Beantwoorden
kieken10
Freshman Weetjesweter
Berichten: 24
Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Kan ik nog met deze FM ontvangen of kan ik deze nog gebruiken als antenne aub?

20210915_121834.jpg

 

Titel gewijzigd door Daan (mod) | Vorige titel: FM ontvangst

0 Likes
24 reacties
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

vrienden hadden in hun passiefhuis geen ontvangst voor fm

dus ik had gezegd om buiten antenne te plaatsen

ik had hun voorgesteld de Maximum 20608 antenne te kopen  voor nu goed voor  de toekomst

natuurlijk 50 euro voor een antenne

iedereen nog veel geld voor  stuk ijzer maar zo moet je het niet zien

geluid is perfect binnen  en ze hebben nu ook nog een radio op dab+ er bij gekocht

Sirio is een goed merk de italianen weten wat ze makken

was de ontvangst zo slecht dat je deze genomen hebt

ik weet dat deze worden aangeraden op grens gebied of als ontvangst bar slecht is

de prijs die is nooit min bij de italianen maar zeer goed materiaal

 

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Ik heb de gratis Telenet FM "antenne" op zolder gehangen, en met een ongebruikte coax aangesloten op mijn FM tuner/versterker.

Uitstekende FM ontvangst op een 30-tal zenders: de Belgische nationale zenders, een aantal Franse en Waalse zenders, en ook lokale radio's waar ik nog nooit van gehoord had (vanuit Waregem, Kortrijk, Gent, Tielt, Deinze, ...) 😊

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

@flip1953 veel lokaal zit er niet meer in die gemeente's, veel keten radio's en kleine zendertjes die het proberen maar amper luisteraars hebben 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

hoe hoger hoe beter simpele en goede oplossing zeker als je zolder niet goed geïsoleerd is

buiten blijft natuurlijk de beste keuze

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Groot gelijk, Luc. Isolatie op de zolder op zich is niet het grootste probleem, rotswol of glaswol bvb. zal nog veel radiosignaal doorlaten. Maar veel zolders van nieuwe huizen worden ook geïsoleerd met vaste isolatieplaten uit PUR of PIR die een aluminiumfolielaag hebben, en die zal natuurlijk WEL radiosignalen afschermen.

Als je een radioantenne op je zolder kan plaatsen en het werkt, dan heeft dit enkele voordelen: je hoeft de bekabeling niet te isoleren tegen regen, je hoeft ze niet te aarden tegen bliksem en je ontsiert je buitenmuur of tuin niet zo.

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

De Maximum 20608 is een '"omni". Vlaanderen is natuurlijk een regio met sterke FM-afstraling, maar AerialsandTV is niet zo te spreken over die omni's. Ik citeer: "Round FM "Omni" type antennas (also known as circular or halo aerials) do not perform as well as the half wave dipole and this reflects their design which gives a theoretical minus 3 dBd gain figure. Even so, if you’re in a strong enough signal area, you will still get reasonable FM from an Omni. However, basically, we think they’re **bleep** so we don’t stock them. In fact I’m at a loss to understand why there are so many Omnis around." - ik zou iedereen die een FM of DAB+ antenne wil kopen aanraden om hun site eens goed te lezen, je zal nergens op het internet zo'n goede en duidelijk begrijpbare info vinden over dit onderwerp. Zie https://www.aerialsandtv.com/knowledge/fm-and-dab-radio

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Ik zie de aankoopprijs van een goede radio-antenne niet als weggegooid geld. Uiteindelijk is dit een eenmalige kost voor iets waar je enorm lang zult kunnen van genieten. Je abonnement van Telenet is een maandelijks weerkerende kost  😉

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

ik vind dat ook  maar zeg dat niet aan jonge mensen die kopen liever een chromecast

internet zijn ze gewoon en reclame of muziek dat hun niet aanstaat luisteren ze niet 

zij kiezen zelf de muziek deze trend zet door en door dat houden we niet meer tegen

actie dab om de verkoop omhoog te duwen

maar de jeugd komt in geen electro winkel meer koopt alles online

mijn ouders vinden dat het snel gaat vandaag iets nieuw na een jaar oud

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?


@luc55  schreef:

ik vind dat ook  maar zeg dat niet aan jonge mensen die kopen liever een chromecast

internet zijn ze gewoon en reclame of muziek dat hun niet aanstaat luisteren ze niet 

zij kiezen zelf de muziek deze trend zet door en door dat houden we niet meer tegen

actie dab om de verkoop omhoog te duwen

maar de jeugd komt in geen electro winkel meer koopt alles online

mijn ouders vinden dat het snel gaat vandaag iets nieuw na een jaar oud


@luc55 is het mogelijk om ook eventueel lees tekens te gebruiken. 

Jou teksten zijn namelijk tamelijk verwarrend om te lezen waardoor het moeilijk te begrijpen is. Een punt een komma en dergelijk is makkelijker om je tekst goed te kunnen lezen.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Nu onze Sirio FM dipool is geinstalleerd als buitenantenne, nog even een overzicht van de resultaten.

We wonen te Assenede (Noorden van Oost-Vlaanderen) en de antenne is geplaatst tegen een muur, op 5 meter hoogte aan de westkant van het huis, voor goede ontvangst van de voor ons belangrijkste zenderparken (Egem en Eurosilo).

Gezien het huis gebouwd is in gewapend beton, en gezien de positie van de antenne tegen een westmuur, hebben we dus wel grotendeels afscherming van het oosten (NL, Antwerpen, Brussel, Wallonië). Toch slagen we erin om 40 unieke radiofrequenties op FM te ontvangen, waarvan 35 compleet zonder ruis. We ontvangen ook een RTBF-zender, weliswaar met een beetje ruis, op 76 km afstand.  

Deze antenne is ook perfect voor DAB+, dus je bent meteen futureproof als FM ooit zou worden afgeschakeld.

Ik kan deze antenne dus absoluut aanraden. In mijn zoektocht naar de FM-frequenties werd ik overigens erg geholpen door deze site: fmscan.org - een absolute aanrader. Je kan hier je eigen locatie ingeven en vervolgens de lijst sorteren op frequentie, afstand, naam etc...