Beantwoorden
ikfredje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

omwisselling HGW naar kabelmodem enkel (eMTA) ...

Beste Netweters,

 

Ik ben onlangs van een telenet internet enkel en apparte (analoge) teledistributie overgestap naar een WHOP packet met internet, (digitale) televisie en telefonie overgstapt. In dit process heb ik mijn oude kabelmodel ingeruild naar een HGW kabelmodem + router. 

 

Ik heb dan vastgesteld hoe ingeperkt de mogelijkheden van die HGW modem is en bvb mij niet toelaat de DHCP server naar mijn noden/wensen in te stellen alsook een openVPN functie te verwezenlijken.

 

1) Op dit forum heb ik posts gevonden waarbij gesuggereerd  werd dat men de HGW moden kostenloos voor een eMTA modem kon inruilen. Na een gesprek met de telenet diensten blijkt dat echter niet het geval te zijn :  de modem wordt enkel omgeruild door een technieker (betalend 85 Euro + 25 Euro/begonnen half uur) EN ENKEL a) indien deze het nodig acht EN b) door een modem van hetzelfde type (dus ook HGW).

 

Ik kon blijkbaar ook niet een eMTA modem in een telenet shop omruilen/aanschaffen !

 

 

2) de aansluiting in gebeurt thans in de kelder waar de HGW Wifi natuurlijk niet erg nuttig is, het signaal of gelijkvloers zwak is en op het eerste verdiep quasi onbestaande is. Dus vroeg ik wat voor coaxaansluitingsdoosje ik moest voorzien om de kabel van de kelder naar het gelijkvloers te brengen (ik had al geprobeerd de modem in de TV coax aansluiting te steken maar dat lijkt niet te werken).

 

Het verleggen van de kabel binnenshuis moet ook door een telenet technieker gebeuren (natuurlijk betalend 85 Euro + 25 Euro/begonnen half uur)  ondanks het feit dat ik zelf perfect in staat ben dit te doen (ik heb heel mijn huis zelf bekabeld).

 

 

Kan iemand mij dit bevestigen/ontkennen en mij eventueel advies geven over wat ik kan doen ?

 

Dank bij voorbaat.

 

 

 

Tags (3)
0 Likes
8 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

omwisselling HGW naar kabelmodem enkel (eMTA) ...

Wat niet weet niet deert. Als je het zelf doet zal er geen haan naar kraaien zolang er geen problemen zijn waarvoor TELENET zelf moet komen. Bij mij is telenet nog nooit in huis geweest behalve voor de eerste installatie.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

omwisselling HGW naar kabelmodem enkel (eMTA) ...

Normaal is omwisseling altijd gratis, best wel zelf naar Telenet distributeur gaan. Even bellen of dat de modem  beschikbaar is kan nooit kwaad.

Wel duidelijk uitleggen wat je wilt, misverstanden zijn altijd mogelijk

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

omwisselling HGW naar kabelmodem enkel (eMTA) ...

HGW loskoppelen en gratis omruilen voor een modem-only in een Telenet Center. Daar heb je geen technieker voor nodig. Dit is al talloze keren bevestigd op het forum.

 

Wat je wel kan doen: op voorhand bellen naar het Telenet Center om te vragen of ze een modem-only op voorraad hebben.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

omwisselling HGW naar kabelmodem enkel (eMTA) ...

Vermoedelijk zal je momenteel een beetje last ondervinden om aan een modem only te geraken. Telenet schakelt over op een nieuw distributiesysteem en daardoor is het mogelijk dat Centers door hun voorraad zitten. Vanaf volgende week is dit opgelost.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ikfredje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

omwisselling HGW naar kabelmodem enkel (eMTA) ...

Beste Allemaal,

 

bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik nog verder contact gehad met de klantendienst : ze zullen de modem kostenloos komen vervangen en een wifi accespoint (voor 100Euro) erbij leveren.

 

Nogmaals bedankt.

Groetjes en het beste voor het nieuwe jaar.

 

ikfredje

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

omwisselling HGW naar kabelmodem enkel (eMTA) ...


@ikfredje schreef:

Beste Allemaal,

 

bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik nog verder contact gehad met de klantendienst : ze zullen de modem kostenloos komen vervangen en een wifi accespoint (voor 100Euro) erbij leveren.

 

Nogmaals bedankt.

Groetjes en het beste voor het nieuwe jaar.

 

ikfredje


Heb je geen router nodig ook? of leveren ze die er ook bij?

Zorg dat ze niet terug een HGW installeren, als je een standalone modem wil! 

Als je tevreden ben met een HGW in je kelder en een access point in je living is dat natuurlijk ook OK Man Vrolijk

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

omwisselling HGW naar kabelmodem enkel (eMTA) ...

Opgepast een modem only met accespoint zorgt er voor dat je enkel via publieke IP adressen kan connecteren (ik geloof max. 5 afhankelijk van het abonnement). Je creëert geen thuisnetwerk dus dat wordt dan een beetje moeilijk voor een Sonos, Printer, NAS enz. Het Telenet AP kost normaal 69€. Tenzij ze natuurlijk een heuse router zullen zetten. Wait en see wat een slimmerik nu weer heeft opgeschreven voor jou.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

omwisselling HGW naar kabelmodem enkel (eMTA) ...

Is er hier iemand die me kan zeggen in het antwerpse waar ik zo een modem only meekrijg? Centers Zuid op Antwerpen-Zuid wil ze al niet meegeven zonder toestemming vd klantendienst. En de klantendienst mag enkel een technieker sturen en 85 euro vragen voor de omruiling... Leuk

0 Likes