Beantwoorden
Frankie2660
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

toen ik vanmorgen wakker werd , rook ik in de living een verbrande geur. het bleek de stekker van de voeding achteraan de digirecorder te zijn die aan het smelten was. deze was zeer warm. ik vraag me af wat er gebeurd zou kunnen zijn wanneer ik niet thuis zou zijn geweest. misschien was mijn woning dan wel afgebrand. ik heb de helpdesk gecontacteerd. ik mag de digirecorder omruilen maar ik heb toch wel een beetje schrik gekregen van die digirecorders.

gebeurd dit vaak of heb ik gewoon pech gehad?

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: stekker digirecorder voeding gesmolten

0 Likes
11 reacties
Legolas11
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

Kan de fiche losgetrild zijn? Als hij geen goed contact maakte dan trekt dat vlamboogjes=>te hoge stroom voor de kabel=>opwarming 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

@Frankie2660 

Heb je ook goed nagekeken of de oorzaak niet ligt aan het stopcontact zelf? Kijk de bevestiging van die bedrading en de contacten eens na. Hou het wel veilig.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Frankie2660
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

stopcontact is in orde. het probleem was de stekkenr van de digireconder

0 Likes
Ex-Netweter
 

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

Als je ziet hoe het er bij veel mensen achter de televisie uitziet, ben ik verwonderd dat er niet meer ongelukken gebeuren: verlengkabels, dominofiches, verdeeldozen, ... (en meestal goedkope brol met een snoer van 1mm2 doorsnede 🙁).

 

Als ik een renovatie doe (bij de dochters bijvoorbeeld), dan zorg ik altijd voor tenminste vier volwaardige stopcontacten in de muur. En soms is dat nog niet genoeg, maar dat kan je dan gemakkelijk uitbreiden met die duo stekkerdozen, waarmee je veilig 2 platte stekkers in één stopcontact krijgt.

 

Inderdaad, een verbrande stekker duidt meestal op een slecht contact in een verdeelkabel of verdeeldoos. Ga dus niet alleen een nieuwe digicorder halen, maar kijk eens de stopcontacten na, en werp eventueel het bewuste verlengsnoer op het containerpark...

0 Likes
Frankie2660
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

stekker zat goed. dat weet ik zeker. ik vermoed iets mis in de stekker.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

@Frankie2660 

Dat is best mogelijk, maar kijk ook voor de zekerheid het stopcontact zelf ook eens na. Zitten alle draden goed vast?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

Brand ontstaat doordat een draad niet goed vaststaat. Als het een draad is in het stopcontact die niet goed vaststaat dan zal eerst het stopcontact verbrandsporen tonen. Als de draad met de stekker dicht bij de stekker geplooid wordt kan men de koperdraadjes kapot maken. Meestal zal in eerste instantie het contact verbroken zijn van verschillende draadjes, maar niet allemaal. Op dat ogenblik is de verbinding dunner. Meer stroom moet door minder draadjes. De draadjes worden warm, warmer en heet. Meer draadjes verliezen hun verbinding. Uiteindelijk ontstaat en boogvlam op de plaats van de verbreking en het omhulsel begint te smelten te smeulen en uiteindelijk te branden. De prijs van de kabel heeft geen invloed hierop. Een fabricagefout valt nooit volledig uit te sluiten, de kans op een beschadiging achteraf is echter veel waarschijnlijker.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

Onnozele reactie, misschien ...

Onlangs smolt een stroom connector in een (dd-wrt dlink geconfigureerd) access point. Ik had fysisch zelf niet dit AP geinstalleerd. Iemand zei me: je stroom draad van AP naar transfo is (was inderdaad) opgerold en vast met stripe (was inderdaad), dit verklaart opwarming. Nu, ik ben een totale n00b wat  electriciteit betreft, maar toch, ik laat het even weten.

{*niet* 'like'-en aub}
Ex-Netweter
 

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

Zeer goede opmerking.

Een kabel mag je nooit oprollen. Om de kabel in te korten moet je die zigzag plooien en dan vastmaken met een bindertje...

Een opgerolde stroomkabel creëert een transfo effect...

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

Uit de tekst van Frankie begreep ik dat het niet gaat om een 230V stekker maar de gelijkstroomstekker in de digibox.

Als het deze stekker is dan heeft men volgende mogelijke oorzaken:

- slecht contact.

- Fout in de digicorder waardoor hij te veel stroom neemt voor die stekker.

- Fout in de voeding blok waardoor er teveel stroom naar de digicorder gaat.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TsX
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Alles op zijn plek! It's your eighth party! Netjes! Mooi, mooi!

Stekker van de digicorder-voeding gesmolten

Dat kan gebeuren vermoed ik.

En zal meer gebeuren als alles nog goedkoper zal gemaakt worden in bvb China.

Dat is een voeding 12v, maar wel met amperage van over de 4A.

Als er dan iets niet goed gesoldeerd is in de fiche of de Corder gaat dat warm worden,

beginnen smelten en dan in kortsluiting gaan.

De vraag is dan gaat het branden of niet...

0 Likes