Beantwoorden
Bmice64
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

Signaalswitch Radio: hifi-installatie & aansluiting

Een paar vragen in verband met het aangekondigde verdwijnen van het analoge radiosignaal:

 

  • Als ik mijn digicorder met een rca-kabel verbind met mijn hifi-installatie, kan ik dan radio luisteren en tv-kijken tegelijk? Op welk van de 2 toestellen selecteer ik dan de radiozender waarnaar ik wil luisteren? op welk van de 2 toestellen regel ik het volume? Welke info krijg ik nog op mijn hifi-installatie?
  • Bij de optie DVB-C-tuner staat dat je die moet koppelen aan het binnenkomende coax-tv-signaal. Maar die kabel gaat toch al naar de digicorder? Hoe verbind je deze tuner met je hifi-installatie? Welke info krijg je dan nog op je hifi-installatie?

Vriendelijke groeten

 

Bart

0 Likes
7 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch Radio: hifi-installatie & aansluiting

@Bmice64 Je kan enkel tv of radio luisteren via de digicorder, niet beiden tegelijk, de info via de digicorder ga je enkel zien via de tv niet via je hifi installatie, 

die DVB-C radio dat je met korting kan kopen sluit je idd aan op de inkomende tv kabel en je kan dan op dat toestel een kabel naar de digicorder aansluiten, je hebt een in en uit kabel aansluiting,

de info van je zender op deze radio komt er op, opgelet, je kan daar enkel de open radio zenders mee beluisteren. 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signaalswitch Radio: hifi-installatie & aansluiting

@Bmice64 

Uw digicorder kan "live" maar één job doen, dus 1 radiostation of tv-zenderweergeven.

Ondertussen kan ie wel bezig zijn met het registreren van enkele andere kanalen op je harde schijf, indien er geplande opnames zijn.

Naargelang hoe recent je digicorder is, heeft hij 2 of 3 tuners aan boord en dus dito mogelijkheden.

0 Likes
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Signaalswitch Radio: hifi-installatie & aansluiting

Schermafbeelding 2019-12-01 om 11.14.46 kopie.png

0 Likes
Bmice64
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

Signaalswitch Radio: hifi-installatie & aansluiting

Bedankt voor de reacties.

 

Als ik het goed begrijp, kan ik met zo'n DVB-C-tuner dus nog steeds naar de radio luisteren door enkel op de aan/uit-knop van mijn hifi-installatie te drukken.

 

Ik heb dan wel een een rca-kabel van zowat 20 meter nodig. (Hifi staat niet bij decoder). Ik begrijp uit andere berichten ook dat het geen optie is om met coax eerst naar digicorder en dan pas naar DVB-C-tuner te gaan. Zou mij een 20-meterkabel besparen. Heeft een coaxkabel voor radio en tv trouwens dezelfde uiteinden?

 

Groeten

 

Bart

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signaalswitch Radio: hifi-installatie & aansluiting

@Bmice64 

"Ik begrijp uit andere berichten ook dat het geen optie is om met coax eerst naar digicorder en dan pas naar DVB-C-tuner te gaan."

 

Euh... ik denk dat het schema, een van de vorige berichten, toch duidelijk beide mogelijkheden toont.

De Vistron kan eerst staan en doorlussen naar je Digicorder. Omgekeerd kan ook.

Beiden hebben een RF-in en RF-out.

 

Een RCA-kabel van 20m kan, maar let dan toch maar goed op langs welke leidingen of storende toestellen je hem zal leiden.

Ik heb ook zo'n afstand overbrugd en had storende geluiden van koelkast, verwarming, verlichtingen die werden aan/uit geschakeld. Niet te doen.

Mijn oplossing was om een symmetrische lijn te leggen over die afstand. Dat deden ze met analoge muziek-installaties in verbinding met een mengpaneel bij optredens ook.

Dat was de prima-oplossing in mijn geval.

1 kanaal gaat dan met 2 draadjes in een afgeschermde geleider verstuurd worden.

Voor stereo heb je dus 4 draadjes in een afgeschermde kabel nodig en aan beide zijden dien je van asymmetrisch naar symmetrisch te gaan met een klein spoeltje.

Men spreekt ook van gebalanceerd / ongebalanceerd.

Zie bijvoorbeeld : https://de.wikipedia.org/wiki/Symmetrische_Signal%C3%BCbertragung

 

Je hebt dus 4 omzetters (kleine spoeltjes) nodig om 2 kanalen om te zetten van ongebalanceerd  naar gebalanceerd en terug naar ongebalanceerd.

Soms zitten die spoeltjes ingebouwd in een XLR 2 RCA adaptor.

Dit is een voorbeeldje van wat ik inderdaad gebruikte en nog steeds dienst doet.

https://www.ruttenelektroshop.nl/product/enf346ga-3-pin-xlr-female-to-rca-phono-plug-adaptor/

Die krengen zijn gewoon niet stuk te krijgen. 😉

 

 

 

BesteKurt
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Signaalswitch Radio: hifi-installatie & aansluiting

Best éérst naar de DVB-C en dan naar de digicorder. Als de digicorder naar energie besparingsstand gaat valt het doorlussignaal weg. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signaalswitch Radio: hifi-installatie & aansluiting

Dit is waarschijnlijk ook zo bij de Vistron 210. Dit toestel heeft 2 stand-by standen:

  • Eco Stand-by AAN: verbruik < 0.5W
  • Eco Stand-by UIT: verbruik < 2.3W

Standaard is Eco Stand-by ingeschakeld (kan via het instellingen menu uitgeschakeld worden).

 

Vraag is of de doorlusfunctie nog werkt in Eco Stand-by mode?

0 Likes