Beantwoorden
WhiteSasch
Professional Weetjesweter
Berichten: 28
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien! Jij bent af!

Vragen over dropkabel en installatie modem/versterker

Hoi,

Ik heb net de overstap geregeld van Proximus naar Telenet voor ons jeugdhuis (KLIK Buro zonder digitale TV, we zijn een bedrijf met ondernemingsnummer), maar ik had hierover een aantal vraagjes;

- Onze coaxkabel komt binnen in een andere ruimte dan waar onze modem zou moeten komen.
- Kan ik deze coaxkabel verlengen? Zo ja, graag een link naar welke kabel en met welke connectors ik dit precies kan doen?
- Hoe ken ik trouwens de dikte van de kabel die er nu ligt? (PE14, ...)
- Hoe zou ik eventueel kunnen testen of onze binnenkomende coax nog signaal doorgeeft en nergens onderbroken is (in een jeugdhuis weet je immers nooit...).
- Kan de TN-technieker die nu vrijdag langskomt deze coaxkabel ook verlengen? Of doet hij dit niet? En meet hij eventueel het signaal door van de binnenkomende coax, om te kijken of deze oké is?
- Last but not least; kan de TN-technieker eventueel de netwerkverdeler in een andere ruimte dan de modem plaatsen, of is dit ook niet mogelijk? En dien ik hiervoor zelf bekabeling te voorzien, of kunnen/doen zij dit ook?

Een heleboel vragen inderdaad, waarvoor mijn excuses. Alvast hartelijk dank voor jullie bereidwillige medewerking!
PS: Ik ben de technieker van ons jeugdhuis, met kennis van elektriciteit. Kabels verbinden e.d. kan ik allemaal, ik ben dus geen "dummy". 😂

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vragen over dropkabel en installatie modem/versterker

@WhiteSasch   Of de technieker de modem en de netwerkverdeler ergens anders gaat hangen dat zal van de technieker afhangen. Of de kabel nog OK is zal hij ook wel testen. Je kan wel eens kijken of je hem buiten kunt volgen, maar eventueel onder de grond is dat moeilijk natuurlijk.

Wordt de netwerkverdeler en de modem niet op een andere plaats gehangen kan je eventueel met de nodige coaxkabels van daar vertrekken naar de verschillende ruimtes en voor internet 1 of meerdere UTP's naar ergens een centrale switch en van daaruit naar een paar AP's of computers of wat dan ook.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
IwanVM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Vragen over dropkabel en installatie modem/versterker

Ik kan m'n eigen comment niet deleten blijkbaar , zie hieronder 😛 

0 Likes
IwanVM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Vragen over dropkabel en installatie modem/versterker

- Onze coaxkabel komt binnen in een andere ruimte dan waar onze modem zou moeten komen.
- Kan ik deze coaxkabel verlengen?  Neen je kan wel je UTP kabel verlengen , of je coax is langer dan 80 meter en er kan eventueel iemand kijken voor een nieuwe kabel te leggen alleen is dit wel op jou kosten meestal. PE14 zit je al aan de dikste kabel die ze normaal gebruiken.
- Hoe ken ik trouwens de dikte van de kabel die er nu ligt? (PE14, ...) PE en dan is het de diameter dus 14.
- Hoe zou ik eventueel kunnen testen of onze binnenkomende coax nog signaal doorgeeft en nergens onderbroken is Sluit er een TV op aan en kijk als je nog één krijgt , dit is een zender die gratis is en niet afgesloten mag worden. 
- Kan de TN-technieker die nu vrijdag langskomt deze coaxkabel ook verlengen? Kan je beter voor bellen, maar als je drop langer als 80M is zeker vermelden, das een speciaal team normaal.
- Last but not least; kan de TN-technieker eventueel de netwerkverdeler in een andere ruimte dan de modem plaatsen, of is dit ook niet mogelijk? Maximum afstand tussen Niu en Modem is 30cm Ge kunt dus idd een gat boren in u muur en zo 'm aan de andere kant laten uitkomen... NIU (gat in muur) Modem andere kant muur. 

 

Kortom: Leg gewoon ne UTP van je modem naar ne bureau het zal je goedkoper uitkomen en de stabiliteit van UTP tov Wifi ... die moet ik je zeker en vast niet uitleggen. Eventueel als je echt telefonie wilt dat gaat ook maar daar bestaad de triiing app voor. 

WhiteSasch
Professional Weetjesweter
Berichten: 28
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien! Jij bent af!

Vragen over dropkabel en installatie modem/versterker

Thanks voor de oplossingen, boys! Inmiddels is er vrijdag een supervriendelijke TN-technieker langs geweest, die alles gedaan heeft zoals ik het eigenlijk wou en ook écht meedacht aan wat kan en wat niet kan en wat de beste oplossing is.
Situatie nu is dus; dropkabel komt binnen in het vatenkot, daar is de netwerkverdeler geplaatst. Van aan de netwerkverdeler lopen er 2 coax-kabels naar boven (voor eventueel later digitale TV, die coaxkabels lagen er al van vroeger). Op de modemuitgang van de netwerkverdeler heeft de technieker een coax-kabel getrokken naar de achterkant van de muur (door een bestaand gat) en daar staat dan de modem zónder wifi (op de bestaande plaats waar vroeger de Proximus-modem stond). Vervolgens loopt er een UTP naar boven (naar een switch), waar een AP op aangesloten is van Telenet. Dit systeem werkt enorm goed en ik dank dan ook de uiterst vriendelijke TN-technieker!

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vragen over dropkabel en installatie modem/versterker

@WhiteSasch 

 

Bedankt om dit te posten. Als het goed is mag het ook gezegd worden.

 

En natuurlijk fijn voor u dat het allemaal in orde is nu 😊


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.