Beantwoorden
HJ_S
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Versnelde beelden bij AD2200 en Signaal Switch

Hallo,

Wij zijn altijd tevreden gebruikers geweest van Telenet tv. Tot een jaar geleden. Toen moesten we de digicorder AD2000 omwisselen voor de AD2200. Direct merkten we dat alles veel vermoeiender was om naar te kijken. Alles zag er veel scherper en vooral veel flitsender uit. De overgangen in de montage of onstabiele camerahandvoering ervaarden we als veel harder en sneller.
Omdat we volop in de eerste lockdown zaten hebben we dan maar analoog gekeken en we ervaarden dit als veel rustiger voor de ogen. En we zijn dat dan maar blijven doen totdat de signalswitch er aan kwam en heel de miserie terug opnieuw begon.

Oorspronkelijk keken we nog op een oude TV (nog een echte bak) via scart. In een telenetcenter zei men dat we dan beter een nieuwe kochten. Dat hebben we nu dan maar gedaan (alhoewel er met het beeld niets mis is, dvd´s zien er nog altijd zuiver uit) maar helaas maakt het alles nog veel erger. We hebben zowel oogvriendelijke monitors(zonder pwm flikkeren bij instellen van backlight, blauwlichtfilter) als enkele kleine basis tv´s uitgeprobeerd. Zowel hd ready als full hd. Zowel met scart als hdmi, in alle mogelijke resoluties, alle mogelijke instellingen (helderheid, contrast, gamma, scherpte etc) We zitten ver genoeg van het scherm.

Het probleem blijft dat alles veel te snel en te hectisch beweegt!
Zowel bij de digicorder als bij het compacte digitale signaal via dvb-c.
Hoe zou dit kunnen komen?
Is de framerate van het basissignaal hoger en sneller geworden het laatste jaar? In functie van streamen, opkomst van 4k? Worden er bepaalde technieken gebruikt om de beweging ´te verbeteren´ zoals sommige smart tv´s soms doen (met bv black frame insertion, frame interpolation). Heeft het iets met de responstijd te maken van de schermen en tv´s?

En vooral, wat kunnen we hier aan doen? Op deze manier kunnen we echt geen tv zien zonder hoofdpijn te krijgen en hypernerveus te worden. En nee met onze ogen is niets mis, die laten we regelmatig nazien bij de oogarts.
In hetzelfde telenetcenter begrijpen ze het probleem niet, we drongen aan om de ad digibox 210 te mogen proberen omdat die toch een andere processor en minder ram heeft. Volgens hen gaat dat geen verschil maken en vonden ze dat het geen zin heeft om terug te gaan in de tijd, DE toekomst is de nieuwe TV box en 4k. Uit frustratie zei de medewerker dat we dan maar geen tv meer moesten kijken. Toen we zeiden dat we dat toch niet echt klantvriendelijk vonden krabbelde hij terug en probeerde hij dan toch een ´oude´ digibox te regelen voor ons. Daar wachten we voorlopig nog op. Maar als hij gelijk heeft en het inderdaad niets uitmaakt dan zitten we wel met een probleem.

Is er zo geen manier om alles wat ´trager´ te maken en de overgangen wat zachter? De framerate verminderen bv?

We kijken uit naar een wat meer deskundige uitleg en een oplossing!

 

Titel gewijzigd door MarianneM (mod) | Vorige titel: Hoofdpijn na overstap digicorder 2200 en signalswitch

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Versnelde beelden bij AD2200 en Signaal Switch

@HJ_S   Eerlijk gezegd begrijp ik jullie opmerking ook niet hoor. Analoog of digitaal de framerate blijft hetzelfde dat heeft met de opnames te maken. Dat het beeld veel scherper is dat is een feit. Analoog zat je met een beeldscherm in de hoogte van 625 lijnen (of pixels) en een breedte van +- 830 pixels, later iets meer (1100),  in HD is dat nu 1080 x 1920 pixels.

In wezen zat je vroeger in vergelijking met nu naar een heel flou beeld te kijken, met ook veel minder kleurdiepte.

Ik ervaar die beelden van vroeger voor mijn ogen als pijnlijker hoor. Maar ik ken het probleem, toen ik 17 jaar geleden de eerste LCD met HD ready verkocht 720 x 1280 pixels waren er toen ook enkele die daarover klaagden. Een paar dagen doorbijten en je wil niets anders.

Natuurlijk analoog was de beeldverversing ook niet zo snel en keek je naar een vervagend beeld. Bij voetbal of tennis zag je de bal als een streep op je scherm, nu zie je dit echt als een bal op elke positie.

En de nieuwere films maken ze ook niet meer met rustige overgangen. Beeldwisselingen gebeuren nu veel sneller. Je hebt bijna de tijd niet om het beeld in je op te nemen. Een half uurtje eens de presentatrice van het nieuws bekijken is een rustige verademing.

Het is wennen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Versnelde beelden bij AD2200 en Signaal Switch

@HJ_S 

Toen ik (vele jaren geleden) overschakelde van een 32" met beeldbuis naar een 40" LCD was dit ook even wennen. Zoals @igvfer zegt is het een kwestie van een paar dagen volhouden en dan past je brein zich hieraan aan.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Versnelde beelden bij AD2200 en Signaal Switch

@Ex-Netweter  Het is nu zelfs zo als je nog eens naar een video kijkt uit die tijd dat je jezelf afvraagt, naar wat hebben wij toch gekeken dat is toch niet om aan te zien.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Versnelde beelden bij AD2200 en Signaal Switch

Trouwens, hoe sneller de framerate, hoe vloeiender het beeld toch?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Versnelde beelden bij AD2200 en Signaal Switch

Als je zo graag slechte beeldkwaliteit hebt dan kan je uw AD2200 wijs maken dar ge een oude TV hebt die maar 576i kan, geloof me de AD2200 is niet slimmer en gaat het signaal downsizen naar 576i.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Versnelde beelden bij AD2200 en Signaal Switch

Ik ken iemand die bij snelle beeldwissels op een grote tv (ook in de bioscoop) zeeziek (reisziel) wordt. Met enn kleine tv niet.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Versnelde beelden bij AD2200 en Signaal Switch

anders moet je eens proberen Antenne TV van tv vla  het beeld is fletser  al de rest is geen oplossing er zijn winkel kan je eens gaan kijken of het beter is  fletser beeld ga je bij de andere niet vinden de meeste is hd kwaliteit. toestellen manipuleren zou niet doen zeker bij een nieuwe tv dat is niet de bedoeling

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Versnelde beelden bij AD2200 en Signaal Switch

Ik krijg koppijn van een lange tekst zonder leestekens te moeten lezen 😉

Alle gekheid op een stokje: toen de eerste kleuren-tv’s hun intrede deden, hadden ook heel wat mensen hoofdpijn, voor een korte tijd alleszins. Idem met 3D. Ik denk dat het inderdaad gewoon een paar weken wennen is. 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.