Beantwoorden
Patje1958
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Switch analoog naar digitaal tv

Switch naar digitaal toont enkel een paar analoge zenders. Toont 20 services en stopt met zoeken op 1% waardoor zenders zoals sommige NL taligen niet aanwezig zijn. De switch uitgevoerd via stappenplan Telenet. Op Nr 55 staat dan wel u kijkt digitaal wat wel duidelijk te zien is op bv VT4 wat analoog een zeer slecht beeld was. Volgens het stappenplan zou er 61 services zichtbaar moeten zijn. Wat is er fout in het switchen?

0 Likes
22 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Switch analoog naar digitaal tv

@Patje1958  dit is de info die ik heb kunnen vinden voor u als er iets mis gaat of gegaan is met de signaal switch. In de info staat ook dat niet alle zenders meer terug zijn en dat het ook per regio verschilt.

 
Te weinig of verkeerde zenders na de switch

Heb je maar 3 zenders, alleen maar VRT-zenders of staan de Franstalige zenders vooraan? Staat VTM op kanaal 1 met zwart beeld of is het versleuteld? Dat kan gebeuren als de instellingen niet volledig op het compacte signaal ingesteld zijn. Volg alle stappen nog eens via telenet.be/signaalswitch om alle parameters juist te zetten.

Zender verdwenen

Alle analoge zenders blijven behouden in het compacte signaal. Enkele internationale zenders waren echter ongecodeerd te ontvangen via het kabelabonnement. Die zenders waren geen onderdeel van het analoge aanbod en werden niet mee overgezet naar het compacte signaal. Welke zenders? Dat is afhankelijk van je regio.
Wil je die zenders opnieuw ontvangen? Dat is mogelijk via een decoder van Telenet TV.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Patje1958
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Switch analoog naar digitaal tv

Hallo Patrick,

Vtm staat op 3 en op 1 en 2 zwart beeld. Nog zenders ontbreken wat mijn dochter analoog wel had. Wat de decoder betreft heeft mijn dochter geen ethernet op de kamer wel WiFi. Zelf heb ik een digicorder in de woonkamer. De keus voor haar om analoog te kijken was omdat ze enkel maar naar drie zenders keek zijnde VTM, één, Ketnet. Ik me afvraag waarom Telenet een stappenplan geeft wetende dat niet alles zoals het analoge kan overgenomen worden wegens de codering. Een 2de digi niet kan linken met de mijne dan kan ik niet apart naar een zender kijken. Bv mijn dochter vtm en ik vt4.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Switch analoog naar digitaal tv

Vul 298.00 MHz in als gekozen netwerkfrequentie. ook in en de rest van zenders komen in beeld

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Switch analoog naar digitaal tv

@Patje1958  analoge zenders is per regio afhankelijk wat er ontvangen kan worden. Natuurlijk zijn de zenders VTM , een en canvas wel vrij te ontvangen.

Het kan een oplossing zijn een tweede digicorder of een digibox. Als daar een coax kabel naar toe ligt is het plug en play op zijn snelst gezegd. Dan kan uw dochter kijken wat ze wil en u kan kijken wat u wil. Deze twee worden wel systematisch gelinkt onder uw klantenprofiel maar staan uiteindelijk los van elkaar. Moest u daar interactiviteit bij willen kan een powerline van telenet een oplossing zijn. Dat zijn twee kastjes in het stopcontact , ene bij de modem de andere bij uw dochter in de slaapkamer en internet kabeltje er tussen en ze heeft interactiviteit. Misschien een andere en derde mogelijkheid eventueel een CI+ module . Is een eenmalige aankoop dacht 69 euro en dan heeft u een kaartje voor in de tv te steken. Wel eerst nagaan of het gaat om een kaartje in de tv te steken en dan heeft u ook tv zenders te bekijken. U kan er geen opnames mee doen of films bestellen maar het zou een oplossing kunnen zijn.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Patje1958
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Switch analoog naar digitaal tv

Hallo Luc, uw info wat betreft de frequentie heeft de oplossing gebracht en zie nu al de gevonden zenders incl de radiozenders. Hartelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Patrick.

Patje1958
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Switch analoog naar digitaal tv

Hallo Patrick,

Hartelijk bedankt voor uw info wat betreft ook de uitkomst tot plaatsen van een digibox wat ik later ook in overweging zal nemen voor mijn dochter. De oplossing was wat Luc55 voorstelde met zijn genoemde frequentie. Uiteraard is uw raad ook een oplossing geweest en zelf niet aan gedacht om daar ook een powerline te plaatsen zoals in mijn woonkamer.

groetjes,

Patrick

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Switch analoog naar digitaal tv

Vul 314.00 MHz in als gekozen netwerkfrequentie. ook in en de radio  zenders komen in beeld ook de de warmste week stubru (beelden). q music ...  Vul 306.00 MHz in 

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Switch analoog naar digitaal tv

Vul 120.00 MHz en  128.00 MHz in als gekozen netwerkfrequentie. ook voor radio zenders geen geluid dan ondersteund de tv geen aac 2/0 niet enkel voor zeer oude modellen van tv

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Switch analoog naar digitaal tv

Hou het a.u.b. simpel.

Het stappenplan van Telenet geeft alles goed weer.

Als je op zeker ogenblik het stappenplan niet kan volgen omdat je bijvoorbeeld geen netwerk id kan ingeven, stop dan met het stappenplan en zoek in de instellingen van je tv waar je het (digitale) land kan ingeven. Bij sommige tv's kan je slechts één land ingeven, bij andere één land voor analoog en een ander land voor digitaal. Zet het (digitale) land op geen land of ander land. Heb je zo geen keuze en moet je toch een bestaand land ingeven, geef dan Zweden of Oostenrijk of Nederland (Zweden zal quasi altijd lukken, Nederland zal mogelijk niet lukken voor de oudste tv's).

Na deze wijziging volg je opnieuw het stappenplan van Telenet.

 

Als je het stappenplan volgt, krijg je alle zenders die je kan krijgen met het compact signaal.

 

Enkel in die gevallen dat het ook met een ander land opgave dan België niet mogelijk is om het stappenplan te volgen, heeft het zin om frequentie per frequentie te zoeken.  Deze methode heeft als nadeel dat je ook zenders krijgt die je toch niet kan zien of beluisteren met het compactsignaal.

Je zal wel wat werk hebben om heel de boel op te kuisen. Met het stappenplan te volgen zal allicht als er wat verandert aan het zenderaanbod van het compact signaal een automatische bijwerking zijn hiervan. Met elke frequentie afzonderlijk af te scannen moet je terug opnieuw scannen voor een bijgewerkt zenderschema.

  

Als het toch onmogelijk is om het stappenplan te volgen en je toch frequentie per freqeuentie wil scannnen, dan is voor Vlaanderen dit de situatie (sommige regio's kunnen meer zenders hebben)  van vandaag:

- op 120 MHz heb je de Britse, Duitse, Franse en Nederlandse radiozenders (kanalen 881 tot 899), opgelet bij al deze zenders is het geluid in AAC formaat en mogelijk kan je wel afstemmen maar hoor je niets. 

- op 128 MHz radio Nostalgie (918)

- op 290 MHz een aantal tv zenders 

- op 298 MHz een aantal tv zenders 

- op 306 MHz radio's Qmusic en Joe FM (910 en 911)

- op 314 MHz radio's alle vrt en franstalige rtbf zenders, Bel RTL en NRJ (kanalen 900-943) 

Alle voornoemde zenders in de 900 reeks zou je moeten kunnen horen (dez zijn niet in AAC).

 

Opgelet een zender in de categorie radio, kan ook tv zender zijn zoals tijdelijk met de Warmste week StuBru (903) als 'radio' zender uitgezonden wordt in HD tv.

  

Ex-Netweter
 

Switch analoog naar digitaal tv


@janne_man  schreef:

Hou het a.u.b. simpel.

Het stappenplan van Telenet geeft alles goed weer. 


Ik ben het volledig met je eens.

Het scannen van iedere frequentie afzonderlijk is niet "de oplossing" van het probleem, maar een work-around.

 

Wat mensen soms verkeerd begrijpen, als het stappenplan zegt dat je de frequentie 290 MHz moet ingeven, is dat ze manueel moeten scannen op 290 MHz.

Dan vind je natuurlijk alleen de kanalen op deze frequentie, maar ook alle versleutelde ...

Die 290 MHz slaat alleen op de zendertabel (NIT) van het compact signaal (netwerk 32), die je moet ingeven als een van de parameters bij een "Fast scan".

 

Als @Patje het niet lukte om het Compact signaal te scannen, dan heeft hij duidelijk iets verkeerd gedaan, en is manueel scannen op de andere frequentie's eigenlijk een "lapmiddel" en geen "oplossing" 😏.

 

Als alles correct verloopt dan krijg je netjes de 23 "vrij te ontvangen" TV zenders (kanaal 1-23) + info op kanaal 55 + 39 radiozenders (kanaalnrs tussen 881-943).

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Switch analoog naar digitaal tv

Vrees dat sommige tv’s niet de netwerk id optie geven of kennen of men het vergeet in te geven bij een manuele scan.

en het analoog is nog niet afgeschakeld, dat gaat wat geven eens het analoog afgeschakeld word vrees ik.....


