Beantwoorden
chris14
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

Mijn IP cameras Wisenet QNV 8080R zijn aangesloten op netwerkrecorder QNV 810S. Deze recorder is zichtbaar binnen mijn netwerk en heeft ook een 'normaal' IP adres 192.168.0.xxx. De cameras zijn echter niet zichtbaar. Zij hebben een IP adres 192.168.2.xxx. Hoe kan ik deze 

0 Likes
13 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

Camera's een IP adres geven indezelfde range. 192.168.010 tot 192.168.0.99.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Cameras niet zichtbaar in netwerk


@chris14  schreef:

Mijn IP cameras Wisenet QNV 8080R zijn aangesloten op netwerkrecorder QNV 810S. Deze recorder is zichtbaar binnen mijn netwerk en heeft ook een 'normaal' IP adres 192.168.0.xxx. De cameras zijn echter niet zichtbaar. Zij hebben een IP adres 192.168.2.xxx. 


Volgens mij gedraagt de QNV 810S netwerkrecorder zich als een router (met ingebouwde POE switch om 8 POE camera's aan te sluiten):

  1. de "WAN" poort van de netwerkrecorder is aangesloten op jouw lokaal netwerk (vandaar het IP adres 192.168.0.xxx)
  2. op de "LAN" poorten sluit je de camara's aan, en deze krijgen een intern IP adres van de recorder (192.168.2.xxx)

Je kan dus de camera's niet "zien" vanop je lokaal netwerk, want deze zitten achter de firewall van de netwerkrecorder.

Volgens mij is het ook niet de bedoeling om de camara's rechstreeks te benaderen vanop je lokaal netwerk, maar via de web interface van de netwerk recorder.

RTFM ???


@igvfer  schreef:

Camera's een IP adres geven indezelfde range. 192.168.010 tot 192.168.0.99.


Hier ga je ervan uit dat zijn camera's aangesloten zijn op zijn lokaal netwerk. Maar volgens mij is dat niet het geval: in de openingspost staat duidelijk dat ze "aangesloten zijn op de recorder". Het wijzigen van hun IP adres zal dus niet werken, vermoed ik:

  1. ze blijven achter de firewall van de netwerkrecorder staan, ongeacht het IP adres dat je ze toekent.
  2. mogelijk heb je hier een nieuw conflict: IP adressen in dezelfde subnet op de WAN en de LAN poorten van een router?
  3. met het IP adres te wijzigen (buiten het LAN segment van de recorder) zullen de camera's niet meer zichtbaar zijn vanuit de netwerkrecorder.

Wat kan je doen?

  • misschien is het mogelijk om de router van de netwerkrecorder uit te schakelen, en deze te gebruiken als POE switch. Dan zullen de camera's een IP adres krijgen van de Telenet HGW?
  • Of de camera's direct op je lokaal netwerk aansluiten, als je deze direct wilt benaderen(instellingen) ??

Maar nogmaals: RTFM ...

In de manual zal je waarschijnlijk wel de oplossing vinden van je probleem (hoe je de camera's kan zien vanuit de web interface van de QNV 810S netwerkrecorder ???

0 Likes
chris14
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

Bedankt voor deze nuttige info. Het is juist dat de WRN als een router fungeert. In de RTFM vind ik geen oplossing. Mijn probleem is dat ik de camerabeelden moet kunnen integreren in mijn Teletask domoticasysteem en zichtbaar maken op het Maiorscherm van Teletask. Teletask aanvaardt enkel codec MJPEG en niet H264 of H265. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

@flip1953Het is net zo goed noodzakelijk dat zijn camera's net als zijn recorder in hetzelfde netwerk zitten. Ofwel zit er in zijn recorder ook een DHCP functie , wat ik betwijfel, of zijn dat standaard IP's die in de camera's zitten, die hij moet veranderen. Ik weet niet hoe goed de software van die camera's of dat merk is, maar veel merken hebben een tool om de camera's te vinden en het IPadres te veranderen. Een recorder met een firewall, dat betwijfel ik, meestal is dat een gewone switch functie. En anders moet er in die recorder een mogelijkheid bestaan om te portforwarden.

Het is niet omdat de recorder als POE bron dient dat die ook als router functioneert. Het een heeft niets met het ander te maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Cameras niet zichtbaar in netwerk


@igvfer  schreef:

Het is niet omdat de recorder als POE bron dient dat die ook als router functioneert. Het een heeft niets met het ander te maken.


Dat is waar, er is geen verband, het was alleen een vermoeden.

En blijkbaar bevestigd door @chris14 dat de WRN "als een router fungeert" ...

 


@chris14  schreef:

Bedankt voor deze nuttige info. Het is juist dat de WRN als een router fungeert. In de RTFM vind ik geen oplossing. Mijn probleem is dat ik de camerabeelden moet kunnen integreren in mijn Teletask domoticasysteem en zichtbaar maken op het Maiorscherm van Teletask. Teletask aanvaardt enkel codec MJPEG en niet H264 of H265. 


Dat is natuurlijk een heel ander probleem ...

In je eerste post gaf je te kennen dat je camera's niet zichtbaar waren in je netwerk.

Dat is een netwerk probleem.

 

Maar nu heb je blijkbaar het probleem dat het beeldformaat onbruikbaar is wegens verkeerde codec?

0 Likes
chris14
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

Ik zou zeggen dat dit een volgend op te lossen probleem is, maar alleszins kan ik de cameras niet 'zichtbaar' maken, zoals in eerdere posts vemeld.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

Mochten we nu nog een manual vinden dan kunnen we eens meekijken hoe de werking in elkaar zit. ?????



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
chris14
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

@igvfer De De Wisenet WRN 810S recorder heeft een DHCP functie en deelt aan de camera's een IP adres uit van het type 192.168.2(twee).xxx, waar al de andere IP adressen uit mijn netwerk IP adressen hebben van het type 192.168.0(nul).xxx. Wisenet heeft een tool opm de IP adressen te wijzigen, nl. Wisenet device manager, maar deze tool geeft de lijst van mijn cameras niet weer. Dat is net het probleem!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

Daar zit net de knoop. In uw recorder moet je uw DHCP functie uitschakelen. Ik heb net een soort algemene manual gevonden (HIER) waar in het begin al gesteld wordt dat die recorder dit heeft maar dat dit voor problemen kan zorgen.

Verder staat er ook dat je best de manuele implementatie doet van uw recorder.

Je recorder vind je en kan je bereiken. Ga in de menu naar netwerk settings en ga naar Static. blz 44 in die manual.

IPadres: 192.168.0.10 (Ik geef een voorbeeld best iets tussen 10 en 99 buiten de DHCP range van Telenet).

Subnetmask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

DNS: Naar keuze bvb. 1.1.1.1 (Er zijn er verschillende Google maar eens)

PPPoE daar hoef je u niets van aan te trekken.

Opslaan en de recorder opnieuw opstarten.

Je kan je recorder  nu bereiken op het nieuwe IP adres 192.168.0.10.

Normaal gezien gaan je camera nu wel zichtbaar worden als ze op die recorder geconnecteerd worden. Vermoedelijk dan krijgen ze een adres tussen 192.168.0.100 en 192.168.0.254.

Eens je dit gezien hebt, kan je voor elke camera afzonderlijk naar dat adres surfen via uw browser. Het best geef je die dan ook manueel een ander IP adres volgens de procedure die je gedaan hebt bij de recorder.

Camera 1 bijvoorbeeld 192.168.0.11, camera 2 dan 192.168.0.12.

Dan zit alles netjes in je netwerk.

En dan kan je gaan experimenteren met de poort instellingen van je camera's.

Elke camera kan je dan een aparte HTTP, HTTPS, RTSP poort geven. Niet echt nodig, dat beslis je zelf. Er zijn ook andere mogelijkheden om je camera's van buitenaf te bereiken. Maar het kan wel nuttig zijn binnen je eigen netwerk om te connecteren met bijvoorbeeld je alarmsysteem. Meer uitleg kan je krijgen als je zover bent. Stuur me dan eventueel een PM.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Cameras niet zichtbaar in netwerk


@flip1953  schreef:
Volgens mij gedraagt de QNV 810S netwerkrecorder zich als een router (met ingebouwde POE switch om 8 POE camera's aan te sluiten)

 


Ik vermoed eigenlijk dat de ONV 8105 zich niet als router gedraagt, maar enkel zelf over twee ip-adressen beschikt.

Via het 192.168.2.0/24 heeft deze toegang tot de camera's, terwijl de DHCP client interface (achter een HGW dus in het 192.168.0.0/24 netwerk) de recorder toegangelijk maakt voor gebruikers. Ik verwacht niet dat het ip-verkeer tussen de interfaces gerouteeerd wordt.

Mijn oude zoneminder server kan op die zelfde manier werken.

De fysieke netwerken hou je dan het beste gescheiden.

 

Als gebruiker heb je dan zelf geen toegang tot de camera streams, maar kunt de beelden oproepen via de ONV 8105.

Het is maar een vermoeden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
chris14
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

Bedankt voor uitleg. Ik heb je aanbevelingen gevolg, maar het lukt niet. Het probleem is dat de velden 'camera' en 'corporate' vooraf zijn ingevuld en niet kunnen worden gewijzigd. Zie foto.WRN configuration.jpg

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

Ga via je webbrowser gewoon eens naar http://192.168.0.102. Gebruik admin als login. Lukt het niet dan zal er achteraan uw recorder hoogstwaarschijnlijk een resetknop zijn. Een 10-tal seconden inderukken en dan opnieuw beginnen



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
chris14
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Cameras niet zichtbaar in netwerk

Er is geen resetknop.

0 Likes