Beantwoorden
Ppdst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

Hey iedereen,

 

Misschien weten jullie nog raad.

Sinds gisteren hebben we geen geluid meer op onze TV (model LG OLED55C8PLA) van de digicorder. Apps en andere toestellen (PS2, PS3) werken wel.
Alles is/was aangesloten via een Denon X3500H.
Coax signaal is OK want wel geluid op ons tweede TV met kaartje.
Als ik die tweede TV via HDMI aansluit op de digicorder, is er wel geluid.
Dus de digicorder geeft een bepaald signaal door.

Ik had afgelopen weekend gemerkt dat de geluidskwaliteit van ons digitale TV aanbod plots stukken beter was (echt Dolby Digital, ipv een gecomprimeerd PCM signaal). Dit terwijl ik niets had veranderd aan instelling van de digicorder of Denon... Dus heeft Telenet veranderingen doorgebracht in z'n geluidskwaliteit en moet ik de oorzaak daar zoeken?


Gisteren dus plots gedaan ermee, in plaats van beter geluid, geen geluid meer. Opnieuw, in die tussentijd niets van instellingen aangepast. Alles heeft al een jaar gewerkt zoals het nu stond ingesteld.
Ik zag op m'n Denon receiver dat die wisselend het digitaal signaal van de digicorder verliest en overschakelt naar enkel analoog input (PCM en DD logo's verdwijnen).

 

Het lijkt me ook vreemd dat zowel de TV als m'n receiver geen geluid meer willen geven van de digicorder. Maar een oude budget TV wel... Die oude TV probeert misschien niet het Dolby signaal te decoderen?

Ik heb de gebruikelijke dingen geprobeerd dit probleem uit te zoeken:

- Alle HDMI kabels opnieuw aansluiten

- Reciever instellingen nakijken, stroom uitschakelen, herstarten, switchen tussen verschillende modi, ...

- Optische uitgang van digicorder geprobeerd met Denon receiver (ook geen geluid op TV!)

- Denon receiver niet gebruiken -> HDMI rechtstreeks op TV

Met digicorder rechtstreeks op TV:

- Andere HDMI kabels geprobeerd

- TV UHD uitschakelen op alle HDMI poorten

- Alle HDMI poorten TV geprobeerd

- Dolby Digital uit gezet in digicorder

- CEC uitgezet in digicorder

- Op TV gespeeld met instellingen van CEC (Simplink), AV-sync, HDMI bypass, HDMI ARC signaal (Auto/PCM), ...

- TV meermaals herstart bij nieuwe instellingen, digicorder via Systeem -> herstarten meermaals herstart na nieuwe instellingen

Het enige dat ik nog kan bedenken te doen is:

- Digicorder terug naar fabrieksinstellingen met behoud opnames

- TV terug naar fabrieksinstellingen

Maar dat probeer ik te vermijden, alles opnieuw instellen (met kans op geen oplossing) kost veel tijd.

Met de digicorder naar een Telenet shop gaan zal ook geen nut hebben. Daar zullen ze hem testen en natuurlijk wel geluid krijgen.

Bedankt om mee te zoeken!

 
 
0 Likes
12 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

Als de tv Dolby Digital geluid ontvangt, wordt geluid van de DIGITALE AUDIO-UITGANG (OPTISCH) gedempt. De instelling moet dan ook op de versterker zo ingesteld worden. 

Enkele vragen:

1. Je hebt de digirecorder aangesloten op de versterker en vandaaruit naar je tv. Heb je hiervoor de ARC ingang van je tv gebruikt of een gewone hdmi ingang?ARC gebruikt minimum HDMI 4.1

2. Welke soort hdmi kabel gebruik je ? Oudere hdmi kabels laten geen Dolby Digital door. 

3.  Heb je uw hdmi eens op een andere poort ingestoken op je versterker? Misschien is deze stuk.

 

Succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ppdst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

Bedankt voor de suggesties.
Dus de test met de optische uitgang van de digicorder kan niet werken (gedempt), zolang de digicorder detecteert dat audio over HDMI kan.


HDMI 1.4 bedoel je waarschijnlijk?
Ik heb verschillende HDMI kabels geprobeerd, waarvan 2 zeker en vast de juiste kwaliteit hadden (HDMI 2.0, lengte 1,5M en eentje van 3M):
https://www.amazon.de/gp/product/B075T7LRSF


Voor audio en beeld Telenet via de receiver gebruik ik:

HDMI digicorder -> ingang 1 receiver -> HDMI ARC (enkel beeld) uit receiver -> HDMI 2 ARC in TV


HDMI ARC wordt enkel gebruikt voor de TV apps zoals YouTube of Prime Video (dus in de 'omgekeerde richting' TV -> reciever).

Maar ik heb dus als test de TV rechtstreeks aan de digicorder gehangen ook.

Met die HDMI 2.0 kabel. TV geluid op interne luidspreker gezet (niet optisch of HDMI ARC).
En dat maakte geen verschil.

Dus een kapotte poort op de versterker lijkt me niet de oorzaak, al zal ik nu direct eens proberen op HDMI 3 van de versterken (waar m'n PS3 wel geluid geeft).

 
 
0 Likes
Ppdst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

Deze ochtend rond 9u had ik de digicorder losgekoppeld van z'n stroomadapter. Hij heeft dus een goeie 3 uur zonder voeding gestaan.

Bij het opnieuw testen, van de andere HDMI poort op de receiver, had ik meteen terug geluid.


Alles terug gezet op de oorspronkelijke configuratie en HDMI poorten. Instellingen terug op Dolby, ARC, ... en alles blijft naar behoren werken.

Ik had gisteren nochtans twee of driemaal de digicorder 10-30 seconden zonder stroom gezet. Dat hielp toen blijkbaar niet.

De oplossing was dus misschien de digicorder even enkele uren laten afkoelen 🙂


Dat doet me plots herinneren aan een gelijkaardig probleem dat ik eens had: toen wou de digicorder niet meer rechtstreeks werken op de UHD HDMI poorten van de TV, wel op de gewone. Op dat moment was ik bezig met alle kabels te herordenen. Een dag erna heeft de digicorder op een moment ook een lange tijd uit gestaan zonder voeding. Waarna het geluid probleem ook vanzelf verdwenen was.

 
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

@Ppdst  ik vermoed dat je oplossing simpeler was en je HDMI poort aanpassing geholpen heeft en niet het uitzetten van de decoder. Soms komt dat vaker voor en als men dan een andere HDMI poort probeert is het meestal opgelost. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ppdst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

De HDMI 3 poort van de receiver werkte direct inderdaad. Natuurlijk nadat de digicorder was 'afgekoeld'.

Maar ook de HDMI poort 1 die origineel was aangesloten, die heb ik meteen erna geprobeerd (binnen de 30 seconden). En die werkte nu direct.

Ook had ik op de TV alle 4 de HDMI poorten reeds geprobeerd, gisteren en vandaag. Zonder receiver dus, puur digicorder naar TV.
Met en zonder UHD, ARC, CEC, Dolby, ... instellingen.

Dat hielp allemaal niet. En nu werkt alles terug. Ook met mijn oude instellingen die ik net heb teruggezet.

Dolby staat terug aan, CEC, ARC, UHD ook. Alles is ook terug aangesloten op de UHD ARC HDMI poorten.

 
 
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

Zijn de verluchting roosters boven en onder voldoende vrij?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ppdst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

De digicorder staat in een open TV kastje op vloerhoogte. Onderaan kan het niet meer vrij zijn dan de hoogte van de rubber pootjes natuurlijk (halve centimeter?). Bovenaan een 4,5cm vrij en er ligt nooit iets op. Zijkanten zijn ook vrij.

Natuurlijk was het afgelopen dagen (1 - 3 Juni) warm, binnen op het warmste moment zo'n 28 graden. Maar tegen de avond eerder terug 'normaal' 25 graden.


De aanhoudende warmte kan er toe bijgedragen hebben dat tegen de avond de digicorder niet meer werkte zoals moet. Al zou ik eerder problemen verwachten bij 35+ graden bv.

 
 
0 Likes
Ppdst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

Helaas is het weer van dat. Deze avond terug geen geluid door de digicorder.
HDMI op ingang 3 van de receiver gestoken als test.
HDMI op ingang 3 van de TV rechtsreeks (receiver zit er niet meer tussen). UHD staat uit op HDMI 3 van de TV.
TV, receiver, digicorder, ... allemaal eens uitgeschakeld en terug aan gezet.

Alleen beeld, geen geluid.

Voorlopig het CI+ kaartje uit de oude TV gehaald, zodat we daarmee wel met geluid kunnen kijken op de LG TV.

Tijd om de digicorder binnen te brengen voor herstelling?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

@Ppdst ik denk dat het een HDMI beveiliging is die de TV of digicorder niet aanvaard.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ppdst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

Mogelijks. Vandaag terug eens lang de stroom er af gehaald. Geen resultaat deze keer.
De digicorder moet het wel kunnen decoderen, want op een goedkope TV heb ik geluid.
Met een CI+ Telenet module heb ik ook op mijn LG TV geluid. Dus de TV kan dat signaal wel decoderen.

Wat kan ik doen om proberen de beveiliging goed te krijgen? Het is gek dat het plots wel en dan weer niet meer werkt.

 
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

Ik heb niet alles in detail gelezen, daarom sorry op voorhand als ik iets herhaal.

Bij mijn TV (samsung) en versterker (onkyo) is ARC onbetrouwbaar. Soms werkt het en soms niet.

Daarom heb ik een optische verbinding tussen de TV en de versterker. ARC uitgeschakeld op de versterker en ingesteld op de optische verbinding.

In die configuratie werkt het geluid steeds zonder problemen.

Ik heb ook de aanduiding "Oplossing" weggenomen omdat dit eigenlijk niet de oplossing was.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ppdst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Plots geen geluid meer Denon receiver en LG OLED55C8PLA

Bedankt voor je suggestie.
Maar ik heb al reeds ARC eens helemaal uitgezet (op zowel TV als receiver). Optisch van TV naar receiver had ik ook al geprobeerd. Dat gebruikte ik soms als ARC uit staat voor m'n TV apps.
ARC werkt bij mij ook nu nog steeds voor die apps.
Dus in theorie werkt de ARC audio naar behoren.

 

Daarenboven gaat de audio van de digicorder niet via de ARC, maar zat die rechtstreeks op een ingang van de receiver.

Nu hangt de digicorder zelfs rechtstreeks aan de TV in een poging dit probleem op te lossen.
Receiver staat uit en is er vantussen gehaald.
TV staat op TV luidspreker (geen optisch, geen ARC, ...).
UHD staat uit.

 
 
0 Likes