Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
Sjekke
Freshman Veelweter
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Overstap CV8560E naar F@ST3896LG-TN

Deze post is puur informatief en de resultaten kunnen per setup/aansluiting verschillen.

Vandaag ben ik overgestapt van mijn CV8560E (één van de allereerste modellen, uit de periode vóór bridge-modus officieel beschikbaar was) naar een F@ST3896LG-TN. De bridge-mode configuratie werd trouwens proper overgenomen zonder persoonlijke tussenkomst.

Om meteen mijn eigen vraag te beantwoorden die ik enkele maanden geleden gesteld heb of mensen effectief een snelheidsverschil merken: ja, dat is bij mij duidelijk het geval, op voorwaarde dat:

• de 2,5 Gbit WAN-poort van de modem gebruikt wordt

• (én er een eigen router met 2,5 Gbit WAN achter hangt)

Waar mijn downloadsnelheden vroeger gemiddeld rond 940 Mbit/s lagen, haal ik nu structureel hogere waarden, met pieken tot ongeveer 977 Mbit/s.

Concreet betekent dit dat ik dankzij de 2,5 Gbit-poort geen beperking meer heb op de WAN-kant en zo maximaal kan profiteren van een eventuele  overprovisioning op een Gigabit DOCSIS 3.1-lijn (moest die bestaan), zonder enige wijziging aan het abonnement of extra kosten.
Kortom: een duidelijke en meetbare winst. 🙂

Overzicht

Situatie Typische maximumsnelheid
1 GbE WAN-poort±930–940 Mbit/s
2,5 GbE WAN-poort±970–990 Mbit/s
Mijn setup977 Mbit/s

In mijn geval levert de 2,5 Gbit WAN-poort dus effectief een voordeel op, op voorwaarde dat de volledige keten dit ondersteunt

EOM

0 reacties