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Switch analoog naar digitaal tv


@Master-Magic  schreef:

Vrees dat sommige tv’s niet de netwerk id optie geven of kennen of men het vergeet in te geven bij een manuele scan.

en het analoog is nog niet afgeschakeld, dat gaat wat geven eens het analoog afgeschakeld word vrees ik.....


Dat wil ik niet uitsluiten, maar met mijn ervaring van twee toestellen van vóór Telenet de CI+ vrij gaf weet ik dat ook toestellen van 10 jaar geleden netwerk id reeds kenden. Het is zelfs zo dat sommige merken hier dvb-c tv's verkochten en dat de fabrikant (onder ander Philips) vermelde dat dit dvb-c niet werkt in België. Als men België instelde kan men zelfs niet scannen op dvb-c. Ik heb daarvoor nog een mail verstuurd naar Philips omdat ze hun product onnodig onbruikbaar maakten. 

Het is van die tijd dat men in de fora kon terugvinden om Zweden te gebruiken als land.  Trouwens de zaken die deze tv's verkochten zegden dat ook aan de klant.  In die tijd was de kennis van netwerk id hier niet te vinden. Een volledige scan was noodzakelijk om die paar FTA zenders te hebben. De meeste tv's zijn 'te' gebruiksvriendelijk gemaakt. Ik  kan me goed voorstellen dat er nu heel wat tv's zijn die voor België enkel de netwerk-id's kennen (maar nog niet van het compact signaal) van Telenet en VOO. Die steken daar vast in en als je Telenet kiest kan je niets anders dan 22 kiezen als netwerk-id. Juist daarom moet je in die gevallen een land kiezen waar er een grotere vrijheid is, of veel meer aanbieders.  Mensen met genoeg kennis van zaken en die niet bang zijn om iets te doen kunnen soms ook in het verborgen systeemmenu gaan en daar iets aanpassen. Op diezelfde Philips volstaat het bijvoorbeeld om België aan te vinken als dvb-c land. Philips weigerde om zulke simpele aanpassing te doen. Als je het zelf deed was je tv niet meer onder waarborg. 

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Switch analoog naar digitaal tv

de tv zenders op 1 frequentie zetten lukt niet daardoor 2 frequentie .om duidelijk te zijn tv die ook dvb t ondersteunen werken ook op dvb c netwerk de modulen is de zelfde niet iedereen weet dat. vrienden hadden een tv gekocht bij discounter daar stond alleen dvb t op zitten prutsen het werkte niet dus een digibox gebruikt  omdat telenet niet in de lijst op kwam enkel de franse tnt en  Freeview van engeland. door ik begin  manueel te zoeken op 322 mhz kwamen de zenders in beeld enkel cam in tv stekken er was beeld . nu ook de jeugd koopt ook alles op internet of ze zijn op vakantie in italie ...... en brengen een tv mee kost bijna niets meer   maar is ook  voor hum markt  bedoelt daarmee dat philips en lg moeilijk doen om aan te passen maar door manueel te zoeken zal hij altijd gaan elke tv .en vanaf 2020 start xiaomi en huawei met tv zal ook manueel moeten ingesteld worden

0 Likes
Patje1958
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Switch analoog naar digitaal tv

Beste Janne_man,

Met het stappenplan van Telenet kan je moeilijk iets verkeerd doen hé. Zeker als uw TV in de lijst staat tot instellen en waarbij alles haarfijn wordt uitgelegd en zelfs met de aanwezige afbeeldingen. Tot 4x toe ik het geprobeerd heb met 290 mhz en steeds dezelfde uitkomst kreeg wat ik in mijn oproep meedeelde. Uiteraard wat de rest hier zo vermeld daar heb maar “kaas van gegeten” en kan ik enkel zeggen dat het gelukt is met de frequentie 295 mhz wat u een lapmiddel noemt en geen oplossing. Wat u daarmee bedoeld weet ik niet. Voor mij betekend een lapmiddel iets wat je uitvoert wat later terug een probleem zal scheppen. Trouwens, via Telenet chat stonden ze zelf verwonderd, dit had ik eerst gedaan voor ik de vraag stelde bij netweters. Ik moet wel zeggen, bij 290 mhz kwam de vermelding 20 services gevonden en bij zoeken op 1% stopte. Bij 295mhz geen services vond doch de 100% haalde en alle zenders netjes erop stonden met beeld en geluid en op nr 55 de vermelding “u kijkt digitaal” zoals het stappenplan van Telenet dit vermeldde. Wat ik wel weet is dat frequenties veel met regionaal te maken heeft maar voor de rest ben ik er een leek in. Mijn dank aan alle leden hier die de moeite deden om me te helpen. Bij mij ging het om een TV-toestel Sony van 2011 van mijn mentaal gehandicapte dochter.

0 Likes