Deze post is puur informatief en de resultaten kunnen per setup/aansluiting verschillen.
Vandaag ben ik overgestapt van mijn CV8560E (één van de allereerste modellen, uit de periode vóór bridge-modus officieel beschikbaar was) naar een F@ST3896LG-TN. De bridge-mode configuratie werd trouwens proper overgenomen zonder persoonlijke tussenkomst.
Om meteen mijn eigen vraag te beantwoorden die ik enkele maanden geleden gesteld heb of mensen effectief een snelheidsverschil merken: ja, dat is bij mij duidelijk het geval, op voorwaarde dat:
de 2,5 Gbit WAN-poort van de modem gebruikt wordt
(én er een eigen router met 2,5 Gbit WAN achter hangt)
Waar mijn downloadsnelheden vroeger gemiddeld rond 940 Mbit/s lagen, haal ik nu structureel hogere waarden, met pieken tot ongeveer 977 Mbit/s.
Concreet betekent dit dat ik dankzij de 2,5 Gbit-poort geen beperking meer heb op de WAN-kant en zo maximaal kan profiteren van een eventuele overprovisioning op een Gigabit DOCSIS 3.1-lijn (moest die bestaan), zonder enige wijziging aan het abonnement of extra kosten.
Kortom: een duidelijke en meetbare winst. 🙂
Overzicht
Situatie Typische maximumsnelheid
| 1 GbE WAN-poort | ±930–940 Mbit/s |
| 2,5 GbE WAN-poort | ±970–990 Mbit/s |
| Mijn setup | 977 Mbit/s ✅ |
In mijn geval levert de 2,5 Gbit WAN-poort dus effectief een voordeel op, op voorwaarde dat de volledige keten dit ondersteunt
EOM