Beantwoorden
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Hallo,

ik heb een telenet gecertificeerde BNC kabel gekocht en ik wil nu 2 TV lijnen bijtrekken. Mijn NIU ziet er als volgt uit: (Telenet heeft die geplaatst in 2001 dacht ik)

 

nio.PNG

 

Hierover heb ik op dit forum al reeds gevonden dat die 4db wellicht slaat op een versterking en dat de connectoren F type zijn, maar toch nog 2 vragen daarover:

1) 0 dB versus 4 dB

Ik veronderstel dat de 2 laatste dus geen versterking hebben. Maar wat betekent dat concreet? bv: hoeveel meter bnc kabel mag je op 3dB aan sluiten en hoeveel op 0dB?

2) F-connector

als ik daar op google heb je meerdere types, ik heb eentje nodig met zo een heel dun pinnetje en liefst eentje die je zonder speciale tang kunt monteren. Het afsluitstukje dat hierboven op de 0dB aansluiting zit ziet er zo uit:

 

Capture.PNG

 

Een link naar de meest degelijke die jullie kennen zou mij erg helpen.

 

Alvast bedankt,

Geert

25 reacties
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

wat de 2 foto's betreft: die blijven op een geel driehoekje staan. Ik heb eerst geprobeerd ze publiek te maken maar dat lukt niet omdat ik ze niet kon selecteren bij deze optie, dan heb ik ze naar openbaar verplaatst, maar de gele driehoekjes blijven, dan heb ik ze gewist: zowel uit mijn album als uit het bericht en opnieuw ingevoegd, dadelijk in de openbare map, maar helaas gele driehoekjes blijven staan...

 

dan maar zo: de eerste foto is is de eerste foto van deze threat: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=55536

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

@gvg1 

Die foto's moeten eerst goedgekeurd worden. Bij deze is dat gebeurd.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

@gvg1 

Als je aansluit op 0 dB en alles werkt zoals het hoort is het OK. Anders aansluiten op 4 dB.

Dat dunne pinnetje is geen deel van de f-connector maar het doorlopende coax draadje dat op lengte moet geknipt worden. De f-connector moet dus centraal een gat hebben om een stukje isolatie en draadje te laten passeren.

zie: https://www.coaxkabelwinkel.nl/digitale-televisie-kennisbank/installatie/f-connector-aansluiten/#.Xo...


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

@gvg1 

wat betreft 0dB versus +4dB is mijn advies altijd:

- als je verschillende (tot max 4) coax kabels wilt aansluiten op de NIU, gebruik dan de +4dB aansluitingen voor de langste afstanden (verste kamers).

- als je méér dan 4 coax kabels wilt aansluiten, of één van de kabels verderop wilt gaan splisten (bijvoorbeeld om 2 toestellen aan te sluiten), gebruik dan ook de +4dB uitgang, om eventuele verliezen te compenseren.

 

< betreft de F-connectoren

In de handel kan je er los kopen, die je kan bevestigen zonder speciaal gereedschap (zie link van louis).

Ler er alleen op dat je connectoren koopt die de juiste diameter hebben, zodat ze goed aansluiten op de kabel. Er bestaan hier namelijk verschillende soorten (naargelang de diameter van de coax kabel).

Niet goed aangebrachte connectoren is de grootste bron van storingen ...

gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Ik vond ondertussen ook:

dit

en

dit

 

dan moet ik niet prullen met dat pinnetje, maar ga ik toch niet doen denk ik, want is 10 keer duurder

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Hoe meer stekkers hoe meer contactverliezen en kansen op slecht contact.

Dus : gebruik de F-verbindingen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?


@gvg1  schreef:

Ik vond ondertussen ook:

dit en dit

dan moet ik niet prullen met dat pinnetje ...


Die verloopstekkers zijn een zeer goede oplossing als je coaxkabels gebruikt met voorgemonteerde IEC connectors (F of M).

Als je zelf nog een connector moet monteren op je kabel, heeft het niet veel zin om er een IEC connector op te zetten, en dan een adapter te gebruiken.

 

Laat je niet ontmoedigen, zo'n F-connector monteren op je kabel is echt een fluitje van een cent. Zoek op internet of YouTube, en je vindt wel instructies.

En als het de eerste keer niet lukt, geen probleem, connector afdraaien, stukje van de kabel knippen en herbeginnen. Je zal het vlug onder de knie hebben 😏....

 

 

Let wel dat die draaiko

Bielgeets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Smile! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Voor je zo een F-stekker koopt meet eerst de diameter van je coaxkabel.Die F-stekkers heb Je in verschillende formaten (vgs de diameter van de coaxkabel) Meeste F-stekkers worden verkocht voor kabels van ongeveer 7 mm diameter.

ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Vermits het antwoord beperkt moet zijn in aantal tekens. 

Stuur ik slecht een deel van mijn info door.

A ) Alles begint met een goed basissignaal van Telenet (of andere)

Moet voldoen aan de   CENELEC    norm.

 

Standaard is het Telenetsignaal 65 dBµ volt of 1.8 millivolt, bij een 75 ohm kabel.

Dit signaal is minimum 61 dBµ volt ( 1.1 millivolt) en maximum 78 dBµ volt ( 8 millivolt)

En bevat zowel TV als FM radiosignaal.

Indien het signaal kleiner is dan 1.1 millivolt komt er ruis op het scherm van een analoge TV.

Bij digitale TV valt het beeld in een puzzel.

 

Een te groot signaal > 8 millivolt is het toestel overstuurt, gevolg toestel werkt niet zoals het moet.

Hierbij een conversie lijst tussen dBµV naar millivolt, voor een 75 Ω kabel.

 

dBuV

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

40

0,1

0,11

0,13

0,14

0,16

0,18

0,2

22

25

28

50

0,32

0,36

0,4

0,45

0,5

0,56

0,63

0,71

0,79

0,89

60

1

1,1

1,3

1,4

1,6

1,8

2

2,2

2,5

2,8

70

3,2

3,6

4

4,5

5

5,6

6

7

8

9

80

10

11

13

14

16

18

20

22

25

28

90

32

36

40

45

50

56

63

71

79

89

100

100

112

126

141

158

178

200

224

251

281

110

316

355

398

447

501

562

631

708

794

891

120

1000

1122

1259

1413

1585

1778

2000

2239

2512

2818

 

  1. B) De bekabeling.

De bekabeling is van het grootste belang.

Er bestaat diverse soorten coaxkabels.

RG 59 heeft een karakteristieke impedantie van 75 Ω maar is niet geschikt voor Telenet

hoogfrequent signalen.

RG 58 heeft een karakteristieke impedantie van 50 Ω, wordt gebruikt in zender apparatuur.

Niet geschikt voor verdeling Telenet hoogfrequent signalen.

75 Ω of  50 Ω heeft niks te maken met de ohmse weerstand, je kan dat ook niet meten met een ohmmeter. Karakteristieke impedantie is de impedantie wanneer de kabel oneindig lang zou zijn.

 

Bespaar niet op de coaxkabel.

Koop een Telenet goedgekeurde kabel. Weet hoeveel dB de kabel verzwakt per 100 meter.

Kort plooien veroorzaakt verliezen en problemen, respecteer de minimum buigradius.

De afscherming bestaat dan uit een folie + een gevlochten ommanteling. Soms tripleafscherming.

Hoe dikker de kabel hoe minder verlies, hoe  lang de kabel mag zijn.

Bij hogere frequentie meer verzwakking, hoe minder ver het signaal kan afgeleverd worden.

 

Coaxkabels worden nooit parallel aan elkaar gekoppeld,

Telenet signaal is een hoogfrequent signaal, geen 230 volt 50Hz.

De kabel loopt van het verdeelpunt zonder onderbrekingen of koppelingen naar het aangesloten toestel.

Indien je toch kabels moet uitlengen gebruik dan de bekende F connectoren met koppelstuk.

De klassieke Telenet versterker NIU-2420 heeft een CM uitgang om een modem aan te sluiten.

Modem = Demodulator – Modulator, modulatie en demodulatie van het internet signaal.

Daarop kan je geen TV of Telenet digibox ( recorder) aansluiten.

Het internet signaal is niet afhankelijk van de verdere verdeling via coaxkabel zoals hier beschreven.

 

Er zijn twee uitgangen van 0 dB, m.a.w. dit signaal is even sterk als het inkomende signaal van af de straataansluiting, in principe 65 dB. Het is dus niet 0 dB, zoals soms verondersteld wordt.

Er zijn twee uitgangen van + 4 dB.

Wat kunnen we daar meedoen?

 

Op de nul dB aansluiting staat dus +/- 65 dB, het verlies in de einddoos is  1.5 dB, blijft beschikbaar 63.5 dB. De TV moet minimum 61 dB hebben,  63.5dB min 61 dB = 2.5 dB overschot.

 

Hoe lang mag de coaxkabel dan zijn?

 

Stel we gebruiken de Koka 799 kabel en op 500 Mhz. is er 13.4 dB verlies per 100 meter.

Per meter 0.134 dB.              2.5 dB / 0.134 dB =  18 meter lang mag de kabel zijn.

 

Met een kabel type coax 3B heeft 4.4 dB verlies op 100 meter. Per meter 0.044 dB.

Er is 2.5 dB beschikbaar, lengte van de kabel 2.5 dB / 0.044 dB = 56 meter lang mag de kabel zijn.

 

Bij de + 4 dB uitgang zelfde berekening.

Ingang signaal = 65 dB + 4 dB van de versterker = 69 dB.

Verlies in de einddoos TV / Radio is 1.5 dB. Blijft  69 dB  min 1.5 dB  = 67.5 dB.

De TV moet minimum 61 dB ontvangen, blijft over 67.5 dB  min 61 dB  = 6.5 dB.

 

Kabel Koka 799 verliest per meter bij 500 Mhz. = 0.134 dB.

Kabel lengte 6.5 dB  / 0.134 dB = 48 meter lang mag de kabel zijn.

 

Een kabel type coax 3B heeft 4.4 dB verlies op 100 meter. Per meter 0.044db.

Er is 6.5 dB beschikbaar, lengte kabel 6.5 dB / 0.044dB = 147 meter mag de kabel zijn.

Besluit, de langste kabel aansluiten op het hoogste getal + dB

Nota. Er bestaan ook versterkers met ingebouwde taps.

Ik heb verder nog een belangrijk stuk over dit onderwerp.

Graag een mailtje in je dat wenst te ontvangen.

ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Deel twee van mijn antwoord.

Vroeger was er optie om de versterkers retour geschikt maken. Even als de einddozen TV / Radio.

Dit wil zeggen dat een signaal van de verbruiker via de coaxkabel terug gestuurd kon worden.

Dit principe is verlaten. Nu gaat alles via de MODEM de uitgang moduleert zijn signaal op de kabel op de door Telenet voorzien retourfrequenties.

En demoduleert de internet signalen op de door Telenet voorziene frequenties.

Alle niet gebruikt uitgangen moet je afsluiten met een 75 Ω afsluitweerstand.

Dit om problemen te vermijden, zoals reflectie .

 

  1. D) Verdeler en Multitap.

Er is een duidelijk verschil tussen een verdeler en een multitap.

 

Verdeler

Bij een verdeler is er weinig of geen ontkoppeling tussen de aansluitingen.

Elke aansluiting heeft het zelfde uitgang niveau in dB. Bijvoorbeeld min 6.5 dB. op elke aansluiting.

Aangesloten toestellen vb.TV sturen via hun antenne of hoog frequent ingang signaal terug in de coaxkabel.

Wanneer diverse toestellen op dezelfde frequentie afgestemd zijn kunnen ze elkaar storen.

Een verdeler wordt gebruikt bij uitgebreidere installaties, waarop dan meerdere tap worden aangesloten.

 

Indien er vb. een aansluiting op zeer korte afstand is kan een aftakelement gebruikt worden. Dit heeft een asymmetrische verdeling vb. doorlus 0.6 dB

Aftakking min 16 dB. wordt dan gebruikt om een nabij gelegen toestel aan te sluiten.

 

Multitap

input

Loop through

Poort 1 min 12.5 dB
Poort 2 min 13.5 dB
Poort 3 min 14.5 dB
Poort 4 min 15.5 dB
Poort 5 min 16.5 dB
Poort 6 min 17.0 dB
Loop through min 6 dB

 

Een multitap heeft een grote isolatie of demping tussen elke aansluiting.

De aansluitingen zullen elkaar niet beïnvloeden, waar dit bij een verdeler wel het geval kan zijn.

Een multitap heeft aansluitingen met verschillende dB waarden.

 

Het getal op een multitap geeft de verzwakking aan t.g.o. het inkomende signaal.

De aanduiding op een versterker is hoeveel maal het signaal groter is dan het inkomend signaal.

 

Loop through, deze aansluiting is bedoeld om verder nog een multitap aan te sluiten.

De uitgang Loop through is in dit voorbeeld 6 dB verzwakt t.g.o. het ingang signaal.

 

De langste kabel sluit je aan op het kleinste dB getal. Omgekeerd dan bij een versterker.

 

Indien er geen verdere aansluiting is moet de Loop through afgesloten worden met een 75 Ω weerstand.

Een installatie berekenen met deze Multitap.

Op het einde van de kabel willen we nog steeds 65 dB signaal hebben.

We houden hier geen rekening met de einddoos.

 

1) Stel we gebruiken een Koka 799 kabel met een lengte van 20 meter.

Bij een kabel lengte van 20 meter is de verzwakking 2.5 dB (bij 500Mhz), zie tabel.

Deze sluiten we aan op de min 17 dB van de multitap.

Hoeveel dB signaal is er in totaal nodig?

65 dB eindsignaal + 17dB verzwakking + 2.5 dB verlies in de kabel= 84.5 dB.

De ingang van de versterker ontvangt van Telenet reeds 65 dB.

De versterker is dus 84.5 dB min 65 dB zijn = 20.5 dB.

 

2) Berekening met een coax 3B kabel. Hoeveel dB zou de versterker nu moeten zijn?

Bij een kabel lengte van 20 meter is de verzwakking 0.88 dB per meter, zie tabel.

Deze sluiten we aan op de min 17 dB van de multitap.

Hoeveel dB signaal is er in totaal nodig?

65 dB eindsignaal + 17dB verzwakking + 0.88 dB verlies in de kabel = 82.88 dB

De ingang van de versterker ontvangt van Telenet reeds 65 dB.

De versterker moet dus 82.88 dB min 65 dB zijn = 17.88 dB.

 

3) Indien we een versterker plaatsen van 20 dB en we gebruiken een coaxkabel type 3B, hoe lang mag de kabel zijn om op het einde nog steeds 65 dB te hebben?

Op de uitgang van de multitap is er 65 dB + 20 dB versterker min 17 dB verzwakking multitap.

Blijft over 68 dB, aan het toestel hebben we 65 dB nodig.

Er is 3 dB om de verliezen in de kabel op te compenseren.

Met een Coaxkabel type 3B is er per meter een verlies van 4.4 dB / 100 = 0.044dB.

Lengte 3 dB / 0.044 dB = 68 meter lang mag de kabel zijn.

 

4) De ingang van dezelfde versterker is nu aangesloten op PLUS 4 dB uitgang van de Telenet versterker NIU-2420. Wat niet zo zinvol is.

Op de uitgang van elke aftakking van de multitap is er nu 4 dB meer, dan in vorige berekening.

Op de min 17 dB staat 69 dB + 20 dB versterker min 17 dB verlies tap = 72 dB.

Op het einde van de kabel moeten we nog steeds 65 dB over hebben.

Hoe lang kan dan de coaxkabel Koka 799 zijn.

72 dB – 65 dB = 7 dB welke mag verloren gaan in de kabel.

Een Koka 799 heeft een verlies van 13.4 dB per 100 meter bij 500Mhz.

Per meter 13.4 dB / 100 = 0.134 dB.

Kabel lengte 7 dB / 0.134 = 52 meter.

Deze versterker kan je ook op een afstand van de Telenet NIU-2420 aansluiten met kabel. Zie berekeningen hier boven punt C.

 

  1. E) De einddoos.

Een einddoos bevat ( meestal) een TV en Radio aansluiting.

De TV en Radio frequenties worden gescheiden, dit heeft een verzwakking van het signaal, gemiddeld 1.5 a 2 dB.

Hiermee moet bij berekening van de kabellengte ook rekening gehouden worden.

In bovenstaande berekening (punt D multitap )is dit niet zo, om het eenvoudig te houden.

Nu Telenet geen FM radio signaal meer doorgeeft, is een TV / Radio einddoos niet meer nodig.

