Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA
Hey iedereen,
Misschien weten jullie nog raad.
Sinds gisteren hebben we geen geluid meer op onze TV (model LG OLED55C8PLA) van de digicorder. Apps en andere toestellen (PS2, PS3) werken wel.
Alles is/was aangesloten via een Denon X3500H.
Coax signaal is OK want wel geluid op ons tweede TV met kaartje.
Als ik die tweede TV via HDMI aansluit op de digicorder, is er wel geluid.
Dus de digicorder geeft een bepaald signaal door.
Ik had afgelopen weekend gemerkt dat de geluidskwaliteit van ons digitale TV aanbod plots stukken beter was (echt Dolby Digital, ipv een gecomprimeerd PCM signaal). Dit terwijl ik niets had veranderd aan instelling van de digicorder of Denon... Dus heeft Telenet veranderingen doorgebracht in z'n geluidskwaliteit en moet ik de oorzaak daar zoeken?
Gisteren dus plots gedaan ermee, in plaats van beter geluid, geen geluid meer. Opnieuw, in die tussentijd niets van instellingen aangepast. Alles heeft al een jaar gewerkt zoals het nu stond ingesteld.
Ik zag op m'n Denon receiver dat die wisselend het digitaal signaal van de digicorder verliest en overschakelt naar enkel analoog input (PCM en DD logo's verdwijnen).
Het lijkt me ook vreemd dat zowel de TV als m'n receiver geen geluid meer willen geven van de digicorder. Maar een oude budget TV wel... Die oude TV probeert misschien niet het Dolby signaal te decoderen?
Ik heb de gebruikelijke dingen geprobeerd dit probleem uit te zoeken:
- Alle HDMI kabels opnieuw aansluiten
- Reciever instellingen nakijken, stroom uitschakelen, herstarten, switchen tussen verschillende modi, ...
- Optische uitgang van digicorder geprobeerd met Denon receiver (ook geen geluid op TV!)
- Denon receiver niet gebruiken -> HDMI rechtstreeks op TV
Met digicorder rechtstreeks op TV:
- Andere HDMI kabels geprobeerd
- TV UHD uitschakelen op alle HDMI poorten
- Alle HDMI poorten TV geprobeerd
- Dolby Digital uit gezet in digicorder
- CEC uitgezet in digicorder
- Op TV gespeeld met instellingen van CEC (Simplink), AV-sync, HDMI bypass, HDMI ARC signaal (Auto/PCM), ...
- TV meermaals herstart bij nieuwe instellingen, digicorder via Systeem -> herstarten meermaals herstart na nieuwe instellingen
Het enige dat ik nog kan bedenken te doen is:
- Digicorder terug naar fabrieksinstellingen met behoud opnames
- TV terug naar fabrieksinstellingen
Maar dat probeer ik te vermijden, alles opnieuw instellen (met kans op geen oplossing) kost veel tijd.
Met de digicorder naar een Telenet shop gaan zal ook geen nut hebben. Daar zullen ze hem testen en natuurlijk wel geluid krijgen.
Bedankt om mee te zoeken!
- Labels:
-
digicorder
-
geluid