Beantwoorden
Bacomario
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Star Wars Day Goed gevonden! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder

Hoe best een bekabelde internet aansluiting maken op zolder zonder kabels te trekken?

IK zou graag op zolder een bekabelde stabiele aansluiting willen hebben van internet, woning is van 2017 en men is vergeten een LAN kabel te trekken naar de zolder.

Is er een makkelijke mogelijkheid om dit te kunnen realiseren zonder kabel van garage naar zolder te leggen, op zolder moet ik wel een aansluiting bekomen om een LAN verbinding te maken.

0 Likes
9 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder

@Bacomario je hebt hier verschillende mogelijkheden voor. De ene wat beter dan de andere. 

1. Indien je op zolder een coax kabel hebt liggen kan je de  Hirschmann Inca 1G (Internet over coax) aanschaffen. Deze gebruikt uw coax kabel als internet kabel.

2. Powerlines gebruiken. Dit is niet aan te raden in oudere huizen met oude bekabeling. Soms werkt het en soms niet 😉

3. Gebruik Mesh router, die een ingebouwde netwerkaansluiting hebben in de satelieten. (bijvoorbeeld de Netgear Orbi). Indien je dan nog netwerkaansluitingen te weinig hebt, kan je daar een switch aanhangen. 

4. Toch een kabel proberen trekken 😉 Je zal er nadien plezier aan hebben.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder

@Bacomario 

Het is niet gemakkelijk om een bekabelde verbinding te maken zonder echt een kabel te trekken. Echter is er misschien wel een oplossing en dat is werken met powerlines of de vernieuwde wifi pods van Telenet. 

Je sluit deze aan op je stopcontact maar je moet wel over een goed elektriciteit net beschikken anders heeft het niet veel nut. 

Hier kun je eens nalezen wat ik bedoel. 

Vanuit de pods of de powerline kun je een rechtstreekse kabel trekken naar je toestel wat je op dat moment bekabeld wil verbinden. Daarnaast gaat het ook eventueel via wifi aangezien bepaalde powerlines dit ook ondersteunen. De wifi pods ondersteunen wifi als bekabeld internet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bacomario
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Star Wars Day Goed gevonden! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder

Als ik met powerline werk, heb ik dan een stabiele verbinding ?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder

@Bacomario 

Dat is wat ik al wat aangegeven heb in de vorige post. 

je electriciteitsnet moet wel in orde zijn en als dat oke is dan heb je een stabiele verbinding. 

Natuurlijk heb je nooit een garantie of het ook echt stabiel is. 

Lees ook eens de reactie van @kristofDW die het heeft over een Mesch wifi oplossing. Die heb ik thuis ook dat zijn torentjes die draadloos verbonden zijn met elkaar en op die manier je huis voorzien van wifi maar je kan er ook bekabeld internet mee gebruiken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
danchrista
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder

@Bacomario 

Misschien interessant om te weten voor welke toepassing je een vaste aansluiting moet hebben op zolder. Is dit om te streamen of is het enkel bijvoorbeeld om connectie te maken met een omvormer van zonnepanelen? Voor dit laatste zal een powerline meer dan volstaan, om te streamen heb je een betrouwbaardere verbinding nodig.

Ex-Netweter
 

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder


@Bacomario  schreef:

woning is van 2017 en men is vergeten een LAN kabel te trekken naar de zolder.


Als dit effectief in het lastenboek of op het plan stond, moet de aannemer dit op zijn kosten alsnog in orde maken.
In de bouw geldt een aansprakelijkheid van 10 jaar na de definitieve oplevering.
Bij de voorlopige oplevering en de definitieve oplevering had iemand dit kunnen opmerken. Maar in principe is dit tot 2027 geen probleem als dit over het hoofd gezien is.

Ik zou navragen bij de architect of elektrotechnisch installateur wat er mogelijk is. Als er een wachtbuis of andere (lege) leiding naar de zolder loopt, kan een kabel misschien gemakkelijk getrokken worden.

Anders powerline type G.hn Wave-2 of G.hn Wave-3.
Overal te koop.

Er is nooit garantie dat powerline 100% snel ens stabiel werkt, andere huishoudtoestellen (vaak de omvormer van zonnepanelen) kunnen het powerline-signaal op de elektriciteitsleidingen verstoren.

Bacomario
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Star Wars Day Goed gevonden! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder

Is voor een Scolia Home , dit is een automatische dartscounter en daar heb ik een bekabelde aansluiting voor nodig.

Dank jullie allen om me wat wijzer te maken en denk dat ik het eerst maar met een powerline ga proberen, de mesh wifi is best wel wat duurder

 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder

@Bacomario Als je toch voor powerlines gaat, neem dan de devolo magic 2. Deze gebruikt ook uw aarding als extra datakabel en dus heeft deze minder storingen.

Bij de iets oudere type van powerlines is dit niet in gebruik.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bacomario
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Star Wars Day Goed gevonden! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Bekabelde internet aansluiting maken op zolder

Spoiler
Spoiler
dankjewel voor de nuttige informatie
0 Likes