Beantwoorden
Svenzo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Alles op zijn plek! Netjes! It's your third party! It's your second party!

2 wifi netwerken samenvoegen

Beste netweters,

 

Ik heb enkele dagen terug een ENGenius ENS500EXT-AC outdoor router geplaatst in de tuin.

Met als bedoeling om in de tuin ook te kunnen genieten van draadloos internet.

 

De outdoor router is bekabeld aangesloten op mijn telenet modem en werkt perfect.

Nu zit ik wel met 2 verschillende netwerken. enerzijds via mijn telenet modem en anderzijds via de outdoor router.

 

Kan op dit samenvoegen naar 1 groot wifi bereik zodat ik niet telkens hoef over te schakelen van vebinding. Het gaat me vooral om mijn sonos boxen die buiten hangen. Die moet namelijk allemaal in het zelfde wifi netwerk zitten om te kunnen spelen en bedienen.

 

Ik heb enige kennis van pc's maar netwerken is toch andere koek.

 

Alvast bedankt voor de hulp

 

Mvg

Sven

0 Likes
7 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

2 wifi netwerken samenvoegen

Dit kan zeer eenvoudig door dezelfde SSID ( = netwerknaam) & wachtwoord te gebruiken voor beide netwerken. 

  • Voor Telenet: via Mijn Telenet (klik hier voor meer info) 
  • Voor de ENGenius outdoor router: via de software/app van dit Acces Point 

TIP: (is niet outdoor, maar kan wel helpen) bij Telenet krijg je een gratis Acces Point dat automatisch verbind met de modem en zo 1 netwerk creëert. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2 wifi netwerken samenvoegen

@Svenzo 

 

Voor dit doel had je geen router hoeven te kopen, een AP is daar veel beter voor geschikt.

 

Je kan dit alsnog bereiken door de router in "bridge" mode te plaatsen waardoor hij een AP wordt. Zelfde SSID en wachtwoord en je hebt één groot netwerk.

 

Wanneer je simpelweg op de router hetzelfde SSID en paswoord instelt zullen het onderliggend nog steeds twee aparte netwerken blijven.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2 wifi netwerken samenvoegen

@Svenzo 

 

Misschien nog even verduidelijken: wanneer je twee routers gebruikt, heb je twee netwerken, elk met een verschillende adressen range oftewel subnet. De HGW zal een adressenreeks 192.168.0.X gebruiken. De tweede router waarschijnlijk 192.168.1.X Wanneer je tweemaal hetzelfde subnet ingeeft ga je conflicten krijgen.

 

Ondanks het feit dat je tweemaal hetzelfde SSID en paswoord gebruikt zijn dit dus twee aparte netwerken die NIET communiceren. Daarvoor ga je portforwarding moeten instellen.

 

Dat kan je dus allemaal omzeilen door een AP te gebruiken ipv een tweede router. Met een AP heb je wel één groot netwerk. Je maakt van je router een AP door alle routerfunctionalitieiten af te zetten. Het eenvoudigst doe je dit door hem in bridge mode te zetten als hij die keuzemogelijkheid heeft in zijn menu. En anders NAT en DHCP uitzetten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2 wifi netwerken samenvoegen

Volgens de handleiding kan je die router eveneens als access point installeren of in bridge  modus.

Op deze manier kan je tot één netwerk komen.

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

2 wifi netwerken samenvoegen


@StefaanH  schreef:

@Svenzo 

Je kan dit alsnog bereiken door de router in "bridge" mode te plaatsen waardoor hij een AP wordt. Zelfde SSID en wachtwoord en je hebt één groot netwerk.


Inderdaad ook in "bridge" modus plaatsen. Misschien kan de router nog teruggestuurd worden? (14 dagen bedenktijd) 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Svenzo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Alles op zijn plek! Netjes! It's your third party! It's your second party!

2 wifi netwerken samenvoegen

foto 2.JPGfoto 3.JPG

foto 4.jpgfoto1.jpg

Wat dien ik hier dan in te vullen als operation mode?

 

Ik heb enkel screens getrokken, jullie zien wss wel wat er juist of fout ingevuld staat 🙂

 

Alvast bedankt voor de hulp

 

Mvg

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2 wifi netwerken samenvoegen

@Svenzo 

Als "operation mode" kiezen voor "acces point". Alle overbodige dingen zullen dan automatisch uitgeschakeld worden. Het enige dat je dan nog moet instellen is het SSID en paswoord voor de WiFi. Je kan dat gelijk maken aan dat van de hoofdrouter, maar dat is niet noodzakelijk om een correcte aansluiting te hebben. Uiteindelijk is de WiFi slechts een virtuele kabel en gebeurt alle verwerking en interne communicatie in de router. Daarom is het belangrijk om slechts één router te hebben en voor de rest AP (dat kunnen er meerdere zijn).


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes