Beantwoorden
NetwerkNoob
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Smile! Jij bent af! Goed gevonden! Pageturner!

SWITCH

Hallo

 

Ik zou graag de overstap maken van een HGW naar een modem-only.

Vervolgens zou ik een switch aansluiten op de modem waaraan mijn digibox+printer aan hangt en er een kabel loopt naar de woonkamer waar ik een router zou plaatsen.

 

Maar mijn vraag is of ik daar dan ook een switch plaats waarbij er een naar de router loopt en een kabel naar de digicorder of kan ik werken met een VLAN of IPTV zoals ik al gelezen heb maar nog niets van ken.

 

En welke switch en router moet ik dan gebruiken zodat de digibox en digicorder interactief blijven en ze de opnames blijven delen alsook gehuurde films.

0 Likes
16 reacties
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

SWITCH

Om uw digicorder en digibox interactief te hebben moet je sowieso telkens vanuit de switch (krijg je gratis van Telenet) die net na de modem hangt vertrekken naar de boxen. Deze moeten namelijk een publiek ip adres hebben.

 

Vanuit die switch vertrek je ook naar je router. Na de router kan je hangen wat je wil. pc, nog een switch, enz, ...

 

Btw, je printer moet ook na de router hangen, anders ga je die niet kunnen bereiken binnen je netwerk.

Het is namelijk de router die de ip adressen uitdeelt aan de verschillende toestellen in het netwerk.

Daar hoort dus ook de printer bij.

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SWITCH

Voor zover ik begrijp loopt er nu 1 kabel vanaf je HGW naar de living? En van de Home gateway naar andere plaatsen in huis? De vraag is nu wat je wil bereiken en waar je uw router wil plaatsen. Heb je die router alleen mogelijk voor de Wifi mogelijkheden dan zou ik je aanraden op een gratis AP van Telenet in je living te plaatsen.

Wil je echt een router plaatsen om een eigen bekabeld netwerk te hebben dan zal je een modem only moeten plaatsen, een gratis switch vragen in een Telenet center en daar dan de kabel van je living op aan sluiten. Je sluit dan ook je eigen router aan en daar kan je dan de rest van de bekabeling aansluiten naar PC en dergelijke. Maar dan is je eventueel WiFi probleem niet opgelost in de rest van je huis.

Een eigen router plaatsen voor alleen de WiFi mogelijkheden is een dure en nutteloze investering.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Thomasvd
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur!

SWITCH

Hallo,

 

Wij hebben thuis ook  een modem only.

Wij gaan als volg te werk:

 

Van de modem only gaan wij onmiddelijk naar een router.

Via die router kan je dan je gehele woning met alle apparaten beheren, monitoren en portforwarden.

De eerste 3 poorten van de router zijn dhcp en krijgen een netwerk ip van de router.
De 4de poort van de router is IGMP proxy enabled.
De modus staat op Bridge, en we hebben port for IPTV op LAN 4 gezet.
Zo wordt het ip van de modem doorgezet naar poort 4 van de router (zonder netwerk ip van de router) en kan je daarop je digiboxen aansluiten. (eventueel via een extra switch op poort 4 als je meerdere boxen hebt)

Het is dus aangeraden om IPTV te gebruiken op een router indien die ondersteund wordt.
Ik werk niet zo graag met teveel switchen... hoe minder verbindingen hoe beter.
De router die wij gebruiken is een TP-Link AC1750 met gigabit poorten.

Indien je hulp nodig hebt kan je mij altijd een privé bericht sturen en kunnen we via een teamviewer het geheel uitleggen.


Met Vriendelijke Groeten,
Thomas Van Damme

0 Likes
NetwerkNoob
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Smile! Jij bent af! Goed gevonden! Pageturner!

SWITCH

Ik heb tog een router nodig een AP werkt tog niet zonder router?

Het probleem is dat de wifi regelmatig uitvalt. (telenete AP 2 maand oud) De wifi is traag en regelmatig een reset helpt ook niet. De kanalen zitten niet op die van de buren dus denk ik dat de HWG al het verkeer niet aankan (meer dan 10 apparaten: netflix, ps4, gsm, ...

De HWG staat in de kelder en daar komt alles binnen. Enig idee om mij te helpen?

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SWITCH

@NetwerkNoob de HGW van Telenet is ook een router, daar kan dus probleemloos ook een AP op aangesloten worden, ofwel met UTP kabel, anders met een powerline.

 

Telenet heeft zelf ook een set powerlines (waarvan de ontvanger tevens een wifi AP is) die naadloos integreert met uw HGW. Ga eens langs in een center, ze kunnen u dat haarfijn uitleggen en demonstreren, tenminste als die haperende wifi uw enige probleem is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NetwerkNoob
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Smile! Jij bent af! Goed gevonden! Pageturner!

SWITCH

@StefaanH

Dat is het net ik wil een modem only en dan heb ik een router nodig.

Zelfs waar de HWG staat is die wifi matig. En powerlines heb ik ook al gehad maar die zouden blijkbaar niet goed werken omdat het elektriciteitsnetwerk verouderd is.

Het waren er wel 3 van devolo met maar max 200mbps down.

Hoe dan ook zelf met kabel geraak ik maar aan 150 en niet aan de beloofde 200mbps maar daar kan in nog mee leven.

Dus alsik de HWG behoud en nog 2 AP's toevoeg (er staat al 1 in de living ook) zou het probreemloos moeten werken?

 

0 Likes
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

SWITCH

@NetwerkNoob

Wat is de reden dat je een modem-only wilt?

Lijkt mij dat je het niet nodig hebt, tenzij je wat speciaals wilt regelen.

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

SWITCH

@SjCr

 

Wat heeft hij aan een HGW in de kelder die het draadloos signaal niet goed doorgeeft? Dan zou ik ook graag een eigen router gebruiken ipv een of meerdere APs.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

SWITCH

@Thomasvd

 

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar problemen oplossen via privéberichten, dat gaat een beetje voorbij aan het doel van het forum. Delen is weten! 😉


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

SWITCH

@sb

Of die modem nu WiFi uitstuurt of niet, in die kelder, dat maakt helemaal niet uit.

Indien hij extra WiFi coverage boven wilt, kan je patchen naar APs en switches, maar direct een Router kopen om die reden is zinloos..

 

De modem doet het perfect routing wise, tenzij je ik weet niet wat voor remote access e.d. wilt.

 

Ik zeg niet dat hij niet mag, maar als we iets beter zijn doel kennen, kunnen we hem misschien wat goedkoper het laten oplossen. 

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

SWITCH


@SjCr@  schreef:

@sb

Of die modem nu WiFi uitstuurt of niet, in die kelder, dat maakt helemaal niet uit.

Indien hij extra WiFi coverage boven wilt, kan je patchen naar APs en switches, maar direct een Router kopen om die reden is zinloos..

 

De modem doet het perfect routing wise, tenzij je ik weet niet wat voor remote access e.d. wilt.

 

Ik zeg niet dat hij niet mag, maar als we iets beter zijn doel kennen, kunnen we hem misschien wat goedkoper het laten oplossen. 


Als nu een router aankoopt of je koopt APs en switchen aan, geld moet je toch uitgeven. Dan zou ik ook de voorkeur hebben voor een router die je dan toch zeker al in eigen beheer hebt. 

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SWITCH

WiFi problemen los je niet op met een eigen router te plaatsen. Waarom het moeilijk maken dan. HGW in kelder weliswaar met weinig Wifi nut. Vermoedelijk maar 1 kabel die naar boven in de living loopt. Dus gratis op te lossen door een extra AP te plaatsen. Vraagsteller geeft aan dat er slechte verbinding is op het electriciteitsnetwerk voor PWL. Dus geeft een aparte router ook geen oplossing. Want dan moet je daar en een switch (eventueel gratis in Center) en een router plaatsen. In plaats van 1 extra ding achter je TV worden dit er dan 2.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SWITCH

Ik stel voor dat @NetwerkNoob eens de oplossing met een set powerlines  van telenet (eentje zonder wifi aan de HGW en eentje met wifi in de living bvb) zoals ik hier iets hoger reeds heb uiteengezet probeert om zijn probleem op te lossen. Ik denk dat dat het eenvoudigst is en het minste kennis van netwerken vereist. En het is ook de minst kostelijke oplossing denk ik. De oude Devolo powerlines op tweedehands zwieren, niet gaan mengen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NetwerkNoob
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Smile! Jij bent af! Goed gevonden! Pageturner!

SWITCH

ja sorry, niet goed vermeld maar er staat al een telenet AP in de living waaraan receiver, digicorder en tv zijn aangesloten met UTP kabel en het AP verbonden is met een wandcontactdoos waarbij kabel naar HGW loopt.

Maar dan nog is de wifi niet bruikbaar met veel disconnects en kan ik niet bij mijn telenet aan de instellingen van het AP en komt er een foutmelding.

Dus waarschijnlijk is mijn gsm verbonden met de modem in de kelder maar ik kan niet aan het AP geraken wat eerst wel kon.

0 Likes