Beantwoorden
Frankve
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
It's your eighth party! Goed gevonden! Netjes! It's your fifth party!

Airport Time Capsule omzetten naar Access Point

Op basis van de info in andere entries, heb ik een Airport Time Capsule omgezet van router naar bridge.  

Het werkt maar het is toch niet stabiel. 

Ik ben niet zeker of alle parameters (zie foto's)  voor de Airport correct zijn.     Bijv het Subnetmasker is de default waarde.  

 

Het netwerk is als volgt :

- Zwarte Telenet modem/router in de living

- Airport via UTP kabel op de zolder

- Zelfde SSID en PW voor alle wifi netwerken .  
-  De parameter 'één netwerk' in mijn telenet heb ik niet aangevinkt. 

- Sonos heb ik voorlopig uitgezet om de opzet zo eenvoudig mogelijk te maken. 

 
Schermafbeelding 2019-01-29 om 01.06.48.pngSchermafbeelding 2019-01-29 om 01.15.59.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Airport Time Capsule omzetten naar Access Point

Ik zou vooreerst het statisch (vast) IPadres veranderen naar iets tussen 192.168.0.2 en 99. Want nu zit je met 192.168.0.101 in de DHCP range van de Telenet router en dat kan een IP-conflict op leveren.

Subnetmask is OK, 255.255.255.0

Default gateway OK 192.168.0.1

DNS servers heb je een aantal mogelijkheden gaande van 1.1.1.1 naar 8.8.8.8 of de Telenetserver 195.130.130.11 of 195.130.130.139 of 195.130.131.11. Deze van Telenet scoren zeer goed dus die als eerste zette en dan eventueel als 2e die 1.1.1.1. Aan u de keuze.

Bij "Mijn Telenet" heeft het geen zin om "alles een netwerk" aan te vinken omdat dit enkel werkt met de Telenet AP's en PWL's.

Sonos sluit je ook zoveel mogelijk bekabeld aan.

Succes



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Airport Time Capsule omzetten naar Access Point

Je kan voor de ipv6 DNS-servers die van Google gebruiken.

  • 2001:4860:4860::8888
  • 2001:4860:4860::8844
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Airport Time Capsule omzetten naar Access Point

De IP en DNS settings spelen hier eigenlijk geen rol, aangezien het toestel in Bridged mode staat geconfigureerd (layer2 ipv layer3).  Die dienen enkel om het toestel te kunnen managen en van internet access te voorzien (voor updates e.d.)

 

Kijk voor stabiliteit eerder naar de wireless settings  (op de AIrport). Zorg ervoor dat je, voor zover mogelijk, de 5Ghz band gebruikt op 802.11ac met kanaalinstellingen op automatisch.

5Ghz heeft veel meer kanalen dan 2,4Ghz (minder kans op storing) maar reikt minder ver door muren e.d.

Ik zelf heb 3 airport extreme, eentje op elk verdiep.

 

Als je de 2.4Ghz band nodig hebt, zou ik de SSID's van 2,4 en 5 apart houden, en voor wat betreft de 2,4Ghz band met vaste kanalen werken: 1, 6 of 11 afhankelijk van wat je buren al de lucht instralen.
Als je Homegateway via Mijn Telenet op 1 staat, zet dan je Airport op iets anders.
Een goede setting is bijv je HGW op 6 (Mijn Telenet automatische setting veranderen naar 6), en op je Airport dan 11 gebruiken.   Veel toestellen staan gebruiken op 2,4Ghz standaard kanaal 1 en dan storen ze elkaar.
Aangezien je Airport niet beheert wordt vanuit Mijn Telenet, kies je dus best voor beiden een statische waarde omdat de twee toestellen zich niet echt op elkaar kunnen afstemmen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Airport Time Capsule omzetten naar Access Point


@Area57_1  schreef:

Je kan voor de ipv6 DNS-servers die van Google gebruiken.

  • 2001:4860:4860::8888
  • 2001:4860:4860::8844

Tenminste, als je er geen probleem mee hebt dat Google jouw (gratis verkregen) gegevens zal gebruiken om nog méér winst te maken. Als ik DNS Benchmark van Steve Gibson moet geloven, dan maakt het wat snelheid betreft niet veel uit.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Airport Time Capsule omzetten naar Access Point

Zoals ik al zei: DNS maakt helemaal niet uit in bridge mode. Vul daar gerust iets onbestaand in.  Het is je achterliggende router waar je dan dns op gaat instellen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Airport Time Capsule omzetten naar Access Point


@Steven-E  schreef:

Zoals ik al zei: DNS maakt helemaal niet uit in bridge mode. Vul daar gerust iets onbestaand in.  Het is je achterliggende router waar je dan dns op gaat instellen.


Op de Telenet modem/router kan je geen DNS instellen, die geeft enkel Telenet DNS servers door aan toestellen die via DHCP verbonden zijn. In dit geval aan de toestellen die Wireless verbonden zijn/worden. Het kan in elk geval geen kwaad om ze in te vullen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Frankve
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
It's your eighth party! Goed gevonden! Netjes! It's your fifth party!

Airport Time Capsule omzetten naar Access Point

Met dank voor je uitgebreide en deskundige reactie.   Zeer gewaardeerd.

 

De vroegere set-up met de airport als router in de living heeft vele jaren zonder problemen gewerkt.

De laatste tijd waren en meer en meer problemen. Vooral als de dochter thuis is.  

Volgens mij om 4 mogelijke redenen :

1) meer streaming over wifi die niet meer lukt over zwakkere  WIFI op 2deverd: 
     ->  Daarom heb ik de airport naar de zolder verhuisd.  Dit is pas gisteren gebeurd.

2)  IP conflict  :     moet dus volledig opgelost zijn met jouw suggestie

3) interferentie met Wifi van buren (ook Telenet)

4)  mogelijks misschien settings op de  macbook pro of iphone van de dochter ????

 

Omdat ik twijfels had bij de Airport (5jr oud), had ik vanmorgen een Access Point afgehaald bij een Telenet punt om deze te evalueren.  (één voor één – niet beide samen)

 

Ik heb ook “Wifi Analyzer”  geinstalleerd (op windows 10 laptop) .  

Observaties zijn :

  • Mijn Telenet Access Point gebruikt meestal dezelfde kanalen als het Access Point van de buren. En daar zijn drie dochters !
    Ik heb wel geen  idee wat de impact is van zwaar gelijktijdig gebruik.
  • De Airport gebruikt meestal andere kanalen dan het Telenet Access Point. 

 

Met de Telenet speedtest is er niet zoveel verschil tussen Airport en Telenet Access Point

Ivm Sonos :  niet al mijn sonos players kunnen via UTP.  Bijv deze van de dochter niet.

Ik heb ook een Sonos Boost. 

 

Ik vraag me af of het best is met de Airport verder te gaan dan wel met een Telenet Access Point.

 

 

Veel dank bij voorbaat

0 Likes