Beantwoorden
wackowizzard
Experienced Weetjesweter
Berichten: 29
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Alles op zijn plek!

Beste setup

Ik ben net verhuisd en ben aan het uitzoeken wat de beste setup is in de nieuwe woonplaats. Dwz snelst mogelijk internet, overal WiFi bereik, Plex media setup, digitaal interactief TV kijken, ...

 

Ik ben wel wat technisch aangelegd, maar ik zoek wel de raad en kennis van anderen die mee kunnen helpen en er meer verstand van hebben.

 

Bedankt alvast voor jullie hulp.

 

-------

 

De huidige situatie is als volgt : 

- Telenet modem/router met Wifi aan de gelijkvloers voordeur met uitgang naar Powerline en ook naar Synology Nas.

- Powerline Wifi adapter naar de gelijkvloers woonkamer (1 muur, 12 meter van modem) met daaraan een Telenet gbps switch met uitgangen naar TV, Digicorder en Sonos Playbar.

 

Ideale situatie:

- gelijkvloers voordeur : Telenet modem waar de gigabit speed internet binnenkomt in Wifi 6 router met daaraan de Synology NAS. Deze router dient ook als access point voor de hal (gelijkvloers, trap, stukje nachthal) en het gelijkvloers toilet (1 muur, 3-4 meter van access point).

 

- gelijkvloers bureau (1 muur, 4 meter van modem): UTP CAT 6a/7 kabel naar uitgang waaraan access point (voor WiFi) met tri-band bereik voor bureau (15m²), badkamer (1 muur, 4-6 meter van access point), voortuin (1 muur, 2-9 meter van access point)

 

- gelijkvloers woonkamer (1 muur, 12 meter van modem): UTP CAT 6a/7 kabel naar uitgang waaraan access point (voor WiFi) met tri-band bereik voor woonkamer (60m²), keuken (1 muur, 6 meter van access point), terras/tuin (2-6 meter van access point). Aan het access point ook een switch naar TV, Digicorder en Sonos Playbar. 

 

- WiFi op bovenverdieping (zie vraag 4): slaapkamer (10-14 meter van modem) + slaapkamer (15-18 meter van modem) : + aansluitende kamers (zoals badkamer boven, dressing, stockage).

 

------

 

Dus de vragen waar ik nu vooral mee zit, zijn:

 

1) als ik Telenet Gigabit speedboost abonnement neem, hoe krijg ik het minste verlies in snelheid in heel het huis en rondom?

Is de nieuwe Telenet modem/router CH8568QE adequaat genoeg of is een eigen router (welk merk en model) aan te raden qua technische specs, WiFi bereik, security?

 

Hou ook al in het achterhoofd dat ik een complete smart home setup ga opstarten zonder dat ik het WiFi netwerk te zwaar wil belasten (waarschijnlijk Z-Wave hub). Dat houdt in camera's, bewegingssensoren, rookmelders, andere sensoren, bediening lampen en rolluiken, garagepoort, ...

 

2) ik denk dat bedraad internet (toch zeker naar woonkamer en bureau) altijd de beste optie is. Welke categorie UTP kabels zou ik nemen, Cat5e, Cat6a of Cat7 ? 

 

3) op bovenverdieping : wat is beste optie voor optimaal WiFi bereik in deze kamers en de aansluitende kamers (zoals badkamer boven, dressing, stockage) ? 
  a. UTP CAT 6a/7 kabel naar uitgang waaraan access point (voor WiFi) met tri-band bereik in elke slaapkamer

  b. Wifi 6 mesh netwerk (bvb Ubiquiti UniFi) points in elke slaapkamer

  c. Wifi extenders in elke slaapkamer

  d. Powerline WiFi adapters van Telenet of bvb Devolo Magic 2 ? (huis gebouwd in 1990)

 

 

Alle tips zijn welkom, en moest je in de buurt van Temse wonen en je wil er over discussiëren, altijd welkom 😉 Of moest je een goede technieker weten met kennis van zaken...

 

 

Mvg

Wesley

 

0 Likes
3 reacties
Lieselot91
Ex-Moderator
Berichten: 196
De race is begonnen! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

Beste setup

Wie kan wackowizzard helpen?


Lieselot | Ex-Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Beste setup

Niemand die wat goede raad of tips heeft voor @wackowizzard? Sowieso kudos voor je goed uitgewerkte post. Hopelijk toch iemand die met je mee wil denken qua setup. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

wackowizzard
Experienced Weetjesweter
Berichten: 29
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Alles op zijn plek!

Beste setup

Bedankt @Suzy Ik hoop het ook! Alle tips en ervaringen zijn welkom 😉