Beantwoorden
Mounoi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

In ons huis zijn 2 appartementen. Er komt 1 Coax-kabel binnen, waarop de bovenbuur een Telenet - aansluiting heeft. 

Tot nu toe heb ik een Proximus-internetaansluiting via de telefoonlijn, maar ik zou willen overschakelen naar Telenet of Orange, dus ook via dezelfde coax-kabel als de bovenbuur.

Vandaar mijn vraag hier: is dit mogelijk?

Een 2de coax-kabel binnentrekken is een groot werk, dus eigenlijk geen optie.

 

Titel gewijzigd door Vincent (mod) | Vorige titel: Meerdere modems op 1 coax-kabel

0 Likes
10 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

@Mounoi 

Wat bedoel je met  ' in ons huis zijn twee appartementen ' ? 

Heb je dan 1 huis staan waar je de bovenverdieping verhuurt of wat ook en dat daar iemand woont en op de benedenverdieping ook ? 

Als dit zo is dan kan jij je aansluiting wel doen dat is geen probleem. Enkel dient er dan bij Telenet aangegeven te worden dat je een 'tweede adres' hebt op dat adres. Ook bij de gemeente moet dit adres wel bekend zijn. Wat ik er mee bedoel is je woont nu op de xxxxxstraat nummer 25 maar dan zou dit adres opgesplitst moeten zijn op xxxxstraat nummer 25 A en 25 B. 

Telenet kan dan dat adres intern aanmaken en daar jou ook als klant maken en dan komen ze bij jou ook een NIU plaatsen om dan een aansluiting te realiseren. Je hoeft geen twee coax te trekken vanuit de straat dat is nergens voor nodig. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mounoi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

Korrekt! 1 huis, 2 appartementen, 2 eigenaars, huisnummers Xa en Xb, gekend op de gemeente. 

Xb heeft internet (en tv) via coax (Telenet), Xa via telefoonlijn. 

Dan begrijp ik dat ik, als Xa, ook via diezelfde coaxkabel bv internet (en tv) van Orange kan aanvragen.

Zou dat invloed hebben op de snelheid?  

0 Likes
Ex-Netweter
 

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

Er zitten gemiddeld 266 modems op dezelfde coaxkabel in je buurt. Je deelt de snelheid onder elkaar.

Vandaar dat Telenet netwerkbeheer en traffic shaping toepast.

Mounoi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

Bedankt!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

Bij minder dan 3 of 4 appartementen moet elk appartement zijn eigen coax aansluiting hebben. Bij meer appartementen is een technische ruimte verplicht en dan plaatst Telenet één of meerdere netwerkverdelers in de technische ruimte en gaat er dan naar elk appartement een coax apart. Modems worden NIET in de technische ruimte geplaatst. Als er maar 1 coax is voor 2 appartementen dan kan elk apart een modem krijgen maar niet elk apart TV. Dus het zal niet lukken bij jou om Orange te nemen en bij de buur Telenet. Allebei Orange of allebei Telenet INTERNET wel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

@igvfer  schreef:

Als er maar 1 coax is voor 2 appartementen dan kan elk apart een modem krijgen maar niet elk apart TV. Dus het zal niet lukken bij jou om Orange te nemen en bij de buur Telenet. Allebei Orange of allebei Telenet INTERNET wel.


En waarom zou dat niet kunnen? Technisch zie ik geen enkel probleem.

Ieder appartement zijn eigen modem en decoders / TV-boxen aangesloten op de aparte modem.

Of het signaal nu buiten gesplitst wordt of binnen maakt technisch toch niet zoveel uit?

Of heeft het te maken met de "TOF" filter? Als het ene appartement TV heeft (en dus geen gefilterd signaal), dan zal er ook TV te zien zijn in het ander appartement (toch tenminste de niet-versleutelede zenders).

Ik heb toch al weet van aansluitingen waar Orange en Telenet samen op één coax geleverd worden

 


@Mounoi  schreef:

Korrekt! 1 huis, 2 appartementen, 2 eigenaars, huisnummers Xa en Xb, gekend op de gemeente. 

Xb heeft internet (en tv) via coax (Telenet), Xa via telefoonlijn. 

Dan begrijp ik dat ik, als Xa, ook via diezelfde coaxkabel bv internet (en tv) van Orange kan aanvragen.

Zou dat invloed hebben op de snelheid?  


Ik zou zeggen: gewoon aanvragen voor Xa en zien hoe ze het oplossen. Als het heel moeilijk is voor een aparate coax, gaan ze de bestaande wel splitsen denk ik.

En neen, dat zal geen invloed hebben op de snelheid. Of ze nu splitsen buiten, of binnen: alle modems op de kabel delen de bandbreedte...

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

De kabel die er nu ligt zal op de gevel buiten worden opgesplitst

Er komt een verdeler buiten op de gevel  1 kabel gaat naar 1 a en een 2 gaat naar 1 b appartement

Alleen wat de klant moet doen een kabel binnen trekken naar buiten waar geen kabel ligt binnen voor het appartement

 

0 Likes
Mounoi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

Wij hebben voortuintje, oprit, dus kabel komt boven aan de straat. Als die daar moet worden gesplitst, dan moet de oprit open, en dan blijf ik bij Proximus.

De coax die nu binnenkomt is toegankelijk, als die binnen kan gesplitst worden èn 2 volwaardige aansluitingen oplevert, kan ik overschakelen naar Orange. Anders niet...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

Dat is je probleem. Ik heb het al in een eerder antwoord uitgelegd. Met 1 coax heb e eventueel de mogelijk om 2 modems te installeren voor bvb. een zakelijke en een priveaansluiting maar dan wel bij dezelfde provider. Wil je die totaal apart dan heb je 2 coaxen nodig.

Een netwerkverdeler zetten ze maar op straat of in een appartementsblok met 4 of meer aansluitingen en een toegankelijke technische ruimte.

En hier komt dan het voordeel van een grote wachtbuis tot aan de straat weer naar boven tegenover een kabel zomaar los in de grond plaatsen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Meerdere aansluitingen mogelijk op 1 coax-kabel?

de netwerkverdeler zetten ze op hoofdkabel niet op een zijkabel

de kabel moet eigenlijk onder de grond aan de oprit

Bij buren die een lange oprit hebben, die hebben een wachtbuis op de grond gelegd met de kabel tot straat

ze hebben deze aangesloten aan de netwerkverdeler na 9 jaar ligt de buis er nog

kijk waar de paddestoel telenet staat tel hoeveel meter  kabel je nodig hebt tel er binnen ook bij

trek de kabel en leg alles klaar binnen en buiten en vraag een aansluiting

0 Likes