Beantwoorden
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

Hallo,

Alvast op voorhand excuses voor de noob vraag 🙂 Ik heb nog maar pas digitale tv (jaja tot gisteren analoog)

Mijn opstelling: Telenet router  verbonden met internet poort van Linksys (wrt1900ACS router) via kabel. Digicorder is op een ethernet poort (4) van Linksys aangesloten.

Bekend gevolg: geen tv gids (enkel vandaag en morgen) en andere interactieve toestanden werken niet

Ik heb wat zitten lezen (ben geen expert) en dacht met een manuele vlan instelling het wel op te lossen. Heel wat manuele combinaties geprobeerd op de instellingen van mijn router maar niets lukte. Wat doe ik dus mis (router ID/ Tag config, ...) ?

In mijn huidige setup heb ik alles terug gezet zoals het was en alle toestellen gereboot, volgende instellingen heb ik nu op mijn router:

IP: 10.186.225.24

DHCP enabled, start ip address 10.186.255.100  

default gateway: 10.186.225.24

vlan off

 

Op mijn digicorder zie ik :

ip address: 10.186.225.171

inhome ip address 10.186.225.122

default gateway, primary dns, secondary dns allemaal: 10.186.225.24

Op mijn router staat nu vlan af. 

 

Is het mogelijk om deze setup te laten werken zonder extra hardware?

Alvast bedankt!

Jurgen

0 Likes
24 reacties
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

@StefaanH Tv gids werkt enkel op vandaag en morgen, Tv-theek en mijn tv geven boodschap:"Dit is een interactive toepassing. Controleer of de netwerkkabel goed is aangesloten op je Digibox en op je modem. Zorg er ook voor dat je modem aanstaat."  Druk je op OK dan gebeurt er niets

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WRT1900ACS

Ik zou dan toch de digicorder eens resetten. Dat kan met behoud van uw opnames zodat ge niets kwijt zijt. Baat het niet het schaadt ook niet.

 

Ik heb ooit ook zo een probleem gehad met mijn digicorders. Mijn extra betaalde kanalen waren slechts op één van de twee zichtbaar en de interactiviteit liep ook mank. Het heeft vele telefoontjes naar de helpdesk gekost die in eerste instantie nooit iets oplosten totdat ik op een bepaalde dag een medewerker aan de lijn kreeg die me zei "aha, ik zie al wat het probleem is. U mag inhaken en binnen een tiental minuutjes zullen uw beide digicorders naar behoren werken". En zo geschiedde. Ik denk dat het hele gebeuren toch een maand of twee en een tiental helpdeskmedewerkers geduurd heeft. En enkel die laatste zag wat er verkeerd was en heeft het opgelost. Ikzelf heb dus nooit geweten wat het was, maar het was dus oplosbaar vanuit Mechelen .... Maar zoals ik zei, dat is reeds heel lang geleden ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

@StefaanH Net factory reset gedaan zonder resultaat, heb dan ook nog alle toepassingen opnieuw geinstalleerd ook geen succes en gechecked op nieuwe updates.

Nog steeds niets 😞

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

WRT1900ACS

@jberden

Dat verklaart eigenlijk mogelijk al iets 🙂

Een Telenet IP adres 10.xx.xx.xx zou normaal altijd interactiviteit moeten geven.  Het feit dat je dat nu ook nog niet hebt met de digicorder rechtstreeks op de HGW, wil zeggen dat er een ander probleem is.

1. de digicorder werkt niet

2. de instellingen van de digicorder staan verkeerd

3. de HGW werkt niet

 

Voor alle drie die problemen kan je eigenlijk beter naar de Telenet helpdesk bellen, zei kunnen op afstand die toestellen checken en kijken wat er juist mis is. Je kan best je digicorder rechtstreeks op je HGW laten hangen terwijl je belt (dan kunnen ze niet zagen dat het de schuld is van je router Man Vrolijk)

Als je digicorder of HGW niet werkt, kan je die gratis gaan inruilen bij een Telenet winkel.

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

WRT1900ACS

@jberden  Als je digicorder  rechtstreeks op de modem een ip krijgt dat met 192 begint zou het kunnen zijn dat de interactiviteit nog niet is geactiveerd.
Was het een Self Starter-installatie? Dan moet je het interactiviteitsgedeelte nog activeren. Dat kan je doen via de digicorder in het menu.

 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/hoe-activeer-ik-de-nieuwe-diensten-met-self-starter/

 

"via je Digibox/Digicorder. Druk op de huistoets van je afstandsbediening en ga naar Allerlei > Instellingen > Self Starter."

 

Geef daar je klantnummer in, duid digitale tv aan en ga akkoord met de voorwaarden. Pas daarna weten de modem en de digicorder dat ze bij mekaar horen en kan er een mooie romance beginnen 🙂

 

 

 

 

 

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

@Wheng @BertXL Heb net meer dan een uur aan de lijn gehangen met technische helpdesk. Men heeft vanalles zitten proberen, ook bij telenet zelf, zonder resultaat. Ik moet nu mijn digicorder inwisselen.

to be continued tomorrow 🙂 ...

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

WRT1900ACS

@jberden  Hopelijk is het daarmee opgelost 🙂 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

WRT1900ACS


@Wheng schreef:

@jberden  Hopelijk is het daarmee opgelost 🙂 


@jberden inderdaad. En indien niet, dan is het waarschijnlijk de modem. En dan moet je terugbellen en die gaan inruilen Man Vrolijk


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

Net nieuwe digicorder in huis! Nieuwe conclusies:

  1. Ik kan bevestigen dat  met deze digicorder UTP rechtstreeks op Telenet router de tv gids werk! Dus nu ben ik zeker dat de digicorder werkt.
  2. Ik heb terug vlan ingesteld op Linksys router (zoals ook beschreven op de link van @BertXL) met volgende instelling: vlan op manual; Internet (trunk) vlan ID: 10 untagged, port 3 - vlan ID 20 tagged, port 4 vlan ID 30 untagged. DHCP staat ook nog gewoon aan. Getest met port 3 en 4 (untagged vs tagged) geen enkele van de 2 werken.

Mijn conclusie nu is: als die vlan IDs er niet toe doen en je enkel met tagged of untagged kan experimeteren  dan is er met die vlan van linksys toch iets niet normaal. Ik ga nog even verder zoeken maar vermoed  dat de enige echte oplosing die zal werken is met een extra switch zoals @sb en @Janneke_Dust al zeiden.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

WRT1900ACS

Eigenlijk is het niet abnormaal dat je de digicorder niet zomaar kan aansluiten.

Op een af andere manier (mac, decoder id, ...) weet de Telenetmodem dat dit een digicorder of digibox is. Dan geeft de Modem die een prive 10.xx.xx.xx IP adres en maakt een VPN verbinding met een Telenet server.

Andere toestellen krijgen een prive 192.168.xx.xx adres en gaan allen via het echte Internet IP adres van de modem op het internet.

De prive adressen 10.xx.xx.xx en 192.168.xx.xx worden niet gerout op het internet en zijn enkel lokaal te gebruiken of om een VPN te maken.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.