Beantwoorden
Johannes
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! It's your second party! De kop is eraf!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Ik vraag me af of Telenet in Vlaanderen het DAB + signaal op de coax kabel heeft zitten. Laatst kocht ik een DAB+ ontvanger maar met de meegeleverde antenne is het signaal zwak. Als het ding goed ontvangt is de kwaliteit natuurlijk top maar regelmatig valt de ontvangst weg. Het zou dus fijn zijn de DAB+ ontvanger aan te sluiten op de kabel zodat ik constant goede ontvangst heb.

Johan Van Hoorde
Tags (3)
36 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

DAB+ is in feite specifiek bedoeld voor ontvangst via de lucht, niet via kabel. En daar zijn alle radiosignalen (wifi, DAB+, FM, 3G, 4G enz.) in hetzelfde bedje ziek, ze geraken niet binnen in goed geisoleerde omgevingen of door wanden enz. Een buitenantenne misschien? Die verbonden wordt met je toestel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Johannes
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! It's your second party! De kop is eraf!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Bedankt voor je reactie en ik begrijp je uitleg maar het is helaas geen antwoord op mijn vraag.

Het FM signaal, dat inderdaad een radiosignaal is, zit ook op de kabel. Wat met DAB+?

Is het reeds aanwezig? Zo ja prima, zo niet is dit gepland?

 

Johan Van Hoorde
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Het DAB+ signaal zit niet op de kabel. Telenets wegen zijn ondoorgrondelijk. Ik geloof niet dat het DAB+ signaal ooit op de kabel komt. Als dat op de kabel zou komen vrees ik dat de radio op DVB-C zal verdwijnen, maar dat zie ik niet gebeuren op korte termijn. Om uitsluitsel te hebben zou je dat aan Telenet zelf moeten vragen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Zeg nooit "nooit" 😀.

 

De kans is natuurlijk klein, want als Telenet de radiozenders ook nog eens in DAB+ op de kabel moet zetten, dan moeten deze in 2 verschillende technologieën naast elkaar op de kabel komen (DAB+ en DVB-C), en dat neemt extra bandbreedte in beslag.

 

Hoewel, 1 of 2 DAB+ muxen zal zo'n groot verschil niet maken 😊...

 

 

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Ik had onze twee "oude" AV-receivers vervangen door twee nieuwe met DAB+, dit een paar weken voor ik deze thread had gelezen. Gisteren er eindelijk toe gekomen om de eerste te installeren. Groot was mijn verbazing toen er geen DAB+ signaal werd opgepikt uit de telenet-kabel, maar enkel een FM-signaal. Toen op zoek gegaan en tot mijn consternatie deze thread gelezen. Boze emails naar verschillende mensen bij telenet dus. Dit is immers geen signaal-switch maar een signal cut-off. Deze morgen reeds gebeld door een technicus van telenet. Hij stelde de oplossingen voor die we reeds kennen en ik heb hem uitgelegd waarom die voor ons geen alternatief bieden (wonen in huis gewapend beton = kooi van Faraday dus binnenantenne werkt niet, radio luisteren via TV is geen alternatief voor een deftige hifi-installatie,...). Hij leek begrip te hebben voor de situatie en gaf toe dat ik zeker niet de enige ben en dat het aantal klachten over de cut-off toeneemt, en beloofde me dit hogerop aan te kaarten. Het is zeker nog geen de facto bevestiging dat DAB+ op de kabel er morgen zal zijn, maar het besef bij telenet neemt toe dat ze dit toch gaan moeten aanbieden als alternatief voor het wegknippen van FM. Ze beseffen ook wel dat ze een dienst weghalen uit hun pakket en daar nu niets valabel tegenover stellen. 

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?


@GeertVdW  schreef:

Ik had onze twee "oude" AV-receivers vervangen door twee nieuwe met DAB+, dit een paar weken voor ik deze thread had gelezen. Gisteren er eindelijk toe gekomen om de eerste te installeren. Groot was mijn verbazing toen er geen DAB+ signaal werd opgepikt uit de telenet-kabel, maar enkel een FM-signaal. Toen op zoek gegaan en tot mijn consternatie deze thread gelezen. Boze emails naar verschillende mensen bij telenet dus. Dit is immers geen signaal-switch maar een signal cut-off. Deze morgen reeds gebeld door een technicus van telenet. Hij stelde de oplossingen voor die we reeds kennen en ik heb hem uitgelegd waarom die voor ons geen alternatief bieden (wonen in huis gewapend beton = kooi van Faraday dus binnenantenne werkt niet, radio luisteren via TV is geen alternatief voor een deftige hifi-installatie,...). Hij leek begrip te hebben voor de situatie en gaf toe dat ik zeker niet de enige ben en dat het aantal klachten over de cut-off toeneemt, en beloofde me dit hogerop aan te kaarten. Het is zeker nog geen de facto bevestiging dat DAB+ op de kabel er morgen zal zijn, maar het besef bij telenet neemt toe dat ze dit toch gaan moeten aanbieden als alternatief voor het wegknippen van FM. Ze beseffen ook wel dat ze een dienst weghalen uit hun pakket en daar nu niets valabel tegenover stellen. 


Je koopt 2 DAB+ toestellen. Het DAB+-signaal is nooit over de kabel gekomen. Je kan toch moeilijk boos zijn op Telenet omdat ze iets niet doorsturen wat ze nooit hebben doorgestuurd?

 

Om het compacte signaal dat Telenet door de coax stuurt om wel nog dezelfde radiozenders te ontvangen die je analoog kon ontvangen en dit op een deftige hifi installatie is er een toestel dat ze met korting aanbieden:

https://toestellen.telenet.be/dvb-c-radio-tuner-vdr-210.html

 

Ik weet niet of dat voor jou een oplossing is.




    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Het door hun aangeboden toestel is geen oplossing. Moderne AV-receivers kan je perfect via bluetooth, wifi,... aansturen.... (dus ook radiozenderkeuze) en met dit toestel extra zet je dat hele gebruiksgemak op zo'n kop.

Voor mij is de term signaalSWITCH nochtans duidelijk. Analoge FM wordt omgezet in digitale DAB+. Telenet heeft nergens gecommuniceerd dat ze DAB+ NIET zouden aanbieden als alternatief voor FM op de kabel. Meer nog, ze stellen letterlijk dat "Klanten kunnen verder naar de radio luisteren via de decoder van Telenet, via internetradio, of opteren voor DAB+, de nieuwste digitale radiostandaard. ".  Lijkt me duidelijk, niet?

 

Technisch is het geen enkel probleem van telenet om dit aan te bieden. Er zijn voorbeelden: http://www.opendigitalradio.org/2015/05/citycable-offers-80-dab-radio-stations-on-cable

En voor de bandbreedte hoeven ze het ook niet te laten. Ik heb geen 80 zenders nodig, de VRT-zenders en een paar goede buitenlandse (BBC...) is voldoende voor mij...

 

Dus Telenet, do what you have to do...

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@GeertVdW  DAB+ is in eerste instantie als digitale vervanger bedoeld voor FM in the air. Niet om op kabel te steken. Vooral om betere ontvangst te krijgen in bewegende voorwxerpen zoals auto's e.d. zonder telkens van FM kanaal te moeten switchen. Dus waarom zou Telenet dan opteren om DAB+ op de kabel te steken. Andere providers bieden zelfs geen (aparte)digitale radio aan wel tussen de TV zenders zoals ook Telenet dat doet op hun digicorders/boxen. En inderdaad moderne receivers  hebben bleutooth, internet enz. Dus zie ik ook niet in waarom je dan zo'n digitale ontvanger zoals de Vistron zou gebruiken, doe dan dan via internetradio. Maar....  DAB+ en Wifi, en 3G/4G hebben een probleem in goed geïsoleerde omstandigheden zoals de huidige nieuwe huizen.

En eigenlijk is deze Vistron enkel bedoeld voor mensen, zoals ik, die nog met een oude receiver/versterker staan en die willen gebruiken, lekker ouderwets met draaiknoppen en zelfs zonder afstandsbediening. Dat was toen een dure optie (45 jaar geleden). En daar luister ik ook internetradio mee maar dan via mijn PC. Ik heb ook een modernere versie staan en daar luister ik internetradio mee en bestuur die volledig via mijn Ipad of smartphone. Bovendien, zelfs als Telenet DAB+ op de kabel zou zetten kan mijn oude receiver dit niet aan.

Ter info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Hoi Ignace,

 

Waarom zou Telenet dan opteren om DAB+ op de kabel te steken?

 

Ja, waarom eigenlijk?

 

Ten eerste omdat ze zelf spreken over een signaalswitch. Begrijp analoge FM naar digitale DAB+.

Kan ik volledig in mee. We lopen niet meer in klompen en rijden niet meer met huifkarren. Alle respect voor mensen die nog oude, degelijke apparatuur hebben, maar als ook de overheid DAB+ promoten en mensen aanzetten om een DAB+-ontvanger aan te kopen, dan mag men die mensen vervolgens niet in de kou laten staan.

Voor alle duidelijkheid: switchen dus, niet knippen.

