Beantwoorden
Filip8
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

4G router en portforwarding voor IP-camera's

Hallo, ik heb een Tp-link TL-MR6400 4G router. Met het Telenet datakaartje kan ik op internet, so far so good. Nu wil ik extern toegang tot de aangesloten camera's via portforwarding, maar dit krijg ik niet werkende. Ik heb een camera geprobeerd via uPnP en die is wel bereikbaar, maar niet via portforwarding. Ik heb ook een Smart Home device getest die ik normaal ook via portforwarding kan benaderen op de Telenet modem, maar dit lukt ook niet. Zelfs kan ik de router niet benaderen via de remote management poort. Ligt dan aan mijn router of aan de sim? Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: 4G router en portforwarding

 

0 Likes
16 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

4G router en portforwarding voor IP-camera's

Dit zou volgens de manual mogelijk zijn. TP-link noemt het geen port-forwarding, maar virtual-server:

https://static.tp-link.com/2019/201911/20191105/1910012685_TL-MR6400(EU)_UG_REV4.0.1.pdf

Je zult je camera een vast IP adres moeten geven.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Filip8
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

4G router en portforwarding voor IP-camera's

Dank Arnie voor de reactie. De camera heeft een vast IP en de poorten werden ingesteld in de virtual server, dat klopt allemaal. 

Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat ik in de status van de router bij extern adres een 100.xxx.xxx.xxx adres zie staan en met whatsmyip een 213.xxx.xxx.xxx?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

4G router en portforwarding voor IP-camera's

@Filip8  Controleer eens of je een uniek IPadres krijgt voor je data kaartje in je router. Dat zal zo niet zijn als ik zie wat je in je post schrijft. Je krijgt een 100.x.x.x adres dat meestal gebruikt wordt als private adress. Je zal moeten aandringen om een echt publiek IPadress te krijgen.

Dit valt onder RFC6598 puntje 7 Iana Considerations. Dat is wat gsm providers meestal doen.

https://datatracker.ietf.org/doc/rfc6598/ 

IANA Considerations

   IANA has recorded the allocation of an IPv4 /10 for use as Shared
   Address Space.

   The Shared Address Space address range is 100.64.0.0/10.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

4G router en portforwarding voor IP-camera's

@Filip8  Dat verklaart ook waarom je op myIP een ander publiek adress ziet. Maar dat wordt gedeeld door x aantal gebruikers. Dus klantendienst bellen en aandringen voor een eigen publiek IPadres en hopen dat ze jou begrijpen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Filip8
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

4G router en portforwarding voor IP-camera's

Bedankt Ignace,

Juist gebeld naar Telenet en helaas kunnen ze mij niet helpen. Zijn kunnen (lees willen) dit IP adres niet wijzigen. Ik moet maar contact opnemen met een IT'er om dit op te lossen ☹️.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

4G router en portforwarding voor IP-camera's

Het 100.x address duidt er op dat er gebruik gemaakt wordt van carrier grade NAT. Dat wil zeggen dat er twee keer NAT gedaan wordt. Eén keer in jouw router, maar ook nog één keer door de mobiele data provider (Telenet).

Dit is noodzakelijk omdat er niet voldoende IPv4 adressen meer beschikbaar zijn om alle GSM's (of data SIMs) een eigen publiek IPv4 adres toe te kunnen kennen.

 

Concreet betekent dit dat IPv4 port-forwarding niet zal werken. Je eigen 4G router is immers niet via een publiek IPv4 adres te bereiken.

In de toekomst zal PCP hier een oplossing kunnen bieden, maar dat is nog niet beschikbaar.

 

Op korte termijn:

  • Misschien kun je IPv6 gebruiken?
  • Je zou een andere provider of abonnement kunnen proberen, waarbij je wel een publiek IPv4 adres ontvangt

   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Filip8
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

4G router en portforwarding voor IP-camera's

Blijkbaar lukt portforwarding enkel met een M2M (IoT) sim.

0 Likes
Filip8
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

4G router en portforwarding voor IP-camera's

Ik kan IPv6 inschakelen in de camera, maar hoe gaat het verder?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

4G router en portforwarding voor IP-camera's

Bij IPv6 is geen sprake van NAT. Er zijn voldoende publieke adressen voor alle devices.

Er is dan ook geen port-forwarding nodig.

Je zult wel de firewall instellingen in je rotuer moeten veranderen om het verkeer van buiten naar binnen toe te laten (voor verkeer naar de camera).

 

Van buitenaf kun je dan gelijk je camera aanspreken via het ipv6 adress, wanneer je een url gebruikt in dit formaat:

https://[aaaa:bbbb:cccc:dddd:eeee:1]/

(let op de [ en ], die dien je ook te gebruiken rond het IPv6 adres).

 

Net als bij IPv4 kun je ook bij IPv6 een (dynamische) DNS naam koppelen aan een address. Er zijn verschillende providers. Ik gebruik zelf https://freedns.afraid.org/

 

De vraag blijft wel nog of je TP-link router de mogelijkheid biedt IPv6 te configureren, en firewalls rules te kunnen aanpassen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

4G router en portforwarding voor IP-camera's


@Filip8  schreef:

Bedankt Ignace,

Juist gebeld naar Telenet en helaas kunnen ze mij niet helpen. Zijn kunnen (lees willen) dit IP adres niet wijzigen. Ik moet maar contact opnemen met een IT'er om dit op te lossen ☹️.


Slechte uitleg van de Telenetmedewerker. Een IT'er kan dit niet oplossen want dat gebeurt op hun netwerk en daar kan niemand buiten Telenet zelf aan de instellingen.

De enige oplossing is, zoals al gezegd, via IPv6 en daar zal de beperking dan weer zitten in de mogelijke instellingen van de TPlink en voor zover er op het mobiele netwerk al IPv6 gebruikt wordt.

Proberen maar en laat ons weten als het lukt. Ik kan in elk geval mijn camera's bereiken via IPv6 maar dan via de gewone modem/router van Telenet en mijn DDNS provider (NoIP).

Ik zie in elk geval op mijn smartphone enkel een IPv4 adres verschijnen in de range 100.x.x.x. En geen IPv6 adres. Toch niet als ik enkel mobiele data gebruik. Dus ik vrees dat die piste uitgesloten is. Je moet al een IPv6 prefix krijgen om verder te kunnen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

4G router en portforwarding voor IP-camera's


@Arnie  schreef:

 

De vraag blijft wel nog of je TP-link router de mogelijkheid biedt IPv6 te configureren, en firewalls rules te kunnen aanpassen.


Een andere beperking is : de meeste (alle Belgische?) 4G mobiele operatoren geven geen IPv6 adres.

 

Dit beperkt zowel de 4G router als mogelijke externe toegang via een 4G mobiel apparaat.

 

Op de 4G router zijn er misschien mogelijkheden om IPv4 naar IPv6 te vertalen (ik heb zulks, met weinig succes voorlopig, wel eens geprobeerd op een OpenWRT 4G router). Op een 4G mobiele telefoon of tablet is er (bij mijn weten) geen IPv6.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

4G router en portforwarding voor IP-camera's

Ik heb (via mijn werk) een Proximus abonnement voor telefonie en mobiele data.

Ook Proximus gebruikt Carrier-grade NAT, en bij gevolg ontvang ik dus een 100.x IPv4 adres. Daarnaast ontvang ik ook een IPv6 adres.

Of ik dit IPv6 ook voor "tethering" kan gebruiken of dat er zoiets als prefix-delegation mogelijk is, is nog de vraag.

 

Ik weet niet of Telenet ook IPv6 aanbied. Ik zal daarvoor later even op de GSM van vrouw of zoon moeten kijken.

 

Kort samengevat; mobiele data is niet bedoeld voor inkomende connecties. Misschien is het werkend te krijgen via IPv6, of een tunnel, maar het zal niet "out of the box" zijn, eerder een soort van hobby project.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

4G router en portforwarding voor IP-camera's

@Arnie  Ik zie hier op mijn smartphone, via telenet, toch geen IPv6 adres verschijnen. Wel via mijn wifi netwerk maar puur op mobiel, nee.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

4G router en portforwarding voor IP-camera's


@Arnie  schreef:

[...] een Proximus abonnement voor telefonie en mobiele data.

[...] Daarnaast ontvang ik ook een IPv6 adres.

 


Goed om weten dat Proximus nu 4G mobiel IPv6 ondersteunt. Zulks was, enkele maanden geleden, toen ik business abonnement overstapte van Proximus naar Telenet, nog niet het geval.

 

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes