41863
netweters
|
18376
gesprekken
|
19859
vragen
|
Ik gebruikte al succesvol de Telenet Access Point (AP) AP7465ce-tn in combinatie met een oudere zwarte Telenet modem.
Vorige week deed ik een upgrade van mijn abonnement (naar Gigabit) en kreeg ik een nieuwe, witte Telenet modem (CH7465LG-TN). Plots werkte deze AP niet meer, thans dezelfde bekabeling als tevoren. Deze AP deelde (na meerdere herstarts) nu 169.x.x.x addressen uit en geraakte niet op internet (ook reset gedaan). De bekabeling tussen modem en AP is CAT5 (geen CAT5e) die vastzit in de muur tussen living en zolder.
Ik heb best al wat getest, en wil dit graag even delen met jullie allemaal, alsook heeft iemand misschien een oplossing.
modem -- cat5 kabel -- AP: NOK
modem -- cat5 kabel -- laptop: OK
modem -- cat5e kabel -- laptop: OK
modem -- cat5e kabel -- AP: OK
modem -- cat5e kabel (10meter) -- switch -- cat5 kabel (1 meter) -- AP: OK
Ik ben me ervan bewust dat Gigabit wel minimum CAT5e nodig heeft, maar in mijn muren zijn CAT5 kabels ingewerkt (te veel breekwerk indien ik dit ooit zo moeten upgraden nr cat5e of cat6). Dus ik vermoed dat de oplossing zal zijn, deze AP (die kabel nodig heeft) inwisselen voor een wifi booster via electriciteitsnetwerk. Tenzij iemand nog andere tips/ervaringen heeft voor me?
Wouter
Titel gewijzigd door Lieselot91(mod) | Vorige titel: CH7465LG-TN modem met CAT5 kabel
@WouterG schreef:
Vorige week deed ik een upgrade van mijn abonnement (naar Gigabit) en kreeg ik een nieuwe, witte Telenet modem (CH7465LG-TN).
Wouter
Dat jij nog een CH7465LG docsis3.0 krijgt die 1Gbps zelfs 1,2Gbps makkelijk aan kan terwijl er hier zijn die al maanden beweren(zonder officiele link) dat ze de snelheid van deze modems docsis 3.0 gaan terug brengen naar 400Mbps.
STRAFFE TOEBBAK.
Als een nieuwe kabel voorzien uitgesloten is zal het wel moeten gebeuren zonder nieuwe kabel. Dus via pwl adapters zoals je zelf gezegd hebt. Welke snelheid dat je dan haalt is nog even afwachten.
De optie om powerlines te gebruiken zie ik als een wanhoopspoging en komt enkel is aanmerking als er echt geen andere optie voldoet.
Is uw schema wel volledig? Is het niet als volgt :
Modem - Patch kabel Cat ? - Kabel in muren Cat5 - Patch kabel Cat? -AP.
Als dit het geval is dan zou ik ook patch kabels CAT5 gebruiken.
CAT5 kabels in muren vervangen door CAT5e of hoger vereist normaal gezien geen breekwerk als deze kabels in buizen zitten. Je kan de nieuwe kabel goed aan de oude vastmaken en dan de nieuwe door de buizen trekken. Als dit mislukt dan kan je nog een trekdraad door de buizen schuiven en een nieuwe kabel door de buizen trekken.
@robatoras schreef:
@WouterG schreef:
Vorige week deed ik een upgrade van mijn abonnement (naar Gigabit) en kreeg ik een nieuwe, witte Telenet modem (CH7465LG-TN).
Wouter
Dat jij nog een CH7465LG docsis3.0 krijgt die 1Gbps zelfs 1,2Gbps makkelijk aan kan terwijl er hier zijn die al maanden beweren(zonder officiele link) dat ze de snelheid van deze modems docsis 3.0 gaan terug brengen naar 400Mbps.
STRAFFE TOEBBAK.
docsis 3.0 > 400 mbit/s dl???
wie deelt deze info rond?
kan je zeggen dit zeker niet correct is, zou zelfs niet weten waarom 😅
@Cru schreef:
docsis 3.0 > 400 mbit/s dl???
wie deelt deze info rond?
kan je zeggen dit zeker niet correct is, zou zelfs niet weten waarom 😅
Vandaag 9 november 2020 onder 'Mijn Telenet'
Je hebt onze allernieuwste modem en All-Internet nodig om Giga Speedboost te bestellen.
Kijk na op de sticker van je modem welk type modem je hebt. Staat er…
de installateur had een ander 'nieuwer' model bij, maar die moest verplicht rechtop staan. En in mijn kast was niet voldoende plaats ervoor. Daarom zei zijn overste dat hij met het huidig model mocht geven. Was die andere veel sneller geweest dan?
@WouterG schreef:de installateur had een ander 'nieuwer' model bij, maar die moest verplicht rechtop staan. En in mijn kast was niet voldoende plaats ervoor. Daarom zei zijn overste dat hij met het huidig model mocht geven. Was die andere veel sneller geweest dan?
Nee, Helemaal niet . Met jou modem haal ik vlot 940 Mbps zelfs meer.
Die andere wil ik wel eens zien hier in de praktijk op Netweters of die meer haalt.
https://www.speedtest.net/my-result/d/6748e94e-b73a-4fc5-aa8c-dcd0ba1347e5
Waarom zouden ze die modems nu nog leveren,als ze die snelheid gaan beperken op 400Mbps😅
Uitstel van executie LOL
Dit topic gaat over de problemen van de vraagsteller met zijn Telenet Access Point (AP7465-CE) sedert de upgrade naar de Docsis 3.0 24*8 HGW (CH7465-TN).
De gigabit discussie is hier dus volledig off-topic (en komt uit een andere post).
Dus terug on-topic:
Het AP maakt geen verbinding met de HGW, en de TS vermoedt dat dit door zijn cat5 kabel komt. Vroeger werkte het wel (zwarte modem), waarschijnlijk omdat de communicatie op 100 mbits/s gebeurde?
Vooraleer dure oplossingen (nieuwe Powerlines etc) te overwegen, zou mijn advies hetvolgende zijn:
Gezien je snelheid van de UTP poorten niet kan aanpassen (noch op het AP, noch op de HGW) moet je een andere manier vinden om de snelheid op de UTP verbinding living-zolder te cappen naar 100 mbit/s, bijvoorbeeld:
@WouterG schreef:Ik ben me ervan bewust dat Gigabit wel minimum CAT5e nodig heeft, maar in mijn muren zijn CAT5 kabels ingewerkt (te veel breekwerk indien ik dit ooit zo moeten upgraden nr cat5e of cat6). Dus ik vermoed dat de oplossing zal zijn, deze AP (die kabel nodig heeft) inwisselen voor een wifi booster via electriciteitsnetwerk.
Powerlines zijn altijd een "last resort" mogelijkheid, maar verwacht hiervan ook geen wonderen
dag Philippe,
bedankt van de goeie tips. Het staat op de zolder, zodat alle slaapkamers goeie WIFI hebben. Ik heb ermee zitten testen:
1. kabeltester heb ik niet, dat gaat niet lukken helaas. Maar het zijn 4 paar wires in mijn cat5. En op zolder zijn ze aangesloten (=de kleuren) op zelfde manier als in living. Ik heb er ook nog eens een nieuwe connector opgezet aan beide kanten, maar dat helpt ook niet.
2. heb zitten testen met 10/100 fast ethernet switchkes ervoor en erna, maar het werkt enkel met de kabel rechtstreeks op de laptop.
Telenet modem -- cat5e -- 10/100 switch -- cat5 --10/100 switch -- cat5e -- AP: NOK
Telenet modem -- cat5e -- 10/100 switch -- cat5 --10/100 switch -- cat5e -- laptop: NOK
Telenet modem -- cat5 --10/100 switch -- cat5e -- AP: NOK
Telenet modem -- cat5 --10/100 switch -- cat5e -- laptop: NOK
Telenet modem -- cat5e --10/100 switch -- cat5 -- laptop: NOK
Telenet modem -- cat5 -- AP: NOK
Telenet modem -- cat5 -- AP -- cat5e -- laptop: NOK
Telenet modem -- cat5 -- laptop: OK <<<
Wat ik merk, is dat hij wanneer het NOK is altijd een 169 address krijgt (conx LED op poort brandt wel).
Ethernet adapter Ethernet:
Connection-specific DNS Suffix . : telenet.be
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2a02:1811:2506:c400:66cf:d7d9:9230:9f6
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::992f:cf45:dd29:61bb%11
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.97.187
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
En als hij dan rechtstreeks naar de laptop gaat en OK is, komt er een andere DNS suffix.
Connection-specific DNS Suffix . : home
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::992f:cf45:dd29:61bb%11
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.113
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
3. betreffende die 2- pair kabel, had er hier nog eentje liggen van Telenet. Dat werkt helaas niet.
Telenet modem -- 2 pair kabel -- AP: NOK
4. Als ik me goed herinner, steekt er op de kabel tussen living en zolder (in de muur verwerkt) nog een male-2-male UTP koppelstuk. Misschien dat die kuren heeft, of niet met de gigabit overweg kan.
Voorlopig lijkt me, tenzij u nog goeie ideeen heeft, de beste oplossing de bekabelde AP inruilen bij telenet, voor eentje over electriciteit.
Bedankt alvast
Wouter
de situatie
NOK
- DNS telenet
- IPv6 OK
- IPv4 NOK
OK
- DNS home
- IPv6 NOK
- IPv4 OK
is op zijn minst bizar
heb het topic eens snel gelezen
dus de AP deelt fake ip's uit
169.
> alles werkte vroeger, na modemswap en abo aanpassing niet
>> gigaboost heeft weinig invloed, is geen aanpassing abo maar een optie die geactiveerd wordt, dus zonder "provisioning: activatie)
de led is actief: ok
dus er is connectie tussen de 2 devices
vraag: blijft de led branden of dooft de led geregeld uit?
vreemd dat het met die cat5e kabel wel werkt
{{{info AP}}}
LAN:
•4 x Gigabit LAN poorten voor het aansluiten van je toestellen via netwerkkabel
•1 x WAN Gigabit poort om je modem te verbinden
toevoer zit op blauwe poort he?
+ wat is de ledstatus van ap?
witte statische led of geel knipperende led?
Dacht eerst aan communicatie fout tss AP en telenet servers maar is altijd ok na reset
verplaats eens je AP tot bij de modem, korte patch utp van modem naar AP en dan laptop connecteren terug op AP
werkt dit, ligt het wellicht aan die cat5 kabel, eventueel beschadigd of slecht aangesloten = een connectie (led brandt) maar krijgt 169 ip toegewezen opdat er geen antwoord op request komt
de led is actief: okdus er is connectie tussen de 2 devices
vraag: blijft de led branden of dooft de led geregeld uit?
vreemd dat het met die cat5e kabel wel werkt
Er is inderdaad connectie. De LED op de Telenet modempoort onder, en op de AP op zolder (steekt inderdaad op blauwe IN poort) flikkert dan om de 5-6 seconden. Aan de voorkant van de AP blijft het geel flikkerend.
Goeie tip btw, dus heb dit gedaan: AP in living op korte cat5 kabel verbindt zich. FrontLED gaat wit branden. Dus dan zitten testen:
Modem -- korte cat5 kabel -- AP (living) -- cat5 kabel tssn living&zolder -- laptop (zolder): OK
(max dl snelheid 93Mbps)
Modem -- korte cat5 kabel -- AP (living) -- korte cat5 kabel -- laptop (living): OK
(max dl snelheid 230Mbps)
Modem -- cat5 kabel tssn living&zolder -- laptop (zolder): OK
(max dl snelheid 230Mbps)
Conclusie:
Grtz Wouter