Beantwoorden
Wim11
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

Hallo,

 

Men is vandaag een nieuwe modem komen plaatsen van Telenet. De telenet docsis 3.1 modem.

Ik heb mijn eigen router NETGEAR Nighthawk met portforwarding instellingen voor mijn camera en alarmsysteem.
Sinds die nieuwe modem geïnstalleerd werd, heb ik geen toegang meer van buitenaf via mijn GSM naar mijn alarmsysteem en camerasysteem.
Kan die modem niet als modem only ingesteld worden, waarbij de instellingen van mijn eigen router actief blijven?
Of moet ik iets veranderen in de geavanceerde instellingen van de Docsis modem?

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Telenet docisis 3.1 modem

0 Likes
20 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

Welk type HGW is geplaatst? Vermoedelijk een CV8560E, een HGW router, zonder wifi?

Dit type HGW is geen modem-only, maar een router die NAT doet. Om je eigen router vanaf het internet bereikbaar te maken moet je een configuratie aanpassing doen via mijn telenet.

 

Indien het idd een CV8560E router betreft, heb je twee opties:

1) via mijn telenet kun je het MAC adres van de WAN poort van je eigen router ingeven in het veld bridging, in de geavanceerde modem-instellingen. De router zal zich dan als een soort modem-only gedragen, enkel voor dat specifieke MAC adres (wat toebehoord aan je eigen router). Bij gevolg kan je eigen router een publiek IPv4 adres ontvangen, zodat deze vanaf het internet bereikbaar is.

2) je kunt ook je router een vast IP adres geven , bijvoorbeeld 192.168.0.2, en dit adres via mijn telenet instellen als HGW. In dit geval is er sprake van NAT in de HGW van Telenet, en nogmaals NAT in je eigen router.

 

Optie 1 heeft de voorkeur.

Indien het een ander type HGW betreft is enkel optie 2) beschikbaar.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wim11
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

20210218_084708.jpg

Dit is vermoedelijk een CV8560E, een HGW router?

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

Dat is idd een CV8560E, een homegateway zonder Wifi.

Zoals @Arnie al aangaf kan je via MAC bridging hetzelfde resultaat bekomen als met je vorige modem only (die niet meer verdeeld wordt).

 

MAC bridging schakelt de router/NAT functie uit voor wat betreft het MAC adres dat je ingegeven hebt in Mijn Telenet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wim11
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

Gisteren is Telenet een nieuwe modem komen plaatsen (de Telenet docsis 3.1 modem)

Sindsdien had ik geen toegang meer tot mijn camerabewaking, mijn alarmsysteem, en mijn eigen router, en was ons internet niet meer stabiel (soms uitval).

 

Bij de klantendienst van Telenet was de reactie: “Je moet zelf de instellingen van je modem op mijn.telenet.be aanpassen opdat alles weer correct zou werken”.

Wat er precies moet aangepast worden, dat konden ze me niet vertellen, want daar hebben ze zelf ook nooit een opleiding voor gekregen… Ik moest maar te rade gaan op https://www.netweters.be/?category.id=TaalNL !

 

Mijn hardware leverancier heeft dan maar mijn scherm overgenomen, en gevonden waar het probleem zat. De 192.168.0.1 van mijn eigen router was overgenomen door de nieuwe modem van Telenet. Mijn eigen router kreeg hierdoor automatisch de 192.168.1.1 mee.
Daardoor klopten de instellingen van mijn camerabewaking en mijn alarm niet meer.

Mijn hardware leverancier heeft de nodige aanpassingen gedaan zodat mijn eigen router weer op 192.168.0.1 te vinden is. En hij heeft ook mijn eigen router gebridged in de Telenet modem, waardoor de Telenet modem enkel nog als modem fungeert voor mijn router, en niet langer als router.

Het IP adres van de Telenet modem heet mijn hardware leverancier aangepast van 192.168.0.1 naar 192.168.10.1, zodat mijn eigen router opnieuw de 192.168.0.1 krijgt zoals voorheen.

 

Alles werkt nu weer perfect zoals voorheen dankzij mijn hardware leverancier.

Denken die bij Telenet nu echt dat een particuliere gebruiker daar voldoende verstand van heeft om dat allemaal zelf aan te passen?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

Hier klopt iets niet he.

Als MAC bridging juist is ingestelt, moet je eigen router aan de WAN kant een publiek IP ontvangen. Geen adres uit een 192.168.x.x range.

 

Ik vermoed dat 192.168.0.1 het adres is van de LAN interface van je eigen router? Dat is ok.

Sowieso was het een goed idee om de DHCP range van Telenet te veranderen van 192.168.0.0/24 naar 192.168.10.0/24, om verwarring te voorkomen.  Maar met een juiste MAC bridging configuratie was dit niet echt nodig geweest.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E


@Steven-E  schreef:

Hier klopt iets niet he.

Als MAC bridging juist is ingestelt, moet je eigen router aan de WAN kant een publiek IP ontvangen. Geen adres uit een 192.168.x.x range.

 

Ik vermoed dat 192.168.0.1 het adres is van de LAN interface van je eigen router? Dat is ok.

Sowieso was het een goed idee om de DHCP range van Telenet te veranderen van 192.168.0.0/24 naar 192.168.10.0/24, om verwarring te voorkomen.  Maar met een juiste MAC bridging configuratie was dit niet echt nodig geweest.


Waarom zou dit niet kloppen?

Zoals je uit zijn laatste post kan lezen was de Mac bridging niet ingesteld.

Zijn hardware leverancier heeft het nadien ingesteld (nadat hij de IP adressen gewijzigd heeft).

 

Zijn router kreeg dus aanvankelijk een IP adres van de HGW (192.168.0.x), waardoor hij automatisch zijn eigen LAN adres had gewijzigd om IP conflicten te vermijden ....

Hierdoor werkte zijn lokale vaste IP adressen niet meer ...

 


@Steven-E  schreef:

Ik vermoed dat 192.168.0.1 het adres is van de LAN interface van je eigen router? Dat is ok.

Sowieso was het een goed idee om de DHCP range van Telenet te veranderen van 192.168.0.0/24 naar 192.168.10.0/24, om verwarring te voorkomen.  Maar met een juiste MAC bridging configuratie was dit niet echt nodig geweest.


Hier ben ik niet 100% mee eens.

Het wijzigen van het IP adres van de Telenet HGW is echt wel noodzakelijk en niet alleen "om verwarring te voorkomen".

De MAC bridge heeft alleen invloed op DHCP (het krijgen van een extern IP), maar de router kan ook via ARP kijken of er een IP conflict is aan de WAN kant (detecteren van 192.168.0.1) en daardoor zelf zijn eigen LAN IP wijzigen.

 

Ik zou dus altijd pleiten voor verschillende IP ranges, niet alleen om verwarring te voorkomen, maar om problemen te voorkomen 🤔.

 

Ok bij het herstarten van de Telenet modem (vb nà Firmware upgrade) kan het zijn dat de MAC bridge pas later terug actief wordt, zodat je router toch nog een IP adres krijgt van de HGW.

 

E-router bridge.png

 

Bovenstaande screenshot geeft een illustratie wat er gebeurde op 15/2 nà de Firmware update (IPv6 fix):

- Om 01:10 viel de verbinding weg.

- Om 01.12 kreeg de FritzBox een intern IP van de HGW (192.168.0.185) - niettegenstaande Mac bridge actief.

- Vanaf 01.13 gebeurde nog enkele reboots (en telkens het intern IP).

- Om 02.16 kreeg de FritzBox eindelijk zijn publiek IP (142.134.x.x).

 

Dit ter illustratie dat de Mac bridge niet gegarandeerd altijd actief is ...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E


@Ex-Netweter  schreef:

@Steven-E  schreef:

Hier klopt iets niet he.

Als MAC bridging juist is ingestelt, moet je eigen router aan de WAN kant een publiek IP ontvangen. Geen adres uit een 192.168.x.x range.

 

Ik vermoed dat 192.168.0.1 het adres is van de LAN interface van je eigen router? Dat is ok.

Sowieso was het een goed idee om de DHCP range van Telenet te veranderen van 192.168.0.0/24 naar 192.168.10.0/24, om verwarring te voorkomen.  Maar met een juiste MAC bridging configuratie was dit niet echt nodig geweest.


Waarom zou dit niet kloppen?

Zoals je uit zijn laatste post kan lezen was de Mac bridging niet ingesteld.

Zijn hardware leverancier heeft het nadien ingesteld (nadat hij de IP adressen gewijzigd heeft).

 

Zijn router kreeg dus aanvankelijk een IP adres van de HGW (192.168.0.x), waardoor hij automatisch zijn eigen LAN adres had gewijzigd om IP conflicten te vermijden ....

Hierdoor werkte zijn lokale vaste IP adressen niet meer ...

 

Dag @Ex-Netweter 

 

@Wim11 zegt "En hij heeft ook mijn eigen router gebridged in de Telenet modem, waardoor de Telenet modem enkel nog als modem fungeert voor mijn router, en niet langer als router."

 

Dan concludeer ik dat MAC bridging WEL is ingesteld.
Ik had het over de situatie na de wijziging.

 

 

 


@Ex-Netweter  schreef:

@Steven-E  schreef:

Ik vermoed dat 192.168.0.1 het adres is van de LAN interface van je eigen router? Dat is ok.

Sowieso was het een goed idee om de DHCP range van Telenet te veranderen van 192.168.0.0/24 naar 192.168.10.0/24, om verwarring te voorkomen.  Maar met een juiste MAC bridging configuratie was dit niet echt nodig geweest.


Hier ben ik niet 100% mee eens.

Het wijzigen van het IP adres van de Telenet HGW is echt wel noodzakelijk en niet alleen "om verwarring te voorkomen".

De MAC bridge heeft alleen invloed op DHCP (het krijgen van een extern IP), maar de router kan ook via ARP kijken of er een IP conflict is aan de WAN kant (detecteren van 192.168.0.1) en daardoor zelf zijn eigen LAN IP wijzigen.

 

Ik zou dus altijd pleiten voor verschillende IP ranges, niet alleen om verwarring te voorkomen, maar om problemen te voorkomen 🤔.

 

Ok bij het herstarten van de Telenet modem (vb nà Firmware upgrade) kan het zijn dat de MAC bridge pas later terug actief wordt, zodat je router toch nog een IP adres krijgt van de HGW.

 

E-router bridge.png

 

Bovenstaande screenshot geeft een illustratie wat er gebeurde op 15/2 nà de Firmware update (IPv6 fix):

- Om 01:10 viel de verbinding weg.

- Om 01.12 kreeg de FritzBox een intern IP van de HGW (192.168.0.185) - niettegenstaande Mac bridge actief.

- Vanaf 01.13 gebeurde nog enkele reboots (en telkens het intern IP).

- Om 02.16 kreeg de FritzBox eindelijk zijn publiek IP (142.134.x.x).

 

Dit ter illustratie dat de Mac bridge niet gegarandeerd altijd actief is ...


Akkoord.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

"Denken die bij Telenet nu echt dat een particuliere gebruiker daar voldoende verstand van heeft om dat allemaal zelf aan te passen?"

@Wim11Je wl zelf allerlei toestanden koppelen aan je internet, is Telenet dan de verantwoordelijke? Die levert internet, net zoals de elektriciteitsmaatschappij elektriciteit, en de watermaatschappij water. Als je een wasmachine, een vaatwas en een frigo wil aansluiten ga je dan ook bij die laatste maatschappijen of doe je het zelf of laat je het een vakman doen?

Maar wees gerust, ze hadden u hier kunnen helpen want er zijn hier verschillende personen die vakman zijn door ervaring en/of het ooit geleerd te hebben via (zelf)studies, cursussen enz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E


@Wim11  schreef:

waardoor de Telenet modem enkel nog als modem fungeert voor mijn router, en niet langer als router


Dit is enkel juist voor IPv4 vanaf je eigen router (mac adres). Voor IPv6 is het nog altijd een router.

 

Als er een conflict in de ip-ranges ontstaat vermoed ik dat je eigen router niet juist is aangesloten of geconfigureerd.

De WAN poort van je eigen router, waarmee je deze aan de Telenet router zou moeten aansluiten, dient zich te gedragen als DHCP-client, en een IP adres van de Telenet HGW ontvangen.

Enkel aan de LAN zijde van je eigen router mag deze zich als DHCP-server gedragen, en adressen uitgeven. Als ze beide op hetzelfde netwerk adressen uitgeven is er iets verkeerd.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E


@Arnie  schreef:

Als er een conflict in de ip-ranges ontstaat vermoed ik dat je eigen router niet juist is aangesloten of geconfigureerd.

De WAN poort van je eigen router, waarmee je deze aan de Telenet router zou moeten aansluiten, dient zich te gedragen als DHCP-client, en een IP adres van de Telenet HGW ontvangen.

Enkel aan de LAN zijde van je eigen router mag deze zich als DHCP-server gedragen, en adressen uitgeven. Als ze beide op hetzelfde netwerk adressen uitgeven is er iets verkeerd.


Er is potentiëel wel een probleem als, in het scenario dat @Ex-Netweter aangeeft, Mac bridging niet altijd werkt, en de eigen router op zijn WAN interface een private IPv4 adres zou krijgen van Telenet uit dezelfde range als zijn LAN interface.

Een beetje een deftige router gaat een lease niet aanvaarden als die conflicteert met wat al statisch op één van zijn andere interfaces staat, en zal een nieuwe lease vragen.

 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wim11
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

Ik had een werkend systeem met oude Telenet modem.
Telenet beslist om hun modem in mijn garage te vervangen door een nieuwe modem.

En dan moet ik ervoor zorgen dat de instellingen in die nieuwe Telenet modem (waar ik niets van af weet, net zoals de installateur van Telenet) aangepast worden opdat alles opnieuw zou werken zoals tevoren?

Zoals u zelf stelt : "Als je een wasmachine, een vaatwas en een frigo wil aansluiten ga je dan ook bij die laatste maatschappijen of doe je het zelf of laat je het een vakman doen?"
Ik heb inderdaad een vakman laten komen om een alarminstallatie te plaatsen, en een vakman om een camerabewaking te plaatsen. Die vakmannen hebben een werkend systeem opgeleverd, een systeem dat harmonieus werkte met de toenmalige Telenet-modem.
Is het dan de bedoeling dat die vakmannen terug komen telkens Telenet haar hardware in mijn woning wijzigt? Dan wordt ik dus telkens met bijkomende kosten opgezadeld?
Of om het met uw voorbeeld te herhalen: stel je voor dat de elektriciteitsmaatschappij of de watermaatschappij een ingreep doen in hun materiaal in mijn woning waardoor mijn wasmachine, vaatwas en frigo het niet meer doen? Moet ik dan ook vakmannen laten komen om mijn wasmachine, vaatwas en frigo opnieuw te laten werken?
Hoe zou www.test-aankoop.be daarop reageren denk je? Het kot zou te klein zijn. Hoe zou de politiek daarop reageren denk je?

Waarbij ik geen afbreuk wil doen aan de aanwezige expertise op dit forum.
Maar in tijden waarbij we (wegens Covid19) met vier thuiswerkers (2 werkende ouders, 2 studenten) zitten, is er geen tijd om op zoek te gaan naar oplossingen via fora. Stabiel en betrouwbaar internet is dan al even noodzakelijk als elektriciteit. Ik betaal elke maand 96,56 euro aan Telenet (Whoppa bundel, gesprekskosten NIET inbegrepen). Als ze op eigen initiatief iets veranderen aan hun materiaal, dan moeten ze er ook voor zorgen dat het geheel blijft werken zoals voorheen. Dit is mijn standpunt. Ik ben wellicht niet de enige die er zo over denkt.

 

 

 

Wim11
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

Ik had een werkend systeem met oude Telenet modem.
Telenet beslist om hun modem in mijn garage te vervangen door een nieuwe modem.

En dan moet ik ervoor zorgen dat de instellingen in die nieuwe Telenet modem (waar ik niets van af weet, net zoals de installateur van Telenet) aangepast worden opdat alles opnieuw zou werken zoals tevoren?

Zoals u zelf stelt : "Als je een wasmachine, een vaatwas en een frigo wil aansluiten ga je dan ook bij die laatste maatschappijen of doe je het zelf of laat je het een vakman doen?"
Ik heb inderdaad een vakman laten komen om een alarminstallatie te plaatsen, en een vakman om een camerabewaking te plaatsen. Die vakmannen hebben een werkend systeem opgeleverd, een systeem dat harmonieus werkte met de toenmalige Telenet-modem.
Is het dan de bedoeling dat die vakmannen terug komen telkens Telenet haar hardware in mijn woning wijzigt? Dan wordt ik dus telkens met bijkomende kosten opgezadeld?
Of om het met uw voorbeeld te herhalen: stel je voor dat de elektriciteitsmaatschappij of de watermaatschappij een ingreep doen in hun materiaal in mijn woning waardoor mijn wasmachine, vaatwas en frigo het niet meer doen? Moet ik dan ook vakmannen laten komen om mijn wasmachine, vaatwas en frigo opnieuw te laten werken?
Hoe zou www.test-aankoop.be daarop reageren denk je? Het kot zou te klein zijn. Hoe zou de politiek daarop reageren denk je?

Waarbij ik geen afbreuk wil doen aan de aanwezige expertise op dit forum.
Maar in tijden waarbij we (wegens Covid19) met vier thuiswerkers (2 werkende ouders, 2 studenten) zitten, is er geen tijd om op zoek te gaan naar oplossingen via fora. Stabiel en betrouwbaar internet is dan al even noodzakelijk als elektriciteit. Ik betaal elke maand 96,56 euro aan Telenet (Whoppa bundel, gesprekskosten NIET inbegrepen). Als ze op eigen initiatief iets veranderen aan hun materiaal, dan moeten ze er ook voor zorgen dat het geheel blijft werken zoals voorheen. Dit is mijn standpunt. Ik ben wellicht niet de enige die er zo over denkt.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

@Wim11 ik volg je volledig.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Alarm/camera's onbereikbaar van buitenaf sinds CV8560E

@Wim11  Ik kan je gedeeltelijk volgen maar de werking van uw opgebouwd systeem ligt niet in de handen van Telenet. Telenet zorgt alleen maar voor internet verbinding. Al de rest die er na komt is jou probleem. Telenet zou veel werk hebben om al die verschillende netwerken bij kmo's en particulieren op te volgen. Telenet zorgt alleen voor een werkende internet verbinding en zorgt dat je een publiek IP adres krijgt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes