Beantwoorden
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Hallo,

ik heb een telenet gecertificeerde BNC kabel gekocht en ik wil nu 2 TV lijnen bijtrekken. Mijn NIU ziet er als volgt uit: (Telenet heeft die geplaatst in 2001 dacht ik)

 

nio.PNG

 

Hierover heb ik op dit forum al reeds gevonden dat die 4db wellicht slaat op een versterking en dat de connectoren F type zijn, maar toch nog 2 vragen daarover:

1) 0 dB versus 4 dB

Ik veronderstel dat de 2 laatste dus geen versterking hebben. Maar wat betekent dat concreet? bv: hoeveel meter bnc kabel mag je op 3dB aan sluiten en hoeveel op 0dB?

2) F-connector

als ik daar op google heb je meerdere types, ik heb eentje nodig met zo een heel dun pinnetje en liefst eentje die je zonder speciale tang kunt monteren. Het afsluitstukje dat hierboven op de 0dB aansluiting zit ziet er zo uit:

 

Capture.PNG

 

Een link naar de meest degelijke die jullie kennen zou mij erg helpen.

 

Alvast bedankt,

Geert

25 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?


@gvg1  schreef:

Ik heb deze al enkele maanden terug gekocht bij een sluiting van een brico vestiging (-75%). Het moest toen snel gaan.

coax kabel.jpg

 

ik er zie niets op staan van impedantie of dikte, maar omdat dit de duurste was en er "telenet" op stond hoop ik dat het een goede is.


Zie meer info over je kabel in de kabelbrochure. De PE 11 is een buitenkabel van 10mm. Als deze voor buiten goed is zal deze ook wel voor binnen goed zijn zeker? Maar daar kunnen anderen je beter over informeren dan ik

Aftakkabel.JPG


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

De kabel brochure van Telenet is een zeer vage aanduiding. Logisch men neem het zekere voor het onzekere.

Ik heb de specificaties van een PE 11 opgezocht. Heeft een buiten diameter van 10 mm, dit is dikker dan meest gebruikte coaxkabel. Heeft als afscherming een folie + een gevlochten kopermantel.

De  verliezen of verzwakking per 100 meter zijn bij een frequentie van 100Mhz 3,86 dB

200 Mhz  5,55 dB    bij 300 Mhz 6,89 dB     bij 400 Mhz 8,04dB

Besluit, dit is een zeer goede coaxkabel. maar plooi deze kabel NOOIT kort. Goede koop!

Als je deze zou aansluiten op de 4 dB uitgang van de Telenet verdeler dan kan je daar bij 400mHz  +/- 50 meter ver mee.

 

gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

Ik heb dus een goede kwaliteit kabel. Dat is mooi. Helaas is die 10 mm dikte precies niet zo courant want als ik op F type connectoren google zijn die precies zeldzaam. Ik heb reeds (voor aan de andere zijde in afwachting van montage via een niko contactdoos) de eerste componenten die je via deze link: https://www.netwerkkabel.eu/nl/coax/ krijgt.

Die passen dus niet tenzij ik de zwarte buitenmantel (en misschien ook de witte binnenmantel) wat afpel/afschraap. Dus ik vrees ook dat de Hirschman POFC070 connector die @StefaanH me via https://www.coaxkabelwinkel.nl/digitale-televisie-kennisbank/installatie/f-connector-aansluiten/#.Xo... (onrechstreeks) had aangeraden waarschijnlijk ook niet gaat passen op mijn dikere kabel. Op hun website wordt die ook verkocht met aankoopadvies van een 7mm coax kabel (https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/hirschmann-pofc070/#.XpFtJ8gzZhE)

 

Na wat google vind ik eentje die misschien zal passen:

https://www.allekabels.be/f-connector/125/1283685/f-connector-stekker-twist-on-73-mm.html

en in 2de orde:

https://www.allekabels.be/f-connector/125/1283687/f-connector-stekker-twist-on-professioneel-82-mm.h...

 

En los van het feit dat ik niet zeker ben dat die over de kabel gaat, weet ik ook niet of de schroefdraad past op de telenet niu. Deze is aan buitenzijde 9mm.

 

Iedereen hier heeft me al geweldig geholpen met advies waardoor ik makkelijker zelf kan verder zoeken en met bijzonder interessante achtergrond informatie. Toch zou ik nog eens willen vragen of er echt niemand die een link weet naar het juiste product? Dus gewoon wat de telenet installateurs standaard in hun busje hebben liggen voor verschillende kabel diameters. Of zouden ze dit in een telenet center verkopen (ik zou denken van niet)?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

@gvg1 

Zoek op Google met  het volgende : 'f-connector 10 mm'

 

EDIT 11:11

Langs beide kanten een mannelijke f-connector zetten. 

