24791
netweters
|
152705
antwoorden
|
20730
vragen
|
Binnenkort verhuis ik naar een nieuwbouw appartement en alle aansluitingen zijn voorzien. Op 3 juli komen ze alvast de buitenkabel inorde maken en het is daar dat ik enkele vragen over heb:
In de gedeelde technische ruimte komen twee dropkabels van het grijze straatbakje toe, beide zijn aan de straatkant aangesloten zag ik.
Nu is de vraag, wordt deze zwarte coax op de dag van de modem plaatsing aangesloten, of gebeurd dit op 3 juli, de dag dat ze de buitenkabel inorde komen maken?
Voor de duidelijkheid heb ik een foto van de situatie getrokken:
De situatie zoals op de foto te zien is:
Indien dit op de modem plaatsing-dag gebeurd, is er geen probleem, dan kan ik aanwezig zijn. Maar als de installateur op 3/7 daar moet zijn, kan ik niet garanderen dat er toegang is tot de gedeelde technische ruimte.
Ik weet niet of je voldoende info hebt om dat te zien in mijn telenet, onder administratie.
Indien het daar niet mogelijk is kan je best bellen in verband met de geplande werken. Is de datum voor u niet gepast kan je deze mogelijk nog veranderen. Zomaar voor de deur laten staan zou kosten kunnen veroorzaken, dus niet doen.
Ik heb nog geen 'mijn telenet' login, omdat er nog geen installatie is aangesloten ;).
Misschien was ik niet duidelijk genoeg:
te laatste op 03/07 komen ze normaal de dropkabel in het grijze kastje aansluiten, maar deze is dus al aangesloten en loopt tot in het gedeelde meterkot.
op 15/7 komen ze de modem en de NUI, plaatsen.
Mijn vraag was eigenlijk: Moet de installateur op voor de dropkabel in het gedeelde meterkot zijn om die twee kabels te verbinden, of gebeurd dit pas op 15/7 ?
Ik begrijp wel dat de aansluiting nog moet gebeuren. Om te weten wat er gepland is en op welke datum kan je best bellen naar de klantendienst en eventueel de afspraak wijzigen.
Dat ik je naar mijn telenet gestuurd heb heeft er mee te maken dat je wel toegang hebt tot het internet, zonder dat ik weet welke info je hebt gekregen over de nieuwe aansluiting. Je zou hier anders geen post kunnen plaatsen.
@demon326 De aansluiting van de dropkabel gebeurt normaal gezien zonder dat ze binnen moeten zijn. Als ze moeten binnen zijn zullen ze het u wel laten weten. Het is aan de installateur van de modem en de NIU om alles te controleren alles hij dit komt plaatsen in het appartement en die zal wel degelijk in de technische ruimte moeten zijn om vermoedelijk een verdeeldoos of iets dergelijks te plaatsen.
Komt er 1 of 2 dropkabels van buiten of bedoel je dat er 2 appartementen zijn met elk een kabel die toekomt in de technische ruimte?
@demon326 het best even bellen naar Telenet en dit vragen, zo ben je zeker dat je iemand aanwezig hebt wanneer nodig. Je kan ook eens een kijkje nemen op volgende link https://www2.telenet.be/content/dam/www-telenet-be/klantenservice/downloads/Kabelbrochure.pdf
Daar staat op wat je juist moet voorzien als de technieker komt.
Veel succes!
Denk er ook aan dat Telenet vraagt dat er 3 geaarde stopcontacten zijn voor het plaatsen van de modem en de NUI.
Ik zie geen stopcontacten op uw foto. Er zouden dus eigenlijk 6 stopcontacten moten zijn (3 voor iedere inleiding).
@Janneke_Dust @demon326 Volgens wat ik op de foto zie moeten er geen stopkontakten zijn in deze technische ruimte.
De technieker gaat een soort aftakking plaatsen voor eventueel meerdere aansluitingen naar andere appartementen waar hij dan de coax op aansluit naar het appartement. In het appartement plaatst hij dan de modem en de NUI (meestal ergens voorzien in de bergruimte van waaruit terug UTP en coax vertrekt naar de verschillende woonruimtes). De UTP kabel die er is voorzien is voor een eventuele telefoon/xDSL aansluiting van een andere provider. Die zal dus niet gebruikt worden.
Het komt erop neer dat NIU en modem nooit in de publieke technische ruimte gehangen wordt.
@Janneke_Dust Het zal vermoedelijk wel een UTP kabel zijn. Ik denk dat er geen enkele installateur nog telefoniekabel installeert. Met UTP kan hij alle richtingen uit. Je kan het, mits de juiste verbindingen, ofwel als telefonie ofwel als internet lijn gebruiken.