Beantwoorden
Bart85
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Zwarte balken boven- en onderaan

Hallo Netweters!

 

Ik heb sinds kort mijn nieuwe 4k tv, een Samsung Q9FN 55”, maar merk soms bij recente films die uitgezonden werden dat er zowel boven- als onderaan zwarte balken op mijn beeld zijn. Niet leuk natuurlijk :(, en ik merk dat dit ook niet altijd het geval is?

 

Voor oudere series die nog in 4:3 zijn opgenomen heb ik daar geen probleem mee (dan is het links en rechts) maar met recentere films verwacht ik dit toch niet.  Ik heb via de beeldscherm instellingen bij ‘Aanpassing bij 4:3’ al alle 3 de opties geprobeerd (Balken, ingezoomd en samengedrukt) maar dit lijkt het niet te verhelpen. Lijkt me ook logisch want de meer recentere films die uitgezonden worden (bv laatst Pirates of the Carribean) zijn helemaal niet in 4:3 maar wel in 16:9 hé :).

 

De instellingen op mijn tv en receiver staan volgens mij ook allemaal goed (zijnde 16:9 en ‘auto’) en het is zeker niet bij alle films.

 

Bedankt voor jullie hulp!!

 

Bart 

0 Likes
10 reacties
francis50
Freshman Veelweter
Berichten: 206
Full speed writing! Even demarreren... Topicvreter! Warming up?

Zwarte balken boven- en onderaan

Sommige films zijn nu eenmaal in cinemascope en dan heb je die onder en bovenband zwart.

Bart85
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Zwarte balken boven- en onderaan

Ok, bedankt voor het snelle antwoord Francis50! Als je nieuwe hardware hebt denk je nogal snel dat dit aan een of andere instelling ligt maar als dat gewoon de cinemascope is waarover je spreekt is daar dan niets aan te doen zeker. 

 

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5301
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zwarte balken boven- en onderaan

zijn de versies dat vtm bv aankoopt in dat formaat omdat dit meer beeld geeft van de film dan de 16/9 afkap versie op tv, dan zal je links en rechts stuk beeld kwijt zijn.

dus toont men dit in dat formaat.

geeft ook een soort cinema gevoel vind ik.

blu ray films zijn ook meestal in dat beeldformaat, meer beeld en beter beeld dus.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Zwarte balken boven- en onderaan

Als het logo van de zender in de zwarte balken staat, dan krijgt Telenet het beeld zo door.

Bart85
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Zwarte balken boven- en onderaan

Dat is inderdaad het geval Area57_1, dat ik daar niet aan gedacht had!

 

Alvast bedankt iedereen voor de verduidelijking!

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Zwarte balken boven- en onderaan

@Bart85   Zou je zo vriendelijk willen zijn om één of meerdere antwoorden als oplossing aan te duiden? Zo vinden anderen met dezelfde vraag de oplossing makkelijker terug.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7774
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zwarte balken boven- en onderaan

Ik persoonlijk vind het jammer dat je een TV hebt waar je bij dergelijke films tegen 2 zwarte balken moet aankijken. Temeer dat 16:9 het dichtst het menselijke gezichtsveld benaderd. En de fabrikanten alle mogelijke pogingen doen om van het beeldkader af te geraken door zo fijn mogelijke randen te maken.

Dit even terzijde want dit is een andere discussie.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Hans
Professional Meerweter
Berichten: 136
Full speed writing! It's your ninth party! Topicvreter! BINGO!

Zwarte balken boven- en onderaan

vind dit ook jammer

ik ben verhuisd, zit zo 6 meter van mijn tv

ik heb een samsung 4k 55' gekocht met de info van de winkel dat deze afmeting groot genoeg is om zo ver van te zitten

dan merk je wel als je naar een film kijkt en er is een zwarte balk boven en onder, dat dit toch wel klein is voor zo ver te zien

bij volledig beeld is dit prima

0 Likes
Bart85
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Zwarte balken boven- en onderaan

@Wheng Meteen even gedaan, de 2 antwoorden die de ‘oplossing’ zijn of beter gezegd de verklaring aangeduid!

 

Het is inderdaad wel jammer van die zwarte balken maar ik ben al tevreden te weten dat dit (voorlopig?) de standaard is niet een of andere instelling die ik gemist zou hebben.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5301
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zwarte balken boven- en onderaan

@igvfer @Hans als de zender dit zo aankoopt en beslist zo uit te zenden dan kan men daar als klant niet veel aan doen,

Blu ray films en sommige DVD's hebben ook dit formaat op de schijf, kan je daar veel aan doen dan, niet echt, behalve uw beeld instelling aanpassen van je tv naar een ander formaat zodat je beeld groter is, met nadeel dat je links en rechts dan beeld word afgesneden van het filmformaat.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes