Beantwoorden
BW804S
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan je radio luisteren via de DVB-C-ontvanger van je TV

Hallo,

Proficiat voor jullie technische kennis en behulpzaamheid op dit forum!

Mijn schoonmoeder JM heeft mijn hulp nodig inzake het volgende. En ik stel me een vraag waarop jullie wellicht het antwoord weten.

JM woont in Heusden-Zolder en heeft geen radio-ontvangst meer via de analoge kabel, ingevolge de afschakeling door Telenet in dat (test)gebied. Ze luisterde via een hifi-installatie en kijkt nog steeds TV via de analoge kabel. Ze wenst geen extra abonnementen te nemen voor digitale TV-ontvangst.

Van de 3 oplossingen die Telenet voorstelt, lijkt de aankoop van een DVB-C-ontvanger van Telenet (VISTRON VDR-210 aan €49 klantenprijs) de interessantste voor JM.

Ze heeft een TV met ingebouwde DVB-C-ontvanger (Sony KDL-40R470 van eind 2013). Is het niet mogelijk het radiosignaal te ontvangen via die TV, om het dan (via analoge cinch-uitgangen) door te sturen naar de hifi-installatie? Blijkbaar niet, vermits Telenet zelf niet spreekt over die mogelijkheid?

De handleiding van de Sony KDL-40R470 spreekt niet over AAC-compatibiliteit, maar dat is wel het geval volgens https://www.lcd-compare.com/televiseur-SONKDL40R470-SONY-KDL-40R470A.htm :

Vidéo / Codecs Audio :

AAC • DOLBY DIGITAL • DOLBY DIGITAL PLUS • DTS • HE-AAC • MP3 • MPEG AUDIO • PCM • WMA 8

 

(Uiteraard zou deze oplossing, als ze mogelijk is, als nadeel hebben dat de TV ingeschakeld moet blijven om radio te kunnen luisteren. Anderzijds zou geen bijkomende nieuwe afstandsbediening nodig zijn, namelijk die om de Vistron te bedienen.)

0 Likes
4 reacties
Ex-Netweter
 

Kan je radio luisteren via de DVB-C-ontvanger van je TV


@BW804S  schreef:

Ze heeft een TV met ingebouwde DVB-C-ontvanger (Sony KDL-40R470 van eind 2013). Is het niet mogelijk het radiosignaal te ontvangen via die TV, om het dan (via analoge cinch-uitgangen) door te sturen naar de hifi-installatie?


Ja natuurlijk, met dit toestel kan je de "vrij te ontvangen" radiozenders (en TV zenders) ontvangen van het Compact signaal.

Je moet alleen het TV toestel nog eens laten scannen op digitale kanalen.

Indien beschikbaar op deze Sony, kies voor "Snelscan" en stel de Frequentie in op 290 MHz (290.000 kHz) en Netwerk-Id op 32.

Eventueel ook nog de symbol rate instellen op 6,875 (MSym/s) en de modulatie op QAM256

 

Indien het goed is zal het toestel nu alle "vrij te ontvangen" kanalen vinden (zowel TV als Radio). Hiermee is je schoonmoeder dan ook voorbereid voor het vervangen van de analoge TV.

Misschien lukt het niet de eerste keer, maar mits de juiste instellingen moet het zeker lukken.

 

Voor de lijst van de zenders: postcode ingeven op: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/zenderoverzicht-kabelabonnement-van-telenet/

 


@BW804S  schreef:

 Ze wenst geen extra abonnementen te nemen voor digitale TV-ontvangst.


Misschien toch nog een klein misverstand uit de weg ruimen:

Voor digitale TV ontvangst ben je niet verplicht om extra abonnementen te nemen.

Voor een éénmalig bedrag van 69 EUR kan je een CI+ kaartje kopen, waarmee je schoonmoeder dan ook alle digitale kanalen (TV, radio en muziek) van basisaanbod kan ontvangen (in HD kwaliteit).

Er is een éénmalige activatiekost van 50 EUR indien er nog geen enkele digitale dienst afgenomen wordt.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Kan je radio luisteren via de DVB-C-ontvanger van je TV


@BW804S  schreef:

...

Ze heeft een TV met ingebouwde DVB-C-ontvanger (Sony KDL-40R470 van eind 2013). Is het niet mogelijk het radiosignaal te ontvangen via die TV, om het dan (via analoge cinch-uitgangen) door te sturen naar de hifi-installatie? Blijkbaar niet, vermits Telenet zelf niet spreekt over die mogelijkheid?

...


@BW804S zoals @Ex-Netweter aangeeft is dat zeker mogelijk. TV-toestel met ingebouwde DVB-C tuner is effectief een oplossing. Enige dat je moet doen, is herscannen naar het compacte signaal om de radiozenders ook te ontvangen.

 

Ik bevestig dus gewoon even officieel wat @Ex-Netweter aangaf hierboven. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

BW804S
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan je radio luisteren via de DVB-C-ontvanger van je TV

Veel dank aan jullie allebei! 

Zodra ik het heb uitgeprobeerd bij JM, laat ik nog iets weten.

BW804S
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan je radio luisteren via de DVB-C-ontvanger van je TV

Dankzij het antwoord van philippe_d kan mijn schoonmoeder opnieuw haar favoriete radio's beluisteren op haar hifi-installatie, via de kabel. 

Er was wel een nadeel aan deze werkwijze om radio te beluisteren met de tv als "tuner": 

Het televisietoestel in kwestie biedt helaas niet de mogelijkheid om het geluid tegelijkertijd uit te sturen via de analoge audio-uitgang en de luidsprekers.

De instellingen van het tv-toestel dwingen om een keuze te maken tussen één van beide.

Dit heeft tot gevolg dat radio inderdaad kan worden beluisterd via de tv en de hifi-installatie, maar dat bij het televisiekijken die hifi-installatie ook moet worden ingeschakeld om het geluid te horen. (Het was voor mijn schoonmoeder geen optie om telkens de instelling van het tv-toestel te wijzigen.)

Slotsom is dat de omschakeling die Telenet oplegt, het elektriciteitsverbruik van veel gebruikers zal doen toenemen (door extra decoders of, in het geval van mijn schoonmoeder, meer ingeschakelde toestellen). Het omgekeerde van wat nodig is in de strijd tegen de klimaatopwarming.