Beantwoorden
Deniv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Goed gevonden!

Hoeveel bandbreedte gewonnen door de signaalswitch?

Weet iemand hoeveel extra bandbreedte er wordt gewonnen na de signaalswitch door het verdwijnen van analoge tv en radio?

(PS Ik vond geen geschikte topic of 'Bord' om dit te posten)

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoeveel bandbreedte gewonnen door de signaalswitch?

@Deniv26 analoge kanalen was/is 208 Mhz. Dit alleen al zorgt voor een bandbreedte waar +- 1 Gbps kan door gestuurd worden  op Docsis 3.0. Op docsis 3.1 is dit ongeveer het dubbele dacht ik of zelfs meer. De FM kanalen waren ergens rond de 20 Mhz dacht ik. De digatale kanalen zaten nu reeds op hun eigen bandbreedte. Dus ik denk dat ze ongeveer 1/4 van hun totale bandbreedte die ze nu gebruiken gerecupereerd hebben voor internet. Zullen natuurlijk want het is nog niet overal doorgevoerd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoeveel bandbreedte gewonnen door de signaalswitch?

@igvfer 26 kanalen is naar gelang de plaats, hier kreeg ik geen 26 analoge zenders meer op de kabel 😉 

die 26 zal in ex indi gebied zijn en Vlaams Brabant.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoeveel bandbreedte gewonnen door de signaalswitch?

Ik kan me niet uitspreken over alle regio's, maar de 24 kanalen (waaronder de info pagina dat het gelukt is) van het compact signaal, nemen slechts de plaats in van twee analoge zenders.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoeveel bandbreedte gewonnen door de signaalswitch?

@Master-Magic  Ik denk dat ze ongeveer tussen de 200 en 250 Mhz bandbreedte winnen. Want waar nu het compact signaal zitten en het DTV signaal met alle zenders was al in gebruik of vrijgehouden toen de analoge er nog waren en op sommige plaatsen nog zijn. Ik maakte een brute schatting op basis van 26 zender die we hier altijd gehad hebben (regio Gent, Eeklo,Oudenaarde) en de FM band die tussen 90 en 110 Mhz zat.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoeveel bandbreedte gewonnen door de signaalswitch?

@igvfer ik kijk op gent en zie er 20, sinds de laatste aanpassing van analoge kanalen,

als je checkt op telenet op postcode voor het compact signaal zitten er zenders tussen die ook niet analoog waren, tel enkel de zenders die er analoog waren.

een vlaamsparlementtv was er niet analoog, ook het test kanaal en info kanaal was er ook niet.

dan het regionale kanaal is er dubbel digitaal, is ook maar 1 😉 

deze 20 analoge zenders plus de FM, zou al wat plaats geven voor extra zenders of zender verbetering in kwaliteit of ook een 4K zender dat 1 mux zal innemen als die via DVB-C zal uitgezonden worden, en de rest voor het stabieler maken van de kabel en internet aanpassing.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes