Beantwoorden
Zandrex
Experienced Weetjesweter
O dierbaar België.. Alles op zijn plek! Jij bent af! Twee handen vol!

IR afstandbediening protocol

Hallo,

Mijn grootouders zijn niet meer zo handig met de nieuwe technologie.

Daarom had ik het gedacht om via een microcontroller (arduino) zelf een afstandbediening te maken. Deze zal onderanderen bij 1 druk op de on/off knop de tv en digicorder of digibox aanzetten of uitzetten. Ook het switchen tussen tv mode en digimode wegwerken. En 1 druk op de knop zal teletekst verschijnen. Ik ben dit momenteel zelf thuis aan het proberen. Met een digibox en een Sony tv. IR afstandbedieningen bevatten protocols, omdat Sony zo een bekend merk is staat er genoeg informatie om met sony protocols te werken. Dus de tv besturen is niet zo moeilijk. Maar de digibox kan ik 1 dag alleen aan of uit zetten en de volgende dag is het signaal weer anders. Zou u mij hierbij kunnen helpen? 

ps: Ik lees de signalen binnen via arduino (en mbv programma's van internet).

Groeten,

Nico

0 Likes
5 reacties
Zandrex
Experienced Weetjesweter

Hallo Telenet en Telenet gebruikers,

Ik heb de senioren afstandbediening kunnen maken. Voor die gene die willen weten wat dit is.

Wat houdt dit in?

7  simpele knoppen:

1. aan/uit,
  2. volume harder
  3. volume zachter
  4. vorige zender
  5. volgende zender
  6. teletekst aan
  7. teletekst uit

Extra voordeel?

Je kunt je tv en digibox/digicorder bedienen zonder te moeten switchen met mode.
Vb. Wanneer je op aan/uit knop drukt zal je tv en je digibox/digicorder aanspringen.

De onderdelen voor het prototype heb ik besteld. Zodat ik een gebruiksvriendelijk toestel kan bouwen. 

Deze zal ik dan uittesten op mijn grootouders. Indien zij content zijn van dit toestel wil ik er meer van maken. 

Mijn vraag is dus aan Telenet, mag ik dit bouwen en verkopen?

Mijn vraag aan de Telenet gebruikers, zouden jullie dit een handig toestel vinden voor senioren? 

En laat me altijd maar weten als jullie nog een opmerking hebben om het toestel te verbeteren.

Groeten,

Nico Claes

0 Likes
Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@Zandrex,

Bedankt voor je voorstel!

We hebben het aan onze collega’s voorgesteld, maar momenteel zijn er hier geen plannen voor.  Op dit moment zijn er ook al enkele alternatieven op de markt voor senioren die de basis functies mogelijk maken.

Aarzel niet om toekomstige ideeën met ons te delen!

Suzy

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

@Zandrex Voor zover ik weet kan Telenet je niet tegenhouden want je doet niets verkeerd. Ik heb wel geen idee hoe het met de rest van de wetgeving zit over dingen verkopen.

Ik denk dat het wel een goed idee is. Het probleem is wel dat als de tv bv per ongeluk in een menu zit je er niet uit kunt want je hebt geen menu knoppen of cijferknoppen.

Zorg er ook voor dat de knoppen groot genoeg zijn dat is een van de belangrijkste dingen denk ik 🙂

Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
0 Likes
Zandrex
Experienced Weetjesweter

@Arthur2 @Niels @igvfer, in een andere topic heb ik gediscussieerd over het prototype dat ik ging bouwen. Niet alles werkt zoals ik gehoopt had. Bereik is maar goed tot op 3m afstand. Daarna moet men al beginnen te richten op de TV. En de 9V batterij die ik wilden gebruikt voor de afstandbediening gaat te snel leeg doordat mijn microcontroller continue aan moet staan. Dus het materiaal dat ik momenteel gebruik is niet optimaal. Het bereik kan ik verbeteren door nog een krachtigere led te gebruiken. Maar de microcontroller vervangen door een chip, gaat momenteel mijn kennis te boven. Ik heb nooit iets in de elektronica gestudeerd. Maar vanaf volgend jaar, ga ik industriële ingenieur in de elektronica verder studeren. En hopelijk zal ik dan efficiëntere toestellen kunnen ontwerpen.

Bedankt allemaal!

Groeten,
Nico
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Welke microcontroller gebruik je? Bedoel je Arduino?

En dat veranderen door een chip lijkt me niet al te moeilijk alleen een beetje opzoekwerk 🙂

Ik weet alleen niet wat voor chip je zou kunnen gebruiken.

Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
0 Likes