er uit kom als je tv op de standart instellingen staat en je de digi recorder of box alleen op 1 van de 4 HDMI ingangen aansluit en op de drie andere niks zou het moeten werken en als je de tv en decoder gekoppelt hebt op de afstandbedining van de decoder moet je wel zien dat het geluid van je tv niet afstaat of te laag staat die kan je gewoon met afstandbedining van tv hoger zetten  maar dus als je niets van instellingen op je tv hebt veranderd zou je de decoder op 1 van de 4 Hdmi ingangen kunnen aansluiten als er op de 3 andere niks is aangesloten en je ARC niet hebt uitgeschakeld . ik hoop dat je nu iets verder geraakt  en als je meerdere toestellen sammen via HDMI gebruikt zal je apparte audio kabeltjes moeten gebruiken vermoet ik  wens je in ieder geval veel succes toe en zal duimen voor je  😉

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

Bij sommige nieuwe UHD/4k tv's moet je een instelling van de hdmi-ingang aanpassen.
Bij Philips doe je dat zo:

- Menu
- Alle instellingen
- Algemene instellingen
- Geavanceerd
- HDMI ULTRA HD
- UHD uitzetten voor de hdmi-ingang waar de digicorder mee verbonden is.


Het kan zijn dat enkele stappen wat anders zijn bij jouw tv. Maar dan weet je al waar je moet gaan zoeken he (hetzelfde voor andere merken UHD/4k tv's: zoek naar de instelling van HDMI UHD en zet deze uit)


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

@haazen74  Kan je me vertellen of het al gelukt is?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
haazen74
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
All I want for X-mas is YOU Primeur! Pageturner! It's your second party!

Help! geen geluid meer op HDMI aansluiting

Probleem is opgelost,
Je moet de instelling per HDMI aansluiting aanpassen en de Ultra HD uitschakelen.
Bedankt voor de tips!