Beantwoorden
xRuby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Ik heb aan mijn HGW 3 APs hangen (EAP245 - TPLink) om WiFi in mijn hele huis te hebben. WiFi op de router zelf staat uit, alle APs krijgen een IP in dezelfde range. Echter kan ik enkel het controlepaneel en apparaten bereiken van de AP waar ik op dat moment op zit. Als ik dus naar een andere ruimte ga, kan ik mijn smart devices op de andere AP (en het controle paneel van die AP), niet meer bedienen. Enige ideeen wat dit kan zijn?

0 Likes
21 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Access points kunnen elkaar niet vinden

verander in "Mijn Telenet" de range van uw lokaal netwerk eens.

vb :  192.168.5.0 ipv 192.168.1.0

Wacht tot dit doorgevoerd is op uw telenet modem/router en start dan uw netwerk nieuw op.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
xRuby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Bedoelt u dat het subnet van de HGW anders is dan die waar de AP zich probeert op te zetten (deze staat nu met een vast IP op 192.168.0.x). Zal dit dan niet raar doen aangezien apparaten die op de AP komen een andere range zullen krijgen dan de range van de AP?

0 Likes
xRuby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Het lijkt eigenlijk precies alsof ik enkel binnen mijn huidige access point kan pingen (en naar de uplink). Maar niet naar elkaar

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Volgens mij hoeven AP's elkaar niet te vinden, tenzij in een MESH netwerk. Stel je hebt 3 AP's en 1 router.

Router = 192.168.1.1

AP's respectievelijk 192.168.1.10 , .11, .12 met gateway 192.168.0.1

Uw Smartphone of wat dan ook maakt verbinding met de dichtste/sterkste.

Het is toch zo dat elk apparaat vanaf zijn eigen IP adres, verbinding maakt naar het IP van de AP en via de gateway naar de andere apparaten in het netwerk?

Ik zou dus mijn gateway instellingen na kijken en ook de fysiek verbinding. Als het draadloos is en geen MESH dan is het ook logisch als de verbinding AP 1 naar Gateway niet echt goed is en van Gateway naar AP 2 niet echt goed is. Dit niet bijdraagt aan de kwaliteit van het netwerk.

Staat uw TP link  in bridge modus of is hij gewoon onderdeel van de Telenet modem/router( = HGW). Want in het laatste geval als je op uw AP's hebt ingesteld IP 192.168.1.10 en Gateway 192.168.0.1 dan kan je wel op het internet maar niet naar de andere apparaten (meen ik).



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
xRuby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Momenteel staan de APs gewoon ingesteld als onderdeel van de HGW. Alles staat dan ook ingesteld op de range 192.168.0.x Dus bv:

Router 192.168.0.1

AP1: 192.168.0.100

AP2: 192.168.0.150

AP3: 192.168.0.200

Aangezien alle APs met ethernet aan de router hangen, is het niet echt een mesh netwerk. Echter is het wel de bedoeling dat, met eender welke AP je verbind, je altijd op alles aan kan.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access points kunnen elkaar niet vinden

Welke setup heb je gedaan? stand alone? controller mode?

Wat gebruik je voor de configuratie? Omada app? webbrowser?

Tot waar heb je de handleiding gevolgd en welke keuzes heb je gemaakt?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Access points kunnen elkaar niet vinden


@xRuby  schreef:

 

Aangezien alle APs met ethernet aan de router hangen, is het niet echt een mesh netwerk. Echter is het wel de bedoeling dat, met eender welke AP je verbind, je altijd op alles aan kan.

De telenet HWG moet je eigenlijk zien als 3 toestellen. De modem----router---switch.

Het is geen router met 4 poorten omdat je geen onderscheid kan maken tussen de poorten en ze alle 4 in 1 subnet zitten. De router maakt dan de verbinding tussen het subnet en het internet.


 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
xRuby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Maar zouden ze dan niet allemaal bij elkaar moeten kunnen? (Aangezien ze in het zelfde subnet zitten?)
Of zijn deze eigenlijk gescheiden van elkaar, met enkel een verbinding met de uplink (het internet)

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Access points kunnen elkaar niet vinden

Vermoedelijk een instelling die ontbreekt om dingen door te sturen naar de uplink als het subnetadres niet tot de adressen van de AP hoort.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
xRuby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Dan zou ik dus eigenlijk op de TP-Link een instelling moeten vinden die, als het IP adres niet tot zijn huidige clients behoord, het doorstuurt naar de HGW? Ik check dit dan even na met TP-Link om te kijken of ze dit hebben

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Kijk eens in de instellingen van de AP's of "Cliënt Isolation" niet aanstaat?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Access points kunnen elkaar niet vinden


@igvfer  schreef:

Het is toch zo dat elk apparaat vanaf zijn eigen IP adres, verbinding maakt naar het IP van de AP en via de gateway naar de andere apparaten in het netwerk?

Ik zou dus mijn gateway instellingen na kijken en ook de fysiek verbinding. Als het draadloos is en geen MESH dan is het ook logisch als de verbinding AP 1 naar Gateway niet echt goed is en van Gateway naar AP 2 niet echt goed is. Dit niet bijdraagt aan de kwaliteit van het netwerk.

Neen, zo werkt het niet in een lokaal netwerk.

Een "gateway" is alleen nodig als het AP zelf een verbinding nodig heeft met het internet ("calling home?"), of als je de instellingen van het AP van buitenaf wil bereiken. Een AP heeft helemaal geen gateway nodig om te werken. Ook geen DHCP server (indien de IP adressen manueel werden ingesteld).

Zelfs het IP adres van een AP is niet relevant (en alleen nodig om de management interface en de instellingen te kunnen bereiken).

Het is dus niet zo dat elk apparaat vanaf zijn eigen IP adres, verbinding maakt naar het IP van de AP en via de gateway naar de andere apparaten in het netwerk. Elk apparaat maakt een draadloze verbinding met het AP (het IP adres speelt hierin geen enkele rol), en het AP verbindt je door met het lokaal netwerk (niet met de gateway)...

PS. De verschillende AP's "zien mekaar" van zodra ze een IP adres hebben in hetzelfde subnet.


@xRuby  schreef:

Momenteel staan de APs gewoon ingesteld als onderdeel van de HGW. Alles staat dan ook ingesteld op de range 192.168.0.x Dus bv:

Router 192.168.0.1

AP1: 192.168.0.100, AP2: 192.168.0.150, AP3: 192.168.0.200


De IP adressen die je hierboven vermeldt liggen in de DHCP pool van de Telenet HGW. Dat kan mogelijke conflicten geven. Het zou dus beter zijn om jouw AP's een IP adres te geven onder de 192.168.0.50

Bijvoorbeeld: AP1: 192.168.0.10, AP2: 192.168.0.20, AP3: 192.168.0.30

 

@xRuby  schreef:

Aangezien alle APs met ethernet aan de router hangen, is het niet echt een mesh netwerk. Echter is het wel de bedoeling dat, met eender welke AP je verbind, je altijd op alles aan kan.

 

Nog een groot misverstand over het woord "mesh"

Een "mesh netwerk" van AP's is een systeem waarbij de verschillende AP's (van dezelfde fabrikant) centraal gestuurd worden, door een controller. Hoe deze AP's met het netwerk verbonden zijn, maakt totaal niets uit voor de "mesh functionaliteit": deze kunnen via ethernet verbonden zijn, via WiFi, via Powerlines, via MoCa, ...

De controller kan hardwre zijn (dan spreken we over de "mesh master"). In het geval van TP-Link is er ook een software controller (zie: Download voor Omada Software Controller | TP Link België (tp-link.com)

Ik zou de topic starter dus aanraden om deze software te installeren op zijn hoofd PC, en van daaruit heeft hij een overzicht op al zijn AP's (je kan een "discovery" doen), en kan hij vanuit één programma al zijn AP's correct instellen (in plaats van iedere AP afzonderlijk te benaderen via de eigen web interface).

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access points kunnen elkaar niet vinden

"Het is dus niet zo elk apparaat vanaf zijn eigen IP adres, verbinding maakt naar het IP van de AP en via de gateway naar de andere apparaten in het netwerk. Elk apparaat maakt een draadloze verbinding met het AP (het IP adres speelt hierin geen enkele rol), en het AP verbindt je door met het lokaal netwerk (niet met de gateway)..."

 

Het is inderdaad zo wat je zegt en ik heb ook niets anders gezegd. Het komt erop neer dat elk apparaat verbinding maakt met een ander via de switch functie in de router of een aparte switch. Want de router zelf heeft meestal maar 4 poortjes en dat is te weinig of zelfs maar 1 poortje.

Ik vrees dat er ergens iets verkeerd is ingesteld op zijn eigen router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
xRuby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Ik heb het ook nog even bekeken, en op mijn APs staat client isolation nooit aan. De controller software (bij TP-Link Omada genoemd), heb ik ook al geinstalleerd. Echter laat deze je eigenlijk niet zo veel doen. Na alle APs toe te voegen en te 'adopten' merk ik dat de hearthbeat van de andere APs wegvallen wanneer ik verbonden ben met een ander AP (ik moet dus bij de AP staan die ik wil beheren). Een mesh functionaliteit aanzetten kan ook niet, aangezien dat wordt uitgeschakeld vanaf het moment dat die een uplink via Ethernet krijgt. Op de telenet router heb ik ook al even gekeken, maar hierop vind ik dan uberhaupt geen functie om client discovery ofzo aan of uit te zetten...

Of de router laat pingen naar andere aparaten dus niet toe (en de AP laat dat wel op alle apparaten op zijn eigen AP). Of de AP probeert 'alles' te regelen, en stuurt dingen enkel door naar de router als het naar buiten moet?

Zou Telenet mij zelf hier misschien iets met kunnen helpen? Of is de kans dat ze hier iets van weten klein

0 Likes