Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Ik leg eerst even eea uit, want velen gaan wellicht denken, wat komt die nog vragen... 😂

Ik ben nogal handig met elektronica en een aantal jaren geleden kwam een kennis daarom mijn hulp vragen voor een haperende (gekochte) digicorder. Die vond af en toe geen kanalen en dat bleken losse contacten te zijn op de grote BGA chip op het moederbord. Zelf heb ik niet de apparatuur om die chip te reballen, dus zou even duren. De eigenaar was in tussentijd al van abonnement veranderd en kwam te weten dat hier een digicorder inbegrepen was. Tot spijt van z'n opnames, maar voor hem was het probleem verder opgelost. Ik vroeg wel om de kapotte digicorder, die ik mocht houden, op zijn account actief te houden. Na herstelling was ik daar wat mee van plan.

Een andere gekke hobby van mij is restauratie van lampen tv's. Ik heb een hele collectie spelend en het is leuk om daar materiaal van vroeger op te kijken. 
Zo kunnen wij als Telenet abonnees Eclips tv ontvangen. Helaas wordt 4:3 materiaal op een 4:3 tv met een balk links rechts en boven onder weergegeven. Nu heeft de bewuste digicorder een functie om, ingesteld op 4:3 uit via scart, het 16:9 beeld in te zoomen. 
Resultaat is een perfect schermvullend beeld op een 4:3 tv bij van oorsprong 4:3 opnames.

Geregeld nam ik wat op van Eclips tv, dit op een DVDtje branden en klaar. Perfect bronmateriaal om af te spelen op een oude zwart wit van de fifties of sixities.

Het probleem is nu dat de oorspronkelijke eigenaar van die digicorder waar ik dat mee deed overleden is. Abonnement geschrapt en dat apparaat werkt natuurlijk niet meer.

Zelf heb ik het OneUp als abonnement, maar ik gebruik 4 Ci+ kaartjes en kan dus geen apparaat meer toevoegen aan m'n abonnement. Ik kan wel de Telenet app gebruiken voor die Eclips tv.

Noch met een Chromecast, noch met een nVidiashield kan ik het gedaan krijgen om een schermvullend beeld te krijgen op die 4:3 tv, omdat die "zoomfunctie" die de digicorder wel heeft ontbreekt.

Heeft iemand een idee of er nog zo'n toestelletje bestaat waar dat wel mee lukt? Er zijn honderden Android mediaspelers te koop, maar geen zin om die allemaal eens gaan te testen, gaat me heel veel €€€€€tjes kosten.

De laatste nieuwe TV boxen van Telenet hebben bij mijn weten geen scart meer, dus laat staan dat ze 4:3 ingezoomd kunnen weergeven.

 

tnx voor de tips!

Gert

22 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Met VLC (freeware) kan je dat doen.

janne_man_0-1710092877794.png

 

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 240
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

als je één ci+ laat schrappen kan je wel 3 of 4 digicorders in de plaats gebruiken dacht ik? ik heb er 4 en 2 ci+ voor elke kamers maar een digicorder en ci niet in gebruik zijn wel nog actief. de zenders van het compactkanaal kan je in vlc bekijken met een dvb-c settopbox met ethernet en enigma2 bv

raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Het idee met VLC is een goeie tip. Probleem is alleen hoe ik er Eclips mee kan ontvangen. Is er een koppeling mogelijk met de Telenet app? 

Met het compacte signaal is Eclips niet te ontvangen. Anders had ik een oplossing gehad via m'n tv toestel met interne harddisk.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 240
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

er zijn ook hdmi naar rood geel wit video/audio converters, deze kan je met een female/female hdmi tussenstukje aan een chromecast bevestigen. dan is het streamen lost dit het op voor u? zo kan je chromecast op zo een video jack outputten en misschien eventueel zelfs omzetten naar antenne met een rf converter

raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Ik vrees dat de softwareproblemen bij Telenet nog niet opgelost zijn... 

Dit topic bevatte veel meer berichten dan er tot nu toe te lezen zijn. Mijn "frank" is gevallen met jouw antwoord, @thomasdb.

Iemand suggereerde dit in het begin van dit topic ook al. Ik antwoordde dat ik dat al gebruikte, maar dat het aspectformaat een probleem bleef. Ook als ik een apparaat gebruik dat een 4:3 resolutie kan uitsturen.

Waar ik de voorbije week nog aan dacht: Panasonic heeft nog Bluray recorders met interne HDD in zijn gamma. Je kan hier een Ci+ kaartje inschuiven. Iemand ervaringen wat zulk toestel doet met 4:3? 

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 240
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

heb je gewoon dan zo een niet nodig? weet niet welke maar er is er vast een die  kan downscalen ook https://www.retrorgb.com/upscalers.html

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

@raverke95 lees eens https://fwd.nl/beeld/panasonic-lanceert-blu-ray-recorders-met-dubbele-dvb-c-tuner/

er op na bij de reacties onder het bericht over dit toestel, in nederland had iemand dit toestel gekocht en getest op ziggo en het lukte niet om het CI+ module te herkennen daar dit toestel niet was geschikt voor in nederland en er geen officiële verkoop was, dit toestel is voor in Duitsland en had toen in die tijd dat hij beschikbaar kwam (rond 2012) geen ondersteuning voor andere landen dan Duitsland.

ik vrees dat het niet zal lukken voor de gecodeerde zenders op te nemen, en de vraag is of je deze nog ergens vindt, wel interessant toestel.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 240
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

of je koopt voor 15 euro een usb hdmi capture, stuurt de chromecast /digicorder zijn hdmi eclips tv hierlangs binnen op de computer, en gebruikt obs zijn virtualcam om de hdmi video source beschikbaar te maken als opnameapparaat, dewelkste je dan in VLC kan openen en je aspectratio kiezen, en deze dan weer uit te sturen naar een scherm op hdmi of streaming-mediaapparaat over je lan met de analoge video converter naar het oude crt ofzo. als je de stream van vlc kan openenen op de nvidia shield, (in ijn eigen video player of als je er vlc kan op installeren ook in vlcà kan je hem in vlc misschien configureren op 4:3 dus. 

raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

@Master-Magic Ik werk in een zaak waar we oa Panasonic verkopen en herstellen. Ik herinner mij dat de baas ooit voor een drietal klanten zulk apparaat moeten bestellen heeft. Hij geraakte daar aan en in Telenet gebied werkte die prima. Van één klant weet ik zeker dat hij zo'n twee toestellen nog steeds in gebruik heeft. Das een man met beperkingen en die houdt zich de hele dag bezig met filmpjes opnemen, "monteren", bewaren en terug bekijken. Als daar iets niet werkt mag ik daar altijd heen. Helaas nooit de kans gehad om mijn doelstelling daar eens te proberen.
Vroeger waren de tv's van Panasonic ook niet Telenet/Ziggo gecertificeerd. Terwijl alle andere merken hier perfect mee om konden had Panasonic in de praktijk één probleem: ze pakten de Telenet zendervolgorde niet over. Je kon zelf wel eea herschikken, maar na een update stonden de gewijzigde kanalen weer achteraan.
Ik kan me herinneren dat de allereerste van die recorders dat issue ook hadden.
Nu goed, ik heb ze al aangeboden geweten op Marktplaats & co. Voor een eurootje of 100 wil ik de gok wel nemen.

@thomasdb zo'n apparaatje is mijn allerlaatste hoop. Op een vorige computer heb ik het ooit getest om middels OBS een lopende film op te nemen. Aanvankelijk van VRTmax en VTMGo werkte dat. Later werd dat scherm gewoon zwart. Iets met copyrights wellicht? Ik heb zo'n usb hdmi capture nooit eerder gekocht met de vrees dat ik hetzelfde probleem daarmee ga hebben.

Misschien toch eens op zoek gaan naar zo'n Bluray recorder van Panasonic...

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2709
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Als je 2dehands een toestel zoek moet je wel zien dat de ci+ module er in kan

niet alleen de kaart dat gaat niet

Vroeger had je Panasonic toestellen die met de module mee over weg kosten  natuurlijk worden deze in europa al een tijdje niet meer verkocht wel in

Australie nog dat was wel nog voor de corona

https://fwd.nl/beeld/panasonic-lanceert-blu-ray-recorders-met-dubbele-dvb-c-tuner/

Voor deze zaken moet je wel kennis hebben  om het aan de praat te krijgen en je kan maar 1 zender te gelijk opnemen

Als je meer budget hebt ben je beter dat je naar een satelliet winkel gaat neem de module met kaart mee naar daar hoor eens wat ze daar zeggen

of ze alles kunnen installeren

https://www.crikemans.be/html/home.php

Dit is een voorbeeld weet niet of ze nog iets doen

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

@luc55 maar die kan wel iets van VTM opnemen en tegelijk van VRT iets opnemen of kijken met 2 DVB-C tuners, alleen zien dat deze de uitzendnorm aan kan dat telenet gebruikt, anders is er nog het compact aanbod ook voor opnames, als dit is om niet te bewaren is dat meer of ok dat SD aanbod.

dan kan je iets in SD en HD opnemen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2709
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Dat is juist maar toestel heeft moeilijk  is niet het zelfde zoals een FBC ontvanger bij satelliet tv en vtm en vrt zitten niet in het  zelfde kotje (band )

SD aanbod dat is geen probleem daar heb je twin toestellen voor

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

@luc55 waarom satelliet willen pushen, de Panasonic recorder dat die wilt kopen is voor kabel tv met 2 tuners, je kan dan 2 opnames doen, wel maar 1 gecodeerd, de ander moet vrij te ontvangen zijn, de VRT zenders of het compact signaal.

als die al een CI+ module heeft van telenet kan die deze daarvoor gebruiken op die recorder dat die kan kopen voor een 100 euro, dus waarom satelliet pushen, dat zijn nog hogere kosten en dan moet die ontvanger van tv Vlaanderen ook aanstaan om op te nemen op die Panasonic recorder, dus dubbel stroom verbruik, als die recorder kabel tv opname kan doen en die voor 100 euro geholpen is en niks aan de buitenmuur moet hangen enz.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2709
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Ik duw hem niet naar satelliet  ik laat hem naar een winkel gaan die ervaring heeft in deze zaken gaat nog altijd over DVB C ontvanger

Hij moet gewoon opletten dat hij met iets thuis komt dat het voor de vuilbak is er is de laatste tijd veel verandert

Ik zie veel te koop op 2dehands dat uit gebruik is en toch proberen te verkopen als 5 euro ok maar soms zie je bedragen

en is voor de vuilbak later zie je dit in de waardering rommel gekocht verkoper antwoord niet meer