Beantwoorden
xRuby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Ik heb aan mijn HGW 3 APs hangen (EAP245 - TPLink) om WiFi in mijn hele huis te hebben. WiFi op de router zelf staat uit, alle APs krijgen een IP in dezelfde range. Echter kan ik enkel het controlepaneel en apparaten bereiken van de AP waar ik op dat moment op zit. Als ik dus naar een andere ruimte ga, kan ik mijn smart devices op de andere AP (en het controle paneel van die AP), niet meer bedienen. Enige ideeen wat dit kan zijn?

0 Likes
21 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Kunt u ons eens zeggen wat het WAN IPadres is van uw eigen TPlink router. Is dit 192.168.0.X met gateway 192.68.0.1?

Dan is uw router onderdeel van het Telenet in huis netwerk. Uw TP link heeft dan een netwerk in de range 192.168.1.0 met gateway 192.168.1.1 veronderstel ik? (1 kan ook iets anders zijn). En geeft dan IP adressen uit in die range ook aan uw AP's.

Dus zorg ervoor dat alle clients op uw TP link aangesloten zijn zodat ze allemaal in hetzelfde netwerk zitten. Dan pas kunnen ze elkaar zien. En dan zou je alle interfaces van uw AP moeten kunnen bereiken via hun IPadres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Voor zover ik het begrijp heeft de topic starter géén eigen router, maar 3 TP-Link AP's aangesloten (via UTP) op zijn HGW.

Deze AP's (TP-Link EAP-245) zijn echte AP's en kunnen volgens mij zelfs niet als router ingesteld worden?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access points kunnen elkaar niet vinden

Heb je de handleiding gevolgd? (die vind je hier).

Kan he het netwerkmasker instellen? staat het op 255.255.255.0 ?

janne_man_0-1670313810364.png

 

0 Likes
xRuby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Access points kunnen elkaar niet vinden

Ik ga proberen om ineens op iedereen hun vraag te beantwoorden. De APs staan in standalone mode (direct aan de router van telenet). Alle APs hebben een WAN van 192.168.0.10, 192.168.0.20. 192.168.0.30 (met gateway 192.168.0.1). De clients hun IP adres wordt bepaald door de telenet router, dus ook in 192.168.0.50-255 ofzo?

De mask van alles staat op 255.255.255.0.

Ik begin dan inderdaad toch meer te denken dat het probleem bij de telenet router ligt. Zou het kunnen dat de 4 poorten op de router niet bij elkaar kunnen, maar enkel naar de uplink? In dat geval zal ik binnenkort even proberen een switch er tussen te zetten (en dus via 1 poort van de router alles aan te sluiten).

0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 239
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Access points kunnen elkaar niet vinden

als dat ap's zijn hebben ze toch geen wan en gateway nodig. enkel een lokaal adres, de dns en gateway zou de telenet router de clients ( door de ap's) moeten bezorgen

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Access points kunnen elkaar niet vinden

Gebruik je safespot+? Dat kan er voor zorgen dat de verschillende LAN poorten van de Telenet HGW geen onderling verkeer toelaten (port isolation), wanneer deze als gast netwerk geconfigureerd staan. Elke poort heeft dan wel internet toegang, maar geen verbinding onderling (bijvoorbeeld tussen een client verbonden met poort LAN1 en een andere aan LAN2.

Nog even een paar belangrijke punten uit deze discussie herhalen:

- de vraagsteller heeft een flat netwerk, met maar één IP subnet: 192.168.0.0 / 24

- er is geen sprake van een eigen router, de enige router is de Telenet HGW

- de TP-link EAP devices zijn echte AP's (zonder router functie. zoals NAT, DHCP server enz.) - deze werken op layer 2 en bridgen/switchen het IP verkeer. Ze routeren niet.

- een AP mag IP instellingen hebben, maar die dienen enkel voor management om de AP te configureren

Eigenlijk een eenvoudig netwerk dus, waarin alle clients met elkaar zouden moeten kunnen communiceren. Daar is zelfs geen gateway instelling of DNS voor nodig.Daarom mijn vermoden dat er misschien sprake is van port-isolation op de HGW, als gevolg van Safespot+.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 239
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Access points kunnen elkaar niet vinden

er zijn meerdere versies van de ap's, sommigen met een jack en sommigen  met eth1 en eth2 die zouden gebridged zijn oid. misschien daarmee te maken. maar ik denk toch dat als het ap's zijn dat vraagsteller zegt WAN ip dat dat LAN ip moet zijn

0 Likes