24773
netweters
|
152596
antwoorden
|
20720
vragen
|
Hallo ik heb een vraag Cisco routers achter Telenet moderm/router en heb ook digitaal tv
Vroeger had twee modems maar dat mag nu al niet meer
telenet modem/router netwerk
modem only mijn netwerk
Titel gewijzigd door Bert (mod) | Vorige titel: Cisco routers achter Telenet moderm/router
Dus je bedoelt dat je een modem/router van Telenet hebt en een eigen cisco router. Je zal misschien in het ver verleden ooit eens een modem only gehad hebben. En een eigen router. Telenet heeft geen modem only meer. (En een modem is geen router en een router is niet altijd draadloos enz.). Om je netwerk kennis op te vijzelen probeer eerst eens de juiste benamingen te leren en te geburiken aub.
Maar kom, je hebt een modem/router van Telenet (=HGW) en dan een eigen router, maakt niet uit welk merk dan ook.
Mogelijkheid 1: Uw eigen router is aan de HGW aangesloten en krijgt via de WAN poort een IPadres in de range 192.168.0.X, dat zorgt dan voor het voor velen gevreesde dubbele NAT. Uw eigen router heeft een LAN netwerk 192.168.1.x (3e byte kan alles zijn tussen 1 en 255)
Mogelijkheid 2: U hebt als HGW de e-modem/router van Telenet en je kan in "Mijn Telenet" de bridging aanzetten door het ingven van het mac-adres van de WANpoort van je eigen router. Uw eigen router krijgt dan een publiek IP adres en heeft een LAN netwerk zoals hierboven 192.168.1.x tot 192.168.255.x, iets daartussen.
Alle apparatuur wordt achter uw eigen router aangesloten.
Op een eigen router kan je dan wel een TV bos aansluiten maar niet het oudere type digicorder of digibox.
Heb je nog meer specifieke vragen dan kan je ze stellen. Maar geef dan zeker merk en type van je router.
Ja dat klopt telenet heeft geen modem only meer voor de veiligheid
Mogelijkheid 2 lijkt me een optie maar weet niet of je meerdere routers/firewalls in DMZ kunt plaatsen
Ik heb een nieuwe tv box DCX960 die verbonden met de HGW
twee cisco 892W en nog switches daar komen VOIP en firewalls bij voor de studies/werk
Ps ik had misschien een beter moeten uitleggen.
Bij optie 2 (modem vervangen door CV8560E) krijg je van Telenet 1 publiek IPv4-adres op je router (waar vandaag enkel je modem een publiek IPv4-adres krijgt) DMZ, firewall, ... stel je dan volledig zelf in op je eigen router.
Zoals in vorige antwoorden al vermeld werd, indien je een eigen router wilt gebruiken, kies je het beste voor het Telenet HGW model CV8560E (ook wel e-router genoemd). Dit is het enige model welke "bridging" ondersteunt, of eigenlijk IPv4 MAC passthrough.
Dat wil zeggen dat je één MAC adres via mijn telenet kunt configureren, waarvoor het IPv4 verkeer niet gerouteerd/geNAT wordt in de HGW. Het verkeer wordt gebridged naar het achterliggende netwerk van Telenet.
Je kunt bijvoorbeeld het MAC adres van een op de HGW aangesloten PC "bridgen", wat betekent dat de PC rechtstreeks aan het internet komt te hangen, zonder NAT. De PC zal dan ook een publiek IPv4 adres ontvangen, en niet een 192.168.0.X adres uit de DHCP pool van de HGW.
Deze bridge functie kan/mag gebruikt worden voor een PC, maar meer gebruikelijk is het om dit te gebruiken in combinatie met een eigen router. Je kopeplt dan de WAN interface van de eigen router aan een LAN poort van de HGW. Vervolgens stel je het MAC adres van de WAN poort van de eigen router in via mijn telenet in de bridge configuratie.
Nu zal je eigen router zeg maar direkt aan het internet hangen en een publiek IPv4 adres ontvangen. Je eigen router kan dan NAT doen voor de achterliggende gebruikers.
Daarnaast blijft de HGW nog gewoon als NAT router werken voor alle andere rechtstreeks aangesloten apparatuur.
Je kan maar 1 publiek IP adres krijgen via bridging. Maar je kan wel meerdere routers achter je Telenet HGW zetten en dubbel NAT gebruiken. Router 1 geef je op WANpoort adres 192.168.0.2, router 2 adres 192.168.0.3 telkens met subnet 255.255.255.0 en gateway 192.168.0.1. Je doet dan geen portforwarding via DMZ maar op de HGW doe je portforwarding naar je routers van de specifieke poorten die je nodig hebt.
bvb poort 3000 naar 192.168.0.2 enpoort 4000 naar 192.168.0.3 en op die eigen routers forward je naar de juiste servers. Iets meer werk maar als je voor een thuisinstallatie al zoveel hardware hebt moet je er iets voor overhebben. 🤣
Dubbel NAT hoeft geen probleem te zijn. In grote bedrijven doen ze dat altijd. En op het internet is dat ook het geval.
Oke en hoe kunt dit doen met vpn tunnel op de routers
Mvg
En als we over een VPN tunnel spreken wat bedoel je dan eigenlijk? Wil je van bij u uit gebruik maken van een VPN verbinding naar een doel op het internet, dan moet je op uw router een VPN verbinding (client) instellen met de specs van uw VPN provider. Of wil je ergens het omgekeerde, dat je van buitenaf uw eigen netwerk achter uw eigen router wil kunnen bereiken. Dan moet je een VPN server installeren op je eigen router.
De grote vraag is dus voor wat je VPN wil gebruiken. Je maakt het moeilijk en ingewikkeld voor een thuisnetwerkje hoor.
@Ex-Netweter schreef:Oke en hoe kunt dit doen met vpn tunnel op de routers
Je bent inderdaad héél onduidelijk in wat je wilt.
Maar je bedoelt dus volgens mij: dat je vanaf buiten VPN verbindingen wilt maken met verschillende routers op je internet netwerk (dubbele NAT routers achter de Telenet HGW)?
Dat is toch helemaal niet moeilijk?
Dus niets anders dan gelijke welk andere server die je van buitenaf wilt benaderen ...
Maar waarom geef je niet de complete info, met alle (interne) IP adressen, dan junnen we jou gerichter helpen?
Want wij verliezen echt onze tijd door te blijven gissen wat jij nu werkelijk wilt 🤔