Dit levert een winst van +/- 15dB.

Er bestaan echter einddozen die 20 /15/10 dB verlies hebben. Aangeduid met de letters GEDU

Dit zijn de zo genaamde RIJGDOZEN.

De rijgtechniek is min of meer een serieschakeling van aansluitingen.

Dit is een vroeger gebruikte techniek die nu meestal niet meer van toepassing is.        

Ze zijn niet geschikt voor boven beschreven gebruik.

 

Ook einddozen TV / Radio / SAT aansluiting zijn verkrijgbaar.

Als ook retour geschikt einddozen, dit systeem is ondertussen verlaten.

Indien SAT signaal meegezonden wordt over de kabel moet je er rekening mee houden,

dat de demping van de hoge frequenties van het sat signaal dubbel is, wat de afstand tot +/-50 % reduceert. Een afzonderlijk Sat. verdelingsnetwerk is een betere oplossing.

Radio       TV

Radio SAT      TV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. F) Groundloop en galvanische scheiding.

1) Groundloop.

De massa (vlechtwerk in de kabel) van de coaxkabel is door Telenet met de aarding verbonden.

Een aantal toestellen van uw Audio / Video / Projectie installatie behoren tot de isolatie klasse 1.

Dit wil zeggen dat ze een metalen behuizing hebben welke geaard is, aan uw plaatselijke aarding.

Er zijn twee aardingen, deze van Telenet en uw plaatselijke aarding, ze bevinden zich op een verschillende fysieke plaats.

Het gevolg is dat er tussen beide aardingen een spanning verschil kan bestaan.

Deze spanning kan een stroom doen lopen door de afgeschermde audio /video kabels.

Als gevolg hier van ontstaat er een 50 Hz brom in het audio signaal.

Bij analoog beeld zie je een zwart balk over het beeld rollen.

Bij digitaal beeld mogelijk mozaïek vorming.

Bij internet zijn er diverse verschijnsels.

 

2) Galvanische scheiding.

Galvanische scheiding bestaat er in dat we het signaal overbrengen, maar de bekabeling is

op het vlak van ohmse weerstand oneindig, of de fysieke verbinding is onderbroken.

Telenet

zijde

Mijn installatie

Indien er groundloop optreed bestaan er hoog frequent transfo’s welke voor een galvanische scheiding zorgen.

De massa en binnengeleider van de Telenetkabel zijn losgekoppeld van

de aarding van UW installatie.

 

Een niet toegestane oplossing is de aarding van de Audio /video /Projectie te onderbreken.

In geval van isolatiefouten in een van de toestellen komt de netspanning 230 volt op het metaal van de omkasting te staan.

Gevaar op elektrocutie.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

@ronalddocent 

 

Een hele boterham, maar wel interessant. Thx.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Dank u wel.

helaas zijn de foto's niet mee gegaan.

Het verhaal is niet meer dan een aantal dB op en aftellen.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?


@ronalddocent  schreef:

Dank u wel.

helaas zijn de foto's niet mee gegaan.

Het verhaal is niet meer dan een aantal dB op en aftellen.


Hoe bedoel je dat juist? Je moet wel weten dat wanneer je afbeeldingen in uw post toevoegt dat die niet meteen mee gepubliceerd worden. Elke afbeelding moet eerst door de CM, een moderator of een Krak goedgekeurd worden. Dat gaat soms snel, maar soms kan dat wel eens even duren.

 

En soms worden er afbeeldingen afgekeurd. De eigenaar wordt daar wel steeds van verwittigd met de reden erbij. In de overgrote meerderheid van de gevallen is dat omdat er persoonlijke of gevoelige info zichtbaar is zoals mail-adres of extern IP adres.

 

Bovenstaande zin is ook de reden waarom afbeeldingen steeds eerst gescreend worden door een mens. En ook voor als er ontoelaatbare afbeeldingen zouden gepost worden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Ik heb deze al enkele maanden terug gekocht bij een sluiting van een brico vestiging (-75%). Het moest toen snel gaan.

coax kabel.jpg

 

ik er zie niets op staan van impedantie of dikte, maar omdat dit de duurste was en er "telenet" op stond hoop ik dat het een goede is.

0 Likes