Beantwoorden
Hannelore80
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

TV met 1 tuner en een TV met 2 tuners

Ik sta op het punt om een LG OLED TV 65G26LA te kopen. Ik lees daar op Vlaamse en Nederlandse websites zéér lovende recensies over. Eén opmerking komt echter enkele keren terug: het toestel beschikt slechts over 1 tuner in plaats van 2. Wie kan mij uitleggen wat daar de (negatieve) gevolgen van zijn? Ik heb nu 2 digicorders in huis (1 in de living en 1 in de slaapkamer), maar ga die de dag dat de nieuwe TV wordt geïnstalleerd omruilen voor 2 Telenet TV-boxen. Ik kan nu met mijn ene digicorder toch zonder problemen naar bijvoorbeeld Canvas kijken en tegelijk met diezelfde digicorder een programma op BBC 1 opnemen. Dat heeft toch met de Telenet digicorder te maken en niet met het TV-toestel, zou ik denken. En wat met een digicorder kan, moet ook met de TV-box kunnen. Of denk ik fout?

0 Likes
6 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV met 1 tuner en een TV met 2 tuners

@Hannelore80 

Als je een digicorder of tv box gebruikt is de tuner op tv geen probleem, die gebruik je niet om tv te gebruiken via de digicorder of tv box, 

je kan dus op dezelfde manier verder kijken naar tv als daarvoor, 

met wel het verschil is dat je met de tv box meer opnames op dezelfde moment kan doen (zeker 8).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met 1 tuner en een TV met 2 tuners

Als je kijkt met een Digcorder, Digibox of TV-Box heeft heb je geen tv nodig. Enkel een beeldscherm met een HDMI aansluiting. (TV=beeldscherm met ingebouwde tuner).

Een TV  met 2 tuners kan verschillende betekenissen hebben.

  • dvb-t2 tuner
  • dvb-c tuner
  • dvb-s tuner

(Vroeger ook nog de analoge tuner)

Er bestaan ook tv's met bijvoorbeeld 2 dvb-c tuners. Die kan ook 2 uitsparingen hebben voor een CI+ module. Met zulk toestel kan je rechtstreeks kijken (zonder Digicorder, Digibox of TV-box) naar een programma en gelijktijdig een programma opnemen.

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

TV met 1 tuner en een TV met 2 tuners

Er zijn tv's waar je 2 tv kaartjes kan in stekken daarmee dat ze zeggen 2 tuner

je kijkt dan 1 programma live  en het 2 de programma kan je opnemen op een harde schijf aan de tv aangesloten

de rest heeft daar niets mee te maken staat los van tv

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met 1 tuner en een TV met 2 tuners


  • @luc55  schreef:

    Er zijn tv's waar je 2 tv kaartjes kan in stekken daarmee dat ze zeggen 2 tuner

    je kijkt dan 1 programma live  en het 2 de programma kan je opnemen op een harde schijf aan de tv aangesloten

    de rest heeft daar niets mee te maken staat los van tv


Dat is een zeer beperkte interpretatie die geen rekening houdt met de commerciële werkelijkheid.

janne_man_0-1674129016438.png

Hierboven een extract van een grote online verkoper. Deze triple tuner heeft volgende 3:

  1. DVB-T en DVB-T2 (zijn twee verschillende normen met één tuner)
  2. DVB-C
  3. DVB-S en DVB-S2 (zijn twee verschillende norman met één tuner).

Dut een TV toestel met twee tuners kan zowel een toestel zijn met twee dezelfde tuners als met twee verschillende tuners. Al de rest heeft daar niet mee te maken zouden sommigen zeggen.

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met 1 tuner en een TV met 2 tuners

@Hannelore80 

Om even te antwoorden op uw vraag over "kan alles van de digicorder ook met de TV box":

Wel neen, er zijn toch wel verschillen. Of die voor u belangrijk zijn is een andere vraag, dat kan alleen jij uitmaken.

  • Het werd reeds gezegd, de digicorder neemt lokaal op een schijf op, de TV Box neemt "in the cloud" op. Nadeel hiervan is dat je, wanneer het internet down is, ook geen opnames kan bekijken. Dat kan met de digicorder wel.
  • De TV Box kan veel programma's tegelijk opnemen, daar waar de digicorder beperkt is tot twee.
  • Heb je meerdere digicorders in huis kan je die naargelang uw wensen al dan niet voor elkaar zichtbaar maken. Je kan aldus ook zien welke opnames op welke digicorder staan.
  • Op de TV Box kan je niet zien wie de opname gemaakt heeft, ook al heb je meerdere TV boxen. Wanneer je naar de opnames gaat kijken zie je dus niet met welke TV Box de opname gemaakt is. Voor zover dat van belang is natuurlijk.
  • Heb je meerdere TV boxen in huis vergroot de opnamecapaciteit niet, dit in contrast met de digicorder waar dit wel het geval is.
  • Op de digicorder bewaar je uw opnames zolang je zelf wil. Op de TV Box (in the cloud dus eigenlijk) worden ze na een jaar geschrapt. Oorspronkelijk was dat 5 jaar, maar daar is men van teruggekomen.
  • Op de TV box kan je met gebruikersprofielen werken. Op de digicorder kon dat vroeger ook maar dat is intussen verwijderd uit de software van de digicorders.

Het kan zijn dat dit lijstje niet volledig is, maar daar zullen anderen wel op inpikken en aanvullen neem ik aan 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

TV met 1 tuner en een TV met 2 tuners

Er zijn nu 2 merken die tv maken met 2 xCI (Common Interface)

Dat zijn panasonic en loewe  vroeger had je een paar modellen van lg en sony

https://www.panasonic.com/be/nl/consumer/flat-screen-tv/oled/tx-55jz980e.html

Om duidelijk te verstaan er moeten 2 modulen in tv stekken ( er zijn 2 gaten om een kaart in te steken )

  •  

 

0 Likes