Langs de tv kant kijk naar zoiets.

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

@gvg1  Zover ik weet gebruikt telenet PVC6  als binnenhuisbekabeling (zie ook weer in de kabelbrochure). De kabel die jij hebt (PE11) is eerder een buitenkabel. Dat is althans de theorie 🙂


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

@janne_man : ik had dat natuurlijk zelf al gegoogled, maar dan krijg je nog steeds vele onbruikbare resulaten en bijna nooit volledige specs. Ook de TV zijde die jij aanraadde, daar heb ik 5 minuten mee gegoogled en nog steeds nergens gevonden tot welke kabeldiameter die geschikt is. (maar geen issue, want aan die zijde komt toch een wandcontactdoos)

@Wheng : telenet installateurs sluiten ook buitenkabels binnen aan hoor. Als je helemaal terug naar mijn eerste vraag scrolled, zie je de foto van mijn niu: daar hebben ze links een buitenkabel aangesloten en op de middelste DS2 uit gang ook een buitenkabel die ik in 1999 binnen gebuikt heb. Die zoek ik dus.

 

Hoe dan ook, ik ben er wel door hoor, ik zal er gewoon een aantal types bestellen en dan zal er wel zeker eentje goede tussen zitten zeker.

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

voor pe11 heb je deze connector nodig

 

https://www.gotron.be/compression-connector-voor-pe11.html

 

pe11 voor binnen is wel overkill, tenzij het een lange afstand is, PE11 sluit je ook niet aan op een catv doos (tv aansluiting)

gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

@Cru : dat ziet er inderdaad een degelijke uit. Alleen die lijkt wel een krimptang van 80 euro nodig te hebben en dat is nogal veel voor eenmalig gebruik. Dat is mijn straf voor die overkill zeker. Weet dat ik die kabel aan -75% heb kunnen kopen omdat er een Brico vestiging in Geel dicht ging,  maar ik moest daardoor a la minute beslissen. Ik ga trouwens die kabel door een ongebruikte schoorsteen trekken dus dat is toch ook een beetje buiten dan he.

gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

by the way, ik heb vandaag een CAT 7 (ook overkill, ik weet het, maar wie weet wat de toekomst brengt) netwerkkabel bijgetrokken omdat de TV tijdelijk naar de slaapkamer verhuisde en dat is dank zij you tube en duidelijkere specs zonder 1 vraag te stellen op een forum perfect gelukt. Wel veel geprul met die 8 geleiders.

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?


@gvg1  schreef:

@Cru : dat ziet er inderdaad een degelijke uit. Alleen die lijkt wel een krimptang van 80 euro nodig te hebben en at is nogal veel voor eenmalig gebruik. Dat is mijn straf voor die overkill zeker. Weet dat ik die kabel aan -75% heb kunnen kopen omdat er een Brico vestiging in Geel dicht ging,  maar ik moest daardoor a la minute beslissen. Ik ga trouwens die kabel door een ongebruikte schoorsteen trekken dus dat is toch ook een beetje buiten dan he.



@gvg1  schreef:

@Cru : dat ziet er inderdaad een degelijke uit. Alleen die lijkt wel een krimptang van 80 euro nodig te hebben en dat is nogal veel voor eenmalig gebruik. Dat is mijn straf voor die overkill zeker. Weet dat ik die kabel aan -75% heb kunnen kopen omdat er een Brico vestiging in Geel dicht ging,  maar ik moest daardoor a la minute beslissen. Ik ga trouwens die kabel door een ongebruikte schoorsteen trekken dus dat is toch ook een beetje buiten dan he.


geen probleem, gaf het even mee 🙂

 

je kan natuurlijk ook een overgang maken op het einde naar pe6 voor aansluiting catv

2 pe11 connectors nodig dan + 2x pe6 

 

en die tangen ja..  moeilijk verkrijgbaar 

 

tip als het even kan wachten:

https://nl.aliexpress.com/item/32946538535.html

 

10 euro voor een tang, AliExpress staat niet gekend voor hoge kwaliteit, maar als het voor weinig gebruik is.. 

gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

NIU-2420BTF aansluiting: connector en op 0DB?

@Cru : bedankt, de aliexpress tang heb ik net besteld en dat de die F connector ga ik ook kopen.