Beantwoorden
Ollie_Kristo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

Gisteren nieuwe TV Polaroid TQL32R4PR021 gekocht voor mijn ouders om het compact signaal te kunnen ontvangen. Het algemeen stappenplan (merk niet in de lijst) van de signaalswitch leidde niet tot het gewenste resultaat, ongeveer de helft van de zenders ontbraken o.a. vtm, vtm2, vtm3, één HD, Canvas HD, NPO1, NPO2, NPO3
Via "work around" nl. manueel scannen op op 298 MHz, bood de oplossing. Dus alle zenders van het compact signaal geïnstalleerd, dus "so far so good".

 

Echter één probleem krijg ik niet opgelost, ook niet na opnieuw naar fabrieksinstellingen te gaan en opnieuw te installeren nl. NPO1, NPO2 en NPO3 haperen, ik bedoel daarmee knipperen constant tussen normaal beeld en zwart scherm. Het geluid is normaal en wordt niet onderbroken door de beeldonderbreking. Alle andere zenders werken perfect.

 

Iemand een voorstel om dit op te lossen?

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Polaroid TV - compact signaal -probleem met NPO-zenders

Tags (4)
0 Likes
20 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5295
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

@Ollie_Kristo zijn de andere zenders ok op de 298???? kan zijn een signaal probleem, net op randje van zwak en niet zwak, 

eens proberen met de kabel wat te verdraaien dat in de tv zit of een andere te testen er na.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ollie_Kristo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

Beste Master-Magic, de andere zenders op de 298 werken inderdaad perfect. Signaal is prima. Zal straks nog proberen wat tests te doen.

0 Likes
Ollie_Kristo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

Getest met andere coax-aansluitkabel. Probleem blijft hetzelfde. Nog iemand suggesties?

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

kijk eens hoeveel signaalsterkte je hebt op de zenders dat blijven  haperen is een probleem dat terug komt bij een niet goed signaalsterkte

0 Likes
Ollie_Kristo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

kwaliteit 100

sterkte 90 

 

is evenveel als op de zenders die wel normaal functioneren

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

kan je nog eens van fabrieksinstellingen starten en start een fec 290 laat eerst deze inlezen om te zien wat het doet

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

nog een testje kan je de tv kort waar tv tv signaal binnen komt zonder te veel kabel of rechts reeks aan  de niu van  telenet  koppelen om kwaliteit en sterkte te testen dat er verschil op komt nog hoger dat je nu hebt en doe nog een test stukken extra kabel tussen om te zien dat sterkte en kwaliteit achteruit gaat is voor te testen  ik denk dat deze waarden dat deze tv geeft niet te goed klopt ik kan fout zijn het zijn testen

0 Likes
Ollie_Kristo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

Al van alles geprobeerd (korter bij aansluitingspunt aangesloten, zelfs getest op de kabel bij mijn ouders), signaal is en blijft goed, daar schijnt het probleem niet te zitten. 

 

Misschien iets met de lijnen/patronen instelling? Moeten die ook niet op een bepaalde "frequentie" staan of zo?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5295
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

@Ollie_Kristo kan je uw beeldinstellingen niet op 576i zetten?????

de zenders zijn in 704x576 beeldverhouding in SD 25 i (behalve de VRT zenders die zijn in 1080i HD)


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ollie_Kristo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

Beeldinstellingen van de NPO-zenders staan op 576i, dus dat is ook het probleem niet. Ik weet echt niet wat nog kan helpen ...

0 Likes
Ollie_Kristo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

Nog even melden: als ik de teletekst opzet op de NPO-zenders, is dit beeld normaal, geen onderbrekingen. Alleen bij het TV kijken doet het probleem zich voor.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5295
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

@Ollie_Kristo raar dat dit voorkomt, heb gisteren ook eens 5 min gekeken naar NPO1 en zag geen problemen, laatste optie dat ik aan denk is de tv zelf dan misschien dat problemen heeft met net deze 3 zenders, ze staan allemaal samen op 1 mux (freq) met nog andere zenders zoals VTM Gold,Canvas HD, VTM3, VTM, VM KIDS/NGC, één HD.

als die andere zenders het niet hebben is dat misschien aan de tv gelegen, je hebt al andere kabel geprobeerd en kortbij en verder enzo.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ollie_Kristo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 11
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch

Ik denk ook dat het aan de TV ligt (of aan de software ervan). Iemand had eerder blijkbaar ook al (andere) problemen met de 3 Nederlandse zenders, zie https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/NPO1-NPO2-NPO3-instabiele-beeld-breedte/m-p/84633#...

 

Ik heb de nieuwe Polaroid-TV bij de zoon gezet (die toch via een Digibox kijkt, dus voor hem maakt het niet uit) en de zijne, een LG van ca. 7 jaar oud, zelfde grootte (32"), die geen problemen heeft met de NPO's, gaat nu naar mijn ouders.

