Beantwoorden
faldelhof
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Netjes! Primeur! Pageturner!

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

Hoi allen, 

 

Ik heb al verschillende posts gevonden over dit onderwerp, maar nog geen die mijn vraag beantwoordt.

Kern van het probleem is dat mijn Bluesound speler (audio streamer) niet meer naar behoren werkt sinds ik hem heb aangesloten aan een nieuwe (Managed) switch.

 

Ik heb thuis verbouwd en overal bekabeld internet gelegd. Om al die aansluitingen van internet te voorzien heb ik een switch gekocht (tp-link T2600g-28mps). Omdat mijn wifi wel redelijk goed werkte voordien, zag ik het nut niet in van bijkomende access points, routers enz. 

 

Situatie is dus: Telenet modem/router/switch combo (HGW?) in de garage, met wifi. Deze is dan verbonden met de TP-link switch, van waaruit alle bekabelde connecties vertrekken. 

1 uitzondering: een extra Telenet access point/switch in de zithoek is wel rechstreeks met de Telenet HGW verbonden ipv met de switch (ik had opgevangen dat de digicorder issues heeft achter een managed switch)

 

Probleem is nu die audiostreamer, die niet goed werkt (netwerk valt weg, Spotify verbindt niet). Een vriend vertelde me nu dat dat niet kan werken, zo'n WLAN van Telenet in combinatie met die managed switch. Als ik de streamer rechstreeks op de HGW aansluit, werkt het wel. 

 

Any thoughts? Op zich natuurlijk geen probleem nu als de streamer wel werkt via de HGW, maar als ik later dezelfde problemen krijg met NAS, printer, bijkomende audiostreamers in andere ruimtes, enz, dan los ik het best nu al op.

 

Dank op voorhand!

F

Tags (1)
0 Likes
12 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

Met default instellingen zou dit eigenlijk gewoon moeten werken.

Aangezien je geen eigen router gebruikt is het belangrijk dat alle poorten zich in hetzelfde (default) vlan bevinden.

Kijk ook even bij multicast en set IGMP snooping op disable en unknown multicast op forward.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

Wat voor audiostreamer heb je?

En wat gebeurt er juist als je die aansluit?  Gaat heel het netwerk down, of is het enkel je audiostreamer die niet kan verbinden? In het laatste geval: de poort op de switch zit toch in de juiste vlan? Standaard zitten alle poorten in dezelfde vlan (doorgaans vlan 1 untagged). Werkt een pc op deze poort?

Indien ja: lees verder.

Indien nee: kijk de configuratie van je switch na.

 

Heeft die audiostreamer ook een Wifi kaart?  Probeer die eerst eens te disablen.

 

Ik heb ooit een issue gehad met Sonos en Netgear switches.  Van zodra je 2 Sonos toestellen aansluit, gingen deze onderling een Wifi netwerk opzetten (Sonosnet).  Aangezien deze twee toestellen ook bedraad waren aangesloten, veroorzaakte dit een loop op mijn netwerk en een "broadcast storm".

Ik heb dit toen opgelost door de Wifi volledig af te zetten op de Sonos toestellen. Je kan ook spelen met de STP waarden zodat je zelf de Spanning tree root bridge kiest.

 

Zie https://innovatie.netgear.nl/netgear-tech-dive-implementatie-van-sonos-luidsprekers-in-een-zakelijke...

 

Meer bepaald dit stukje:

 

4e Aansluiten van meerdere Sonos speakers en meerdere switches in één netwerk:
Heb je een netwerk met meerdere switches en krijg je een spannig tree probleem, dan ontstaat er een broadcast storm tussen de switches op het moment dat je spanning tree niet juist configureert. Onder een voorbeeld hoe je dit het beste kan oplossen in 4 stappen.
In stap 3, kan je de Spanning Tree Root Bridge instellen. Standaard wordt er door het spanning tree protocol automatisch een Root Bridge aangegeven, maar als je dit wilt beïnvloeden, dan kan je dit op de core (of meest centrale) switch aanpassen.

 

Stappenplan, Spanning Tree instelling op een NETGEAR switch:

  1. log in op de switch, kies het tabblad “Switching” en daaronder het sub-menu “STP”.
  2. Kies daarna “Advanced“. Stel het onderdeel “STP Configuration” in op ” IEEE 802.1d” (802.11r moet in de praktijk ook voldoen vanwege de downwards compatibility met 802.1d). Controleer of de “Spanning Tree Admin Mode” op “Enable” staat. Heb je slechts één switch of wil je de STP root bridge niet instellen in je netwerk ga dan naar stap 4.
  3. Klik vervolgens op “CST Configuration” en Stel ” Bridge Priority” in op een waarde kleiner dan 32768 bijvoorbeeld op “0” (dit is eigenlijk de hoogste prioriteit). Deze stap hoeft slechts op een switch plaats te vinden.
  4. Stel daarna het menu “CST Port Configuration” de switch poorten in waar je spanning tree actief op wilt hebben. Dit zijn alle poorten waarop je een Sonos speaker wilt aansluiten en als de Sonos speakers op meerdere switches aangesloten zijn, dan dienen ook de poorten waarmee de switches aangesloten zijn ook ingesteld worden voor spanning tree.

 

Als laatste toevoeging op dit betoog: Als de Sonos luidspreker is aangesloten op ethernet is het is ook mogelijk om het Wi-Fi gedeelte in een Sonos luidspreker uit te zetten. Hiermee kan het je het spanning tree configuratie ook omzeilen.

Wil je meer weten over het onderwerp Multiple Spanning Tree, klik dan op deze link


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

@faldelhof  Laten we beginnen met de basis van een netwerk. Bij de niet werkende combinatie heb je alle IP adressen van je toestellen gecontroleerd? Zitten die allemaal in het zelfde netwerk? 192.168.x.0 waarbij x eender wat kan zijn tussen 0 en 255. Alleen de laatste van de 4 bytes zullen verschillen, de eerste 3 bytes zijn hetzelfde om in eenzelfde netwerk te zitten.

Heb je instellingen gedaan in je managed switch qua DHCP of iets dergelijks?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

@igvfer we moeten hier zoeken in de richting van een layer2 probleem, niet een layer3.

De basis van een netwerk 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues


@Steven-E  schreef:

@igvfer we moeten hier zoeken in de richting van een layer2 probleem, niet een layer3.

De basis van een netwerk 😉


Net daarom. 😄 Kabels checken, wifi checken, Ipadressen checken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

Heb je het default management IP adres (192.168.0.1) verandert ?

Indien niet, verander dan dit in bv 192.168.0.xx (xx getal tussen 5 en 50).

Doe dit zonder dat de de switch aangesloten is op de Telenet modem.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
faldelhof
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Netjes! Primeur! Pageturner!

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

@igvfer Ik heb (nog) niks veranderd nee. Had gehoopