Beantwoorden
Jornewittouck
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

Dag Netweters! 

 

Daarnet mijn HGW vervangen door wat ik dacht een 'modem-only' model zodat ik mijn eigen router erop kan aansluiten en gebruik kan maken van leuke functies zoals QOS etc. Ik heb het type CV8560E gekregen, de nieuwe docsis 3.1 E-Router. 

 

Even met de klantendienst aan de lijn gehangen die erop blijven hameren dat dit een modem-only is en ik gerust mijn eigen router erop mag aansluiten, terwijl ik toch wel duidelijk kan zien in de andere netweter-fora dat dit geen EMTA meer is maar dat hierop dus ook een router zit. Evenwel zou het mogelijk zijn om deze in bridge-modus te zetten zodat er geen "double-nat" problemen zijn.

naamloos.jpg

 

In mijn telenet zie ik enkel 24*8 DOC 3 EMTA (DOCSIS) staan zoals je op de foto kan zien. Volgesn mij is dit foutief, maar de technische dienst zegt me dat dit wel correct is. Ik zie ook nergens geavanceerde instellingen staan om mijn e-router in bridge modus te plaatsen.

 

Kunnen jullie me helpen om dit allemaal correct te krijgen? Wat er volgens mij moet gebeuren:

 

1) Verkeerde type in mijn telenet -> dit zou aangepast moeten worden zodat ik ook geavanceerde instellingen te zien krijg?

 

2) E-router in bridge modus plaatsen -> ik las dat ik ergens het WAN Macadres van de router moet ingeven?

 

3) ik sluit mijn eigen router dan aan op de LAN-poort, of WAN-poort? 

 

4) Vervolgens sluit ik switch aan op mijn router, vanuit de switch met patchkabels naar patchpaneel & vervolgens via de CU-stugge kabels naar alle wandcontactdozen. Correct?

 

Alvast bedankt! 

 

Groeten,

 

Jorne

0 Likes
13 reacties
Jornewittouck
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

Foto blijkt niet te werken, zie onderstaande link

 



StefaanH (Krak) heeft de inhoud van deze post bewerkt.
Reden: Link verwijderd, het MAC adres stond open en bloot leesbaar

 

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5301
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

@Jornewittouck uw foto moet eerst goedgekeurd worden door een krak voor die te zien is door iedereen in uw post 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jornewittouck
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

Aha, wist ik niet! Weet ik nu voor volgende keer ;)! Bedankt!

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten


@Jornewittouck  schreef:

Aha, wist ik niet! Weet ik nu voor volgende keer ;)! Bedankt!


En onthoud ook dat je geen persoonlijke info mag laten staan, dat moet je allemaal maskeren. Uw MAC adres is daar eentje van ... Zoniet wordt uw afbeelding afgekeurd, wat nu dus ook gebeurd is ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jornewittouck
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

naamloos.jpg

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

@Jornewittouck 

 

Om even op uw vragen te antwoorden:

 

  • Of je de e-router hebt of inderdaad een modem-only (zoals in uw "mijn telenet staat aangegeven) is heel makkelijk na te kijken: de echte modem-only, zoals die vermeld staat in uw "mijn telenet", heeft slechts één LAN poort. De e-router heeft er vier.
  • Laat ons er vanuit gaan dat je inderdaad de e-router, met 4 LAN poorten dus, hebt. Dan dien je het volgende te doen:
    • Contacteer de klantendienst om de aanduiding van de modem/router te verbeteren. Hetgeen er nu staat is inderdaad de echte modem-only met één LAN poort, en die heb je niet.
    • Als dat gebeurd is, heb je via "mijn telenet" meer opties, onder andere de mogelijkheid om het MAC adres van uw eigen router in te voeren waardoor de MAC Passthrough geactiveerd wordt (voor IPv4 tenminste). Uw eigen router zal daardoor een publiek IP adres krijgen => geen dubbele NAT.
    • Uw eigen router sluit je aan op één van de 4 LAN poorten, maakt niet uit dewelke. Heb je een digicorder of de TV box, dan deze ook rechtstreeks op de e-router aansluiten. Voor de TV box zou het ook wel werken na uw eigen router, maar dat wordt niet aangeraden. Doe je dat met een digicorder of box, gaat die niet interactief zijn.
    • Na uw eigen router sluit je alles aan zoals je het aangegeven hebt, dat is allemaal goed.

Zo, ik hoop dat je hiermee een beetje vooruit geholpen bent.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5301
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

@StefaanH zou de aanpassing nog niet lopende zijn in mijntelenet voor zijn nieuwe modem ??

duurt dat niet paar uur tot een dag voor de aanpassing???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

@Master-Magic 

 

Nee, dat gaat doorgaans heel vlot. Bovendien is de situatie zoals hierboven aangehaald vorige week (dacht ik) ook al bij een andere klant voorgekomen. Identieke situatie, de klant heeft de e-router, maar in zijn "mijn telenet" staat de EMTA modem. Bijgevolg zijn de settings voor de MAC Passthrough niet beschikbaar.

 

Blijkbaar zijn er sommige mensen op de klantendienst heel hardnekkig in die fout ... En moeten er hulplijnen ingeschakeld worden om hen ervan te overtuigen dat ze wel degelijk fout zijn ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5301
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

@StefaanH ah ok, weer wat bijgeleerd, was daarvan niet op de hoogte, heb dit gemist dat ander topic dan.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

@Master-Magic en @Jornewittouck 

 

Ik heb even de "zoek" functie gebruikt, en dit hier is die thread van kort geleden waar ik het over had. Identieke situatie.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jornewittouck
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

Heel erg bedankt! Inderdaad identieke situatie als bij mij. Heb inderdaad de versie met 4 lan-poorten en 1 WAN poort dus geen modem-only. Nog eens gecheckt via CMD op m'n laptop en dan "tracert 8.8.8.8", dan zie je 2 private IP adressen staan dus 2 routers na elkaar. 

 

De klantendienst hiervan overtuigen blijkt evenwel niet eenvoudig te zijn maar nu kan ik hen toch al wat beter uitleggen wat het probleem effectief is. 

 

Nogmaals bedankt voor de hulp! Is een leerrijk projectje over netwerken geworden ondertussen ;)!

Ex-Netweter
 

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten


@Jornewittouck  schreef:

Daarnet mijn HGW vervangen door wat ik dacht een 'modem-only' model zodat ik mijn eigen router erop kan aansluiten en gebruik kan maken van leuke functies zoals QOS etc. Ik heb het type CV8560E gekregen, de nieuwe docsis 3.1 E-Router. 


Dit is inderdaad de nieuwe Docis E-router die je in bridge kan zetten

 


@Jornewittouck  schreef:

In mijn telenet zie ik enkel 24*8 DOC 3 EMTA (DOCSIS) staan zoals je op de foto kan zien. Volgesn mij is dit foutief, maar de technische dienst zegt me dat dit wel correct is. Ik zie ook nergens geavanceerde instellingen staan om mijn e-router in bridge modus te plaatsen.


Dat is een fout die meermaals voorkomt (zie ook andere topics).

De reden is heel eenvoudig:

  • De E-router heeft 3 MAC adressen (HFC MAC, MTA MAC, GATEWAY MAC), die kan je terugvinden op het etiket op de modem zelf
  • Op de doos staan echter maar 2 MAC adressen. Sommige Helpdeskers beweren bij hoog en laag dat je maar 2 MAC adressen nodig hebt om de modem correct te provisioneren.
  • Je moet er dus voor zorgen dat de Helpdesk ook je derde MAC adres invult

Mijn advies: verspil geen tijd aan de telefoon, de meeste Helpdeskers zullen je van kastje naar de muur sturen.

Ga naar een Telenet Center (met een foto van het etiket van jouw modem) en leg hen uit dat ze het GATEWAY MAC moeten inbrengen.

Een clevere Helpdesker hoeft het etiket niet eens te zien, want het GATEWAY MAC adres is altijd 1 bit hoger dan het MTA MAC adres (zie afbeelding).

 

Van zodat je thuiskomt zal je op Mijn Telenet die juiste modem zien, en je kan de bridge instellen

 

1591713151624.jpg

 

bron: 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/hoe-weet-ik-welk-type-modem-ik-heb/

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in Bridge Modus zetten en router aansluiten

@Jornewittouck 

 

Je laat maar iets weten hier als het in orde gekomen is, wij volgen dat graag op, puur uit interesse hoor.

 

En inderdaad, het is niet enkel fijn om te doen, maar eveneens, ook voor ons, dikwijls heel leerrijk. Het is niet omdat we "Krak" zijn dat we ook overal het antwoord op hebben hé ... Uiteindelijk zijn ook wij ook allemaal gewone Telenet klanten (of sommige zelfs niet, dat is geen voorwaarde) die hun kennis en ervaring ter beschikking stellen van deze fijne community. En je hoeft ook geen "Krak" te zijn om hier positief bij te dragen, iedereen doet hier evenwaardig mee.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.