 

NB: zowel bij de (nieuwe) Polaroid als bij de (oude) LG heeft het stappenplan van Telenet gefaald. Vonden beiden enkel de zenders op 290 MHz (waarvan een aantal geblokkeerde Franstalige zenders bv. Notélé, Club RTL, La Trois, ...) en niet die van 298 MHz. Deze heb ik manueel moeten bijzetten door te scannen op 298 MHz. De radiozenders heeft hij zelfs helemaal niet gevonden. Ik heb niet de moeite genomen om ze manueel bij te programmeren omdat ik hier geen interesse in heb. 

Om maar te zeggen dat bij de definitieve afschakeling van het analoog signaal, nog veel problemen gaan opduiken. Zelfs indien ze een TV hebben met ingebouwde DVB-C, gaat het voor veel (oudere) mensen nog zoeken en vloeken worden, vrees ik ... 

 

Dank voor de hulp aan iedereen die gereageerd heeft!

Probleem NPO-zenders op Polaroid tv na signaalswitch


@Ollie_Kristo  schreef:

NB: zowel bij de (nieuwe) Polaroid als bij de (oude) LG heeft het stappenplan van Telenet gefaald. Vonden beiden enkel de zenders op 290 MHz (waarvan een aantal geblokkeerde Franstalige zenders bv. Notélé, Club RTL, La Trois, ...) en niet die van 298 MHz. Deze heb ik manueel moeten bijzetten door te scannen op 298 MHz. De radiozenders heeft hij zelfs helemaal niet gevonden.


Op de een of andere manier ben je er dus niet in geslaagd om je toestel(len) te laten scannen op netwerk-ID, maar heb je een manuele scan gedaan op 290 MHz.

Het zou mij verbazen dat de snelscan op netwerk-ID niet mogelijk is op de 2 toestellen waarmee je het probeerde 🤔

Maar het is inderdaad soms moeilijk te viden ...

 


@Ollie_Kristo  schreef:

Om maar te zeggen dat bij de definitieve afschakeling van het analoog signaal, nog veel problemen gaan opduiken. Zelfs indien ze een TV hebben met ingebouwde DVB-C, gaat het voor veel (oudere) mensen nog zoeken en vloeken worden, vrees ik ... 


Telenet heeft al meer dan één jaar geleden gecommuniceerd over de afschaffing van analoog, de transitie werd naar aanleiding van Corona een tijd uitgesteld, maar het Compact Signaal zit er héél lang op.

Ik begrijp niet dat mensen die een geschikt toestel hebben, nog altijd analoog kijken 😒

Als mensen natuurlijk wachten tot het beeld verdwijnt voor ze reageren, dan gaan ze inderdaad een tijdje vloeken en een tijdje zonder TV moeten doen 😊.

 

Probleem is natuurlijk dat dit bij ieder toestel anders is, en Telenet moeilijk een stappenplan kan publiceren voor ieder afzonderlijk toestel op de markt.

 

Ik heb eens ergens gelezen (maar vind het niet direct terug) [@Suzy ??] dat Telenet voor een vast bedrag een technieker kan sturen die (al) jouw toestellen kan instellen op het Compact Signaal. Dus als mensen het niet zelf kunnen oplossen kan Telenet helpen (of beroep doen op een kennis die er meer verstand van heeft 😊)

 

Op een TV toestel met DVB-C tuner heb je altijd 3 manieren van scannen

  1. Een "quick" scan of snelscan met de juiste parameters (netwerk-ID, NIT frequentie, symbol rate, modulatie). Hier gebeurt er eigenlijk geen echte scan: het toestel zoekt gewoon de zendertabel (NIT) op, die Telenet uitzendt (Compact Signaal op 290 MHz, netwerk-id 32) en stelt de zenders in (23-tal TV zenders, 50-tal radiozenders). Deze "scan" duurt hooguit enkele minuten, en de zenders zijn genummerd zoals Telenet voorziet: TV 1-23 + 55, Radio 881-934.
  2. Een manuele scan op frequentie. Als je bijvoorbeeld scant op 290 MHz, zoekt het toestel alle zenders op deze frequentie. Dus niet alleen de niet-versleutelde zenders van het Compact signaal, maar ook alle versleutelde zenders op deze frequentie. Dat is niet de bedoeling, en dan moet je de manuele scan herhalen op iedere frequentie waar er TV/radio zenders zitten van het compact signaal: 290MHz, 298MHz, 120MHz, 314MHz, 386MHz, 306MHz.  
  3. Een volledige scan. Dat is af te raden, want hier kan de scan héél lang duren, en je hebt veel werk nadien om alles op orde te zetten (het verwijderen van de versleutelde zenders).

PS. Soms is er wel verwarring over de betekenis van "290 MHz".

  1. In het geval van de quick scan is 290 MHz de frequentie waarop Telenet de zendertabel (NIT) uitstuurt. Dit heeft niets te maken met de frequentie waarop de zenders zelf zitten.
  2. In het geval van de manuele scan is 290 MHz de frequentie waarop (een deel van) de onversleutelde zenders zitten, dat is toevallig ook 290 MHz (vandaar de verwarring).

Het probleem is inderdaad dat deze menu's erg verschillen van toestel tot toestel ...

0 Likes