24772
netweters
|
152594
antwoorden
|
20720
vragen
|
De client-server VPN (WireGuard) tussen twee FritzBox 4040 routers (FB) komt niet op.
Elke FB is met het internet verbonden, via WAN-LAN kabel met een eigen Telenet modem. De server FB heeft een publiek IPv4 adres (CV8560 modem in bridge modus).
Voor het opzetten van de VPN heb ik de richtlijnen gevolgd van
https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-4040/3737_FRITZ-Box-geconfigureerd-als-VPN-cl...
De VPN is vanaf dan zichtbaar in elke FB, bijvoorbeeld in Internet > Permit Access > VPN (WireGuard) - zoals te zien in de eerste 2 screenshots onderaan.
Die tonen de VPN in elke FB als Enabled, maar ook als niet-Established (Connection bolletje is grijs, niet groen).
Ik heb tevens een client-server VPN (WireGuard) opgezet naar bovenstaande server FB met mijn Android phone. Daarvoor de richtlijnen gevolgd van
Dat werkt goed, de VPN komt op telkens ik die aan zet in de WireGuard VPN setting van de phone. Zie 3 de screenshot – Connection bolletje van die VPN is dan groen.
Moet ik ergens aanduiden in de client FB dat de VPN aangezet moet worden en moet aanblijven?
De FritzBoxen draaien op de recente FritzOS 7.56.
Bijlage 1: Client FritzBox
Bijlage 2: Server FritzBox
Bijlage 3: Server FritzBox
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik heb zopas een Client-Server VPN opgezet tussen een Fritz!Box 7590 (Server) en een Fritz!Box 7490 (client).
Dat is prima gelukt (de VPN zelf gaat over IPv6, zie screenshots hieronder)
Bedankt @flip1953
Antwoorden op jouw vragen in het groen:
FIY - VPN WG client-server verbindingen van laptop of phone naar de server FB werken wel - die komen op als ze in de laptop of phone aangezte worden, vallen weg als ze daar afgezet worden.
Vraagje: hoe heb je je Google TV verbonde, met welke app op Google TV? Ik heb een Chromecast with Google TV.
@xm schreef:
- ik zie bij jou onder remote network 192.168.10.0/24,0.0.0.0/0 staan, bij mij staat alleen 192.168.178.0/24 (zonder de 0.0.0.0/0)
Waarschijnlijk is dat omdat jij de optie "Alle IPv4-netwerkverkeer via de VPN-verbinding sturen" aangevinkt hebt (die zorgt ervoor dat alle IPV4 internetverkeer via de server FritzBox loopt (en niet alleen het lokale verkeer)
@xm schreef:Vraagje: hoe heb je je Google TV verbonde, met welke app op Google TV? Ik heb een Chromecast with Google TV.
Goede vraag, weet ik zelf niet meer zo goed 🤔
Ik heb hiervoor volgende Apps op mijn Chromecast met Google TV geinstalleerd:
Ik herinner mij niet meer of ik de Wireguard Android App uit de Play Store gevonden hebt, of "gesideloaded" (vandaar FX File Manger)?
In ieder geval, dat zijn de stappen:
Ik gebruik dat als ik in Mallorca ben, om bepaalde geo-locked VTM Go series vanuit het buitenland te bekijken (Nog iets gemakkelijker dan een Fritz!Box meenemen 🤔).
Ik heb wel een Fritz!Box in Mallorca met een LAN-LAN VPN naar huis, maar dit wordt alleen gebruikt voor lokaal verkeer. Alle internetverkeer via Belgiê sturen zou teveel vertragen, gezien ik daar fiber heb (300/300), en hier in België een Proximus Fiber Essential van 50/8 🙄
Op die manier kan je verschillende VPN's instellen op je Google Chromecast, bijvoorbeeld Proton VPN: gewoon de Wireguard conf downloaden, send to TV en instellen in Wireguard ..
@xm schreef:Bedankt @flip1953
FIY - VPN WG client-server verbindingen van laptop of phone naar de server FB werken wel - die komen op als ze in de laptop of phone aangezte worden, vallen weg als ze daar afgezet worden.
Graag gedaan.
Jammer dat het nog niet lukte met de Client Fritz!Box
Als je eens wilt testen, stuur mij dan een conf bestandje als test (via PB), dan probeer ik eens van hieruit ... Je kan daarna deze test client terug verwijderen.
@flip1953schreef:
@xm schreef:
- ik zie bij jou onder remote network 192.168.10.0/24,0.0.0.0/0 staan, bij mij staat alleen 192.168.178.0/24 (zonder de 0.0.0.0/0)
Waarschijnlijk is dat omdat jij de optie "Alle IPv4-netwerkverkeer via de VPN-verbinding sturen" aangevinkt hebt (die zorgt ervoor dat alle IPV4 internetverkeer via de server FritzBox loopt (en niet alleen het lokale verkeer)
Klopt. Ik heb de nu een her-installatie van de VPN op de client FB gedaan zonder dat aan te vinken en dan staan die 0.0.0.0/0 er niet. De VPN connectie komt evenwel ook nu niet op.
Ik heb ook eens de VPN tussen de 2 FritzBoxen zoals u deed in als LAN-LAN opgezet en ook dan komt de VPN connectie niet op.
Heel nuttig antwoord ivm VPN voor Google TV, dank je wel.
Hier zijn de screenshots van de Online Monitor van beide FritzBoxen. Misschien helpt dat.
Hi @xm, we hebben jouw afbeeldingen helaas niet goedgekeurd. Dit omdat er te veel van het IPv6-adres zichtbaar was. Hiernaast was er ook een IPv4-adres zichtbaar. We raden aan om dit voldoende te censureren! Zo kunnen we jouw afbeeldingen wel goedkeuren. 😊
Bedankt.
Zijn deze afbeeldingen ok?
Hoe kan ik ze in het antwoord krijgen waar ze oorspronkelijk bij zaten?
Of stuur ik ze apart als een nieuw antwoord?
@xm schreef:@flip1953schreef:
ik zie bij jou onder remote network 192.168.10.0/24,0.0.0.0/0 staan, bij mij staat alleen 192.168.178.0/24 (zonder de 0.0.0.0/0)
Klopt. Ik heb de nu een her-installatie van de VPN op de client FB gedaan zonder dat aan te vinken en dan staan die 0.0.0.0/0 er niet. De VPN connectie komt evenwel ook nu niet op.
@xm schreef:Hier zijn de screenshots van de Online Monitor van beide FritzBoxen. Misschien helpt dat.
Ik zou eens proberen om op de Client Fritz!Box IPv6 uit te schakelen.
Ik zie op je sceenshots dat de Client Fritz!Box achter de Telenet modem geen correct IPv6 Prefix krijgt, en het is dus toch nutteloos dat je IPv6 hebt aanstaan op deze 2de Fritz!Box. Als je deze Box meeneemt naar het buitenland en daar verbindt op een of ander Gast WiFi, is de kans toch klein dat je daar IPv6 zal hebben....
Op die manier forceer je een IPv4 connectie tussen beide Fritz!en (via myfritz Ipv4 adres van de server Fritz!Box). Anders vant me niets echt te binnen ...
@flip1953 schreef: Ik zou eens proberen om op de Client Fritz!Box IPv6 uit te schakelen.
Et voilà - inderdaad komt dan de VPN op tussen de client-server FritzBoxen en is die permanent.
(client FritzBox: Internet > Account Information > IPv6 > "IPv6 support enabled" uitzetten)
Op de valreep voor mijn vertrek naar het buitenland.
Begin september zal ik daar de client FritzBox WAN-LAN verbinden met een DSL modem.
De server Fritzbox blijft WAN-LAN verbonden met een Telenet CV8560E modem hier in België.
Hartelijk bedankt netweters.be en @flip1953
Dank zij je screenshots toch de oorzaak gevonden van jouw probleem.
Zoals je ziet: hoe meer info, hoe beter we kunnen helpen.
Goede reis, stuur een (virtueel) kaartje 🙂
@xm schreef:Op de valreep voor mijn vertrek naar het buitenland.
Begin september zal ik daar de client FritzBox WAN-LAN verbinden met een DSL modem.
Je kan daar altijd nog eens proberen om de IPv6 terug aan te zetten, ingeval de provider daar IPv6 (PD) ondersteunt ...
Aangekomen in het buitenland, buiten de EU. VPN (WG) is ok met de client Fritzbox hier en de server FritzBox in België op het Telenet netwerk. Beide op IPv4, want geen IPv6 ondersteuning hier.