 

Ten tweede omdat de bandbreedte die DAB+ zou innemen verwaarloosbaar is en omdat DAB+ perfect op de kabel te steken is, ondanks de drogreden dat "DAB+ bedoeld is als digitale vervanger voor FM in the air".

 

Ten derde omdat je niet evenveel kan blijven vragen voor een pakket diensten als je één deel uit het pakket wegknipt.

 

Ten vierde omdat internetradio op sterven na dood is, dus geen alternatief. Bovendien is het gebruik van internetradio gebonden aan de codec in je ontvanger. Veel geluk als je toevallig niet de juiste hebt ingebouwd gekregen. Of als je bvb. jaren via een Yamaha-versterker naar internetradio hebt geluisterd, en dan plots merkt dat vtuner en Yamaha hun contracten hebben opgezegd en internetradio via een Yamaha-versterker werd gedeactiveerd.

Zie ook https://radiovisie.eu/het-einde-nabij-voor-radioportaal-pionier-vtuner/

 

Ten vijfde omdat een gratis FM-antenne slechts een tijdelijke oplossing is, tot de overheid beslist om FM helemaal uit de ether te halen.

 

Ten zesde omdat een FM-antenne of DAB-antenne zowiezo niet werkt in onze huidige goed-geïsoleerde huizen. En niet iedereen kan overal gaten in zijn/haar dak/muren beginnen boren om een coax-kabel naar een dakantenne te trekken.

 

Ten zevende omdat dvb-c misschien leuk is voor die paar zonderlingen die naar de radio luisteren via hun TV, maar moeten we dit echt ernstig nemen als alternatief voor radio via een degelijke hifi-installatie?

 

Moet ik nog even doorgaan of is dit voldoende?

 

We hoeven telenet hier echt niet te verdedigen. Als ze een probleem veroorzaken, dan moeten ze een oplossing voorzien voor hun klanten. DAB+-ontvangers in te goed geïsoleerde huizen zijn de norm van de toekomst. Laat die mensen dus niet in de kou staan, telenet. Je klanten betalen daar immers voor.

 

mvg,

Geert

 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Het zal aan mij liggen zeker maar ik zie echt het probleem niet. Telenet biedt de klanten nog altijd de kans op radio aan. Weliswaar niet via DAB+. Maar via een andere digitale techniek die aan leunt bij datgene die ze gebruiken voor TV kanalen. Dus waarom zou Telenet nog eens moeten investeren in een extra techniek. Bovendien is het dan nog geen oplossing voor die mensen die oudere apparatuur bezitten en in audio zijn dat er nog veel.

Andere providers hebben dit ook niet bij mijn weten.

Ikzelf heb verschillende dingen in huis. Een DAB ontvanger voor in de keuken en op terras in de zomer, en eentje in mijn auto (heel recent). Een moderne receiver met internetradio, waar ik ook mijn muziek vanop mijn NAS kan afspelen en een 45 jaar oude JVC receiver ( de voorloper van surround trouwens) waar ik internetradio + eigen muziek op de NAS afspeel via de PC, in mijn man cave.

En ik ben trouwens nog altijd fan van die oude grote traditionele boxen omdat ik mijn gading niet vind in die kleine types van tegenwoordig, qua klank. Die zijn alleen maar gemaakt voor de moderne boenke, boenke waar zelden de finesse van een instrument moet uitkomen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Dag Ignace,

 

Het ligt idd. aan jou dat je het probleem niet ziet  😉

Ik ben benieuwd naar de reacties als telenet effectief begint met het afkoppelen van FM... ik denk dat er heel veel mensen zijn die niet eens beseffen dat ze ooit hun hifi-installatie aangesloten hebben via de kabel.

 

mvg,

Geert

 

Lumes
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Een extra reden is dat je meer kans hebt op conflicten bij opnames.  Als je radio luistert via de digicorder ben je al één van je twee opnamekanalen kwijt.


0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?


@Lumes  schreef:

Een extra reden is dat je meer kans hebt op conflicten bij opnames.  Als je radio luistert via de digicorder ben je al één van je twee opnamekanalen kwijt.



Je kan 2 gelijktijdige opnames doen en tegelijk een derde programma live kijken.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lumes
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Ja, ik weet dat je twee gelijktijdige opnames kan doen en naar een ander kanaal kan kijken.

Maar, ik heb nu al regelmatig opname conflicten, dat zal er niet op verbeteren als Telenet mij verplicht om via de digicorder naar de radio te luisteren.

 

Dus, nee ik vind het niet oké dat Telenet mij verplicht,  daarvoor heb ik geen glanzende receiver met DAB+ gekocht. 

 

Doe waarvoor we betalen, lever standaard signalen in/aan huis, ik hoef niet overal een decoder.