Beantwoorden
Arne2
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Star Wars Day Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

2de modem installatie

Hallo,

Wij hebben bij ons thuis een modem van Telenet en die werkt uitstekend.
Nu zou ik graag internet met de kabel boven op zolder krijgen en was aan het denken om een 2de modem te plaatsen.
In de garage waar de internet kabel binnenkomt lijkt deze opgesplitst, 1 kabel gaat naar onze huidige modem en 1 kabel hangt los, mijn vraag is of ik op deze loshangende kabel een eigen (niet van Telenet) modem + router kan hangen om ook langs hier internet binnen te krijgen en dan kan ik van hieruit een kabel naar zolder trekken? Ik heb alleen internet nodig op deze kabel geen tv.
Nu ik ga er van uit dat deze loshangende kabel een internet kabel is, de binnenkant lijkt op een coaxkabel in ieder geval, maar kan ik op een gemakkelijke manier testen of de kabel werkt voor ik de apparatuur koop?

0 Likes
11 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5240
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

2de modem installatie

Kan je een foto maken en die hier posten? Ik vrees dat dit niet zal lukken met die kabel, maar je kan een UTP-kabel aansluiten op de modem en die doortrekken naar de zolder waar je bijvoorbeeld een access point kan plaatsen. Dat hoeft niet per se een (dure) router te zijn.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arne2
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Star Wars Day Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

2de modem installatie

Ik kan niet alles openmaken op dit moment omdat ik zo meteen weg moet. Op de eerste foto zie je de 2 kabels, 1 ervan gaat verder door en 1 hangt hier los. De 2de foto is close-up van de binnenkant van deze loshangende kabel, de flits heeft het wat onduidelijk gemaakt maar dit lijkt me coax.20200906_201037.jpg20200906_201049.jpgIk dacht dan deze kabel aan een modem te hangen. Maar u denkt dat dit niet lukt? het probleem is dat de modem op dit moment in de living staat en mijn moeder wilt liever geen gat in de living maken om een kabel naar boven te trekken.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2de modem installatie

@Arne2  een tweede modem gaat niet lukken dat zal Telenet ook niet toestaan. Je hebt een aantal opties die je wel kan doen :

 

* een Ap plaatsen boven

* wifi powerlines plaatsen

* eigen router plaatsen.

 

De eerste twee opties kan je bij Telenet vragen om een gratis setje te krijgen als je deze nog niet hebt. De tweede optie , de eigen router , is zelf aan te kopen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2de modem installatie

@Arne2 

Je AP of router boven moet je wel met een netwerkkabel verbinden met de modem van Telenet of met een powerline (een eerste powerline komt dan aan de modem van Telenet). Netwerkkabel heeft wel de voorkeur.

0 Likes
Arne2
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Star Wars Day Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

2de modem installatie

Bedankt voor de antwoorden. Powerline is wat ik op het moment gebruik en ik ondervind hoge latency op momenten wat er voor zorgt dat online gaming niet lukt, daarom wil ik met kabel verbonden zijn rechtstreeks op router. Ik denk dat we gewoon eens gaan moeten kijken waar we eventueel een gat kunnen boren in de muren voor een kabel door te trekken. Als ik kabel door de muren trek moet ik dan shielded kabels of iets in die aard kopen of gewone utp kabels werken even goed?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2de modem installatie

@Arne2  een gewone UTP kabel zal volstaan. Dus je hebt geen speciale kabels of iets dergelijks nodig.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

2de modem installatie


@Arne2  schreef:

het probleem is dat de modem op dit moment in de living staat en mijn moeder wilt liever geen gat in de living maken om een kabel naar boven te trekken.


Heel waarschijnlijk is de situatie bij jou als volgt:

De Telenet kabel komt binnen in de garage, en daar staat de coax versterker (NIU).

Vandaar gaat een coax naar de modem, en ook een naar de TV.

 

Je kan (of mag) vanuit de living geen kabel trekken naar boven. Begrijpelijk van de mama 😊.

Je kan wel vanuit de garage een kabel trekken naar boven?

 

Dan is een Moca waarschijnlijk de ideale en stabiele oplossing:

  • je trekt een coax naar boven
  • je sluit deze coax ook aan op de NIU
  • Je koopt 2 Moca adapters: eentje sluit je beneden aan op de coax, de andere boven op de coax
  • Boven sluit je de jouw PC aan op de Moca (of via een switch indien meerdere toestellen).

Misschien ligt er al wel een coax naar boven (heb je nergens een TV muuraansluiting boven?

 

Met deze Moca adapters heb je een heel snelle en stabiele verbinding.

https://www.hirschmann-multimediastore.nl/internet-over-coax/

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2de modem installatie

@Arne2  Een 2e modem zal je niet krijgen van Telenet tenzij je een 2e abonnement betaalt. Tot daar. Als je geen extra UTP kabel wil of kunt trekken is dit weer een MoCa oplossing. Dan kan je boven en van TV en van internet genieten. Is wel een redelijke investering. Want naast het AP dat je dan boven moet plaatsen heb je die MoCa's nodig. Je zal wel aan een investering zitten van tussen de 200 en 250€. Dan komt het plaatsen van een UTP kabel (of zelfs een dubbele)toch iets goedkoper uit. Zo'n 0.50€ per meter, Het AP blijft hetzelfde.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arne2
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Star Wars Day Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

2de modem installatie

We hebben thuis eens overlopen wat de mogelijkheden zijn, zo'n MoCa adapter zal moeilijk gaan aangezien die verbonden moet zijn met de modem, dat gaat niet mogelijk zijn, We hebben al een kabel voor tv langs de zijkant van het huis aan de buitenkant lopen, nu was ik aan het denken van de internet kabel ook zo naar boven te trekken. Ik weet dat er ethernet kabels bestaan voor buiten aan te leggen, heeft iemand ervaring met hoe goed zo'n kabel tegen het weer en zo kan?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2de modem installatie

@Arne2  Dergelijke kabels kunnen perfect buiten net zoals je coax een UV bestendige is, kan je UTP UV bestendig zijn. Wil je het nog beter steek het dan in een buisje. Als je deze groot genoeg neemt kan je uw coax en UTP er samen in steken. Nog zo netjes.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arne2
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Star Wars Day Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

2de modem installatie

Oke, bedankt voor de suggesties. 🙂