Beantwoorden
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Beste Netweters,

Sinds een weekje heb ik een CH8568LG-modem ter vervanging van een oude CH6642E.

De grote voordelen moet ik nog afwachten... , maar één groot probleem stelt zich nu wel: mijn Digicorder is niet meer interactief en heeft geen programmagids meer voor verder dan 1 dag!

Ik heb alles zorgvuldig nagekeken en zag niet dadelijk een probleem.

De technische helpdesk beperkt zich tot "test dit en test dat" volgens een stroomdiagram dat ze op hun scherm zien, maar dat hielp niemand verder. Ik was ervan overtuigd dat mijn netwerkkabel en UTP steker bij het versteken in de nieuwe modem intact was gebleven en aan de digicorder was geen vinger gekomen. Lastig is wél dat de nieuwe modem geen groene lampjes heeft die oplichten bij elke goede bedrade connectie.

De oplossing van de helpesk zou zijn om een technieker te sturen en wellicht de digicorder - met alle opnames, jawel! - te vervangen door een ander exemplaar.

Dat zag ik eventjes niet zitten.

Tijdelijke OPLOSSING, maar niet echt Koosjer omdat ze naar mijn gevoel teveel stroom verbruikt, want ik heb nu een extra kabelmodem in gebruik:

een kabel van de nieuwe modem naar één van de 4 slots van de oude modem; de kabel naar de digicorder in één van de overige 3 vrije slots; de oude modem laten opstarten en klaar is kees: beide slots met UTP kabel doen hun groen ledje mooi branden en mijn digicorder is terug online.

Het is een methode die ik me herinner op van een tweede wifi router een dom access-point te maken om een draadloos netwerk uit te breiden.

Het moet iets te maken hebben met "utp cable crossed or straight" en het feit dat die nieuwe modem met die digicorder dat opeens niet meer ziet zitten.

Het deed me denken aan switches en routers van de eerste generatie die daar enorm moeilijk konden over doen, terwijl mijn huidige router en switches daar hun hand niet voor omdraaien. Het maakt tegenwoordig allemaal niet meer uit.

==> Wat is nu de ideale oplossing? Sorry als ik dit zo zeg, maar ik moet wat ik hier geschreven heb niet proberen uit te leggen aan de technische helpdesk die een stroomdiagram met problemen en oplossing op hun scherm zien. Ze snappen daar geen iota van... en daar kunnen ze wellicht niet aan doen.

Moet ik dan maar een technieker laten langskomen, hopen dat die dit wil snappen en een oplossing heeft? Ik neem aan dat er adapter-kabeltjes zijn die dit probleem van "straight en crossed" recht zetten zodat beide apparaten mekaar wél willen zien. Moet ik dàt dan maar gaan kopen of hopen dat een technieker me dat wil bezorgen?

Of moet ik vragen naar een opvolger van deze modem? De man van de helpdesk was zelfs verbaasd dat ze me dit "reeds gedateerd" toestel hadden toegezonden...  Tja, ik weet ook wel dat deze "nieuwe" modem al zo'n 5 jaar in dienst is bij een aantal klanten...

Alle goede raad welkom!

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Edwin

 

31 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

@EdwinC dit is nochtans een Docsis 3.1 modem router, een betere ga je niet krijgen, die geven ze naar gelang je abbo wat je hebt.

bij mijn ouders hangt er zelf nog een oude Docsis 3.0 modem en die wilde ze niet vervangen door een nieuwere 3.1 versie omdat hun abbo dit niet toelaat en deze oude nog genoeg is voor hun abbo, had nochtans uitdrukkelijk gevraagd om een nieuwe te hangen, maar die botte installateur wou niet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem


@EdwinC  schreef:

Ik was ervan overtuigd dat mijn netwerkkabel en UTP steker bij het versteken in de nieuwe modem intact was gebleven en aan de digicorder was geen vinger gekomen. Lastig is wél dat de nieuwe modem geen groene lampjes heeft die oplichten bij elke goede bedrade connectie.


Tja, "groene lampjes" en "overtuigd zijn" is niet meteen een wetenschappelijke manier om een eventueel defect te testen.
Een UTP-kabel kan je toch gemakkelijk testen in Windows:

Dus ofwel je netwerkkabels testen ofwel meteen nieuwe netwerkkabels kopen.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem


@EdwinC  schreef:

Moet ik dan maar een technieker laten langskomen, hopen dat die dit wil snappen en een oplossing heeft? Ik neem aan dat er adapter-kabeltjes zijn die dit probleem van "straight en crossed" recht zetten zodat beide apparaten mekaar wél willen zien. Moet ik dàt dan maar gaan kopen of hopen dat een technieker me dat wil bezorgen?


Jouw probleem heeft volgens mijn niets te maken met "crossed en straight". Want dan zou niemand zijn digicorder kunnen aansluiten op de CH8568LG-modem.

Om een digicorder interactief te maken, moet deze correct geprovisioneerd worden, ook in de nieuwe modem. Het komt erop neer dat de modem de digicorder moet "herkennen" (aan zijn MAC adres), zodat deze een extern IP krijgt van Telenet, en op die manier interactief wordt.

Blijkbaar herkent jouw oude modem de digicorder wel, jouw nieuwe modem (nog) niet?

De helpdesk moet dat probleem kunnen oplossen (desnoods moeten ze de digicorder even "uit" het systeem nemen, en deze dan terug inbrengen.

De beste oplossing is inderdaad een technieker laten langskomen. Die heeft de tools om dat probleem te verhelpen.

 


@EdwinC  schreef:

Lastig is wél dat de nieuwe modem geen groene lampjes heeft die oplichten bij elke goede bedrade connectie.


Koop een kleine 5-P swicth in de Action (10€) en zet deze tussen uw modem en de aangesloten toestellen. Deze heeft wel groene lichtjes (en auto-sensing) 😁

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Digicorder vervangen heeft geen nut  het ligt aan de modem de technieker zal zijn best doen wat hij kan

Maar zal op afstand moeten gebeuren

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

 Het probleem bij provisionering zit, en zou best kunnen zijn, dan heeft het geen nut om een technieker langs te laten komen, want dan is het een probleem van back-end.  Gevolg is dat er lokaal  niets moet verandered worden.  Mogelijks kan die de provisionering zelf wel nakijken en aanpassen, maar dat is nogal overkill lijkt me.

Eerste check om te doen:

Ga op de digicorder naar het diagnose menu, kies daar digicorder en IP,  In de IP sectie krijg je een overview van je IP configuratie,  Deze gaat 3 soorten adressen hebben,

Je hebt een lokaal IP adres, 192.168.X.X, wat uitgedeeld wordt aan elke host in je LAN, en voor de digicorder onder andere nodig is om opnames te kunnen delen indien je meerdere digicorders hebt.

Je hebt een IPv6 adres, wat onder andere gebruikt zal worden als je een Netflix player gebruikt op de digicorder.

Tot slot heb je nog een 10.X.X.X adres.  Dit dient voor interactiviteit,  Als dit niet aanwezig is, gaat de interactiviteit idd niet lukken, mogelijks nog gelinked aan je oude modem, en moet die "herhangen" worden naar je nieuwe modem, en is het dus puur een provisionerings probleem/back-end probleem, waar geen technieker voor nodig is.  

Misschien werd dit al gechecked bij binnenbellen voor de klacht, indien niet zal de orzaak hier 99,99% zitten. Overigens: als je een "slechte" of "foute" ethernet kabel gebruikt zal je in deze sectie geen IP adressen zien, want dan werkt de gewone host configuratie uiteraard ook niet.  Voor zover ik weet supporteren de Telenet modems, zeker diegene die nu in omloop zijn, auto-mdix, ds crosss-over eth of niet: maakt niet uit.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

@Iedereen die tot hiertoe al geantwoord heeft: alvast bedankt voor jullie inbreng.
@BandR: zeker ook bedankt omdat je me finaal het dichtst bij een oplossing brengt.

Als ik het goed begrijp heb ik met mijn "truuk" om toch maar groene lichtjes te zien en de oude modem als "domme switch" te gebruiken totaal onverwacht de digicorder aan de praat gekregen doordat de provisionering van de oude modem kwam.

Bij de IP-instellingen van de digicorder zie ik alles netjes ingvuld:
Mac Adres: ....
IP adres: 10.x.x.x
Inhome adres: 192.168.0.156
netw mask: 255.255.192.0
def. gateway: 10.X.0.1
en 2 DNS -adressen...

Is het provisioneren iets wat regelmatig dient herhaald te worden?
Moet dat telkens opnieuw gebeuren bij elke koude start van de Digicorder?
Met andere woorden: heeft het zin om eens een koude start te doen maar nu zonder de bekabeling langs de oude kabelmodem te laten gaan?
Kan het zijn dat de nieuwe modem dan wel die provisionering deftig doet?
Ik kan eens zien wat het geeft...

Verder concludeer ik dat:
- er geen problemen zijn met de digicorder, de nieuwe modem noch de bekabeling.
- "crossed of straight" in deze tijden niet meer het probleem kunnen zijn of er zouden wel heel veel klachten binnen komen naarmate de nieuwe modems de oude vervangen.
- een technieker aan huis hier niets kan komen doen.

Hoe geraak ik dan best aan een oplossing bij de "back-end", indien de helpdesk teveel op een stroomdiagram kijkt en het probleem dan niet zal snappen omdat het tijdelijk opgelost is?
Of maak ik kans als ik aan de helpdesk zeg dat de provisionering van de nieuwe modem momenteel niet werkt?

Alvast dank,
Met vriendelijke groet,
Edwin



StefaanH (Krak) heeft de inhoud van deze post bewerkt.
Reden: Effectief extern IP adres gemaskeerd

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Een provisionering gebeurt in principe maar 1 keer.

Als klant besteld u een bepaalde service, bvb One, en daar hebt u dan een aantal TV boxen/digicorders, een bepaald internet profiel enz.

Dus uw devices worden zo gelinked aan uw profiel.  Voor een Digicorder bvb zal het MAC adres of serienr van het toestel in uw configuratie van uw modem toegevoegd worden en bij elke boot van uw modem wordt die configuratie geladen, maar die verandert in principe enkel als u service verandert, hetzij ander speed p internet, extra digicordes enz.

Als u een modem swap bvb doet zal de configuratie van uw ouden mode "herhangen" moeten worden naar uw nieuwe modem, en lijkt dat dat hier de mist is ingegaan, en je nieuwe modem dus start zonder deze config.  Gevolg is dat uw digicorder een standaard toestel op uw home lan wordt, je een 192 IPv4 adres krijgt alsook een IPv6 publiek IP, maar de 10.X achterwege blijft.  En deze regelt het interactieve stuk.

Ik zou zeker de helpdesk bellen, maar een beetje richting geven zelf wat er mis is, heeft geen nut hier diagrams af te lopen en te ijken of de stekker inseekt, de eth kabel insteekt enz.  Als de helpdesk agent dit niet kan oplossen zal die dat toch intern moeten kunnen escaleren lijkt me, want lijkt me geen complex probleem.

Succes ermee

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Bedankt voor uw verduidelijking.

Probleem == de helpdesk! en ik had de bui zien hangen!

- een mevrouw (via telefoonkeuze "technisch probleem TV") werd heel snel écht giftig, sprak me dadelijk tegen, luisterde niet meer, riep gewoon in de telefoon en smeet de hoorn op de haak. Ik mag hopen dat de opnames bij Telenet inderdaad ter evaluatie herbeluisterd worden. Dan kan deze dame vanaf volgende week de toiletten gaan poetsen. Gesprek begon om 11u57 en duurde 8 minuten. Moet dus gemakkelijk terug te vinden zijn voor een deftige reprimande.

- een heer (via telefoonkeuze 'technisch probleem internet") heeft heel rustig alles aanhoord. Uiteraard begon hij met aan te dringen op "juiste netwerkkabel?" en "toch goed verbonden?" en "Digicorder al eens uit getrokken en terug aan gezet?" enz...

Na het geven van het mac-adres van de digicorder en de nieuwe modem en na het vermelden van "provisioning" en het feit dat er een conversatie was via enkele berichten op de Netweters , was hij snel om de back-office te contacteren, maar eigenlijk moest hij dan ook maar een conversatie napraten waarbij hij ook alles maar van "horen zeggen" had van die back-office. Op een zeker moment zei hij: "Kijk nu bij mijn.telenet en je ziet dat er 3 apparaten verbonden zijn, waaronder je digicorder". Ik kon alleen maar de overige apparaten zien en vroeg hem om zelf ook eens te kijken; hij deed dat en na een lange stilte zei hij: "Ja, ik zie er ook maar 2...  Ik zal opnieuw met de back-office bellen". Dat gesprek begon om 12u05 en duurde 40 minuten en eindigde met de woorden: "Alles gaat uitvallen want je modem wordt opnieuw geconfigureerd en heropgestart".

- Na een tiental minuten belde "Joran van back-office" op mijn gsm, maar het probleem is niet opgelost. Hij ging terugbellen maar heeft het niet gedaan. 

Dat is dus tot op heden een dikke zero.

 

Nu ze vanavond toch niet meer zullen terugbellen, heb ik eens terug de oude modem tussengeschakeld en enkele vaststellingen gedaan:

- de digicorder uit standby halen volstaat om de ip-gegevens te krijgen. Dus écht telkens de netspanning eraf halen en terug laten rebooten lijkt niet nodig te zijn.

- digicorder verbonden met oude modem, die zelf aan niets (geen Coax-kabel en geen UTP-kabel) geconnecteerd hangt, geeft na opstart:

ip adres: 192.168.0.240

home ip adres: 192.168.0.156

nw mask: 255.255.255.0

def.gateway: 192.168.0.1 ; identiek ingevuld voor 1e en 2e DNS

Deze info heeft hij dan duidelijk van de oude modem gekregen.

 

- na het utp-verbinden van de oude modem met de nieuwe en heropstart van de oude, - de nieuwe modem blijft gewoon aan staan - waren deze zaken bij de digicorder aangepast:

ip adres: 10.x.y.z

nw mask: 255.255.192.0

def.gateway: 10.x.0.1

en de 2 DNS: XXX.XXX.XXX.X en XXX.XXX.XXX.X

Vanaf dat moment is mijn digicorder bij mijn.telenet zichtbaar en interactief te gebruiken via de TelenetTV-app. Ja: ik kan via de app een opname plannen en heb terug een normale TV-gids op de digicorder!

Ik vraag me nu af of er nu van Telenet nog verdere opvolging gaat komen. Ik word stilaan radeloos.

Als het zo verder gaat en er werkelijk een gebrek is aan het juiste personeel op de juiste plaats, dan zit de kans er dik in dat ik het nieuwe jaar zal starten met betere voornemens:  Telenet buiten!

De fiber van Px ligt in huis en ik weet dat hij gewerkt heeft. Aansluiten wordt dus een fluitje van een cent.

groetjes,

Edwin

 

Inhoud gewijzigd door Bjarne (mod) | Reden: DNS-adres stond zichtbaar

 

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Voor zover ik weet kan een digicorder maar geprovisioneerd worden aan 1 device, ook 1 vd zaken om te vermijden dat klanten digicorder gaan verplaatsen van adres enz.

Dus, als die nog met uw oude modem werkt, kan die niet op de nieuwe geprovisioneerd zijn lijkt me, en is die dus nog niet "herhangen".

hopelijk komt het snel in orde, llijkt gene onoverkomelijk probleem.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

@BandRen anderen..: Je zal het niet geloven, maar tot op heden is het nog steeds niet opgelost, hoewel ik na 4 weken toch eens werd opgebeld om te weten hoe het met mijn problemen zat.

Een ander probleem: het "uitschakelen van een signaal 2e oproep", zodat de telefoonlijn zich als een oude telefoonlijn gedraagt, namelijk "bezet" indien "in gesprek", schijnt ook niet te kunnen. Het mag voor zakelijke klanten de gewoonste zaak van de wereld zijn, éénmaal administratief omgeschakeld naar residentiële klant lijkt het dat ze dat opeens niet kunnen uitschakelen...

Sorry hoor, maar dit gaat de verkeerde kant op.

Ik kijk ondertussen mijn Digicorder leeg en stap dan wellicht over naar Px.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

@EdwinC veel succes bij proximus, daar is het gras niet groener dan bij telenet, er zijn genoeg klachten op het proximus forum over de V7 daar.

lees je daar eerst eens goed in voor je een beslissing maakt 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Spijtig dat ze het niet goed krijgen

Van de thuis telefoon zal je niet veel meer verwachten dit zullen ze wel afstoten in de toekomst

en bedrijven gebruiken  VoIP diensten van een aanbieder die veel kennis heeft op dit gebied

Hoe lang dat prox dit nog gaat aanbieden de thuis lijn geen idee

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Zojuist heb ik een telefoontje ontvangen van, zo mogelijk een zeker "Helger"? Meestal zijn die mensen snel en onduidelijk om zich te identificeren.

"van de technische dienst" zei hij erbij, wat niet helemaal waar is want uit het gesprekl bleek dat hij op de afdeling zit die klachtendossiers sluit.

Ze sluiten het dossier af omdat:
- de digicorder interactief staat. Dus probleem opgelost. Hij heeft er geen oren naar dat dit enkel komt omdat hij doorschakeld is via 2 modems, zoals u reeds geïnformeerd.
- het gesprek 2e oproep op de telefoonlijn niet kan uitgeschakeld worden. Dat is gewoon zo. Voor de business-klanten kan dat anders zijn, in mijn geval als residentiële klant niet.

Ik had dus gewoon een dossiersluiter aan de lijn, technisch was hij niet mee, behalve dat hij dacht te kunnen uitpakken met zijn kennis van een mac-adres.

Hij werkte wreed op de zenuwen, aangezien hij niet luisterde.

==> moet ik dan toch maar ingaan op het "aanbod" om een technieker te laten langskomen zodat die met zijn eigen ogen kan vaststellen dat de interactiviteit er niet is / wel is, als ik rechtstreeks of via de tweede (oude) modem de digicorder verbind met de nieuwe modem?

Probleem is dat:

- ik wellicht een hele dag mag wachten op een technieker.

- hij zal zeggen dat de digicorder stuk is, wat niet het geval is.

- hij zal voorstellen over te schakelen naar de tvbox, wat ik momenteel niet wil: er staan nog teveel te bekijken opnames om mijn digicorder.

 

Op de koop toe heb ik moeten vaststellen dat de nieuwe modem af en toe afhaakt: er zijn momenten dat er zo'n 20 seconden geen internet is, alsof die modem dan telkens uit een slaapstand moet komen.

Je zou kunnen zeggen dat daarmee te leven valt, maar als iemand hier bij mij een betaling met mijn Bancontact-terminal doet terwijl die modem eventjes geen verbinding geeft, is dat wreed lastig want dat geeft een "betaling geweigerd"-melding.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Ja, het is wellicht overal een beetje kommer en kwel...

Ik kan alleen zeggen dat ik een 5-tal maanden de twee in huis had, waarbij Px over Fiber. Dat was natuurlijk van het goede teveel: 2x tv & internet. Voor de rest was 1 telefoonlijn ook overgezet naar Px.

Ik kon het voor mezelf verantwoorden om het te doen:

- bij wijze van experiment op Px te leren kennen: het tv-aanbod, internet(snelheid) en de telefoonkwaliteit vergelijken

- omdat het promotieaanbod voor de gratis installatie en tijdelijk lage abonnementskost voldoende voordelig was om niet bij een duurdere rekening uit te komen voor de twee samen dan voorheen compleet bij Telenet.

Ik  kon vaststellen dat hun vaste telefoonlijn perfect werkte en hun internet zeer goed.

Aangezien de promotie ging aflopen en ik dan met de 2 facturen duurder uitkwam, heb ik Px bedankt voor hun diensten.

Dus in mijn geval viel die service zeker mee.

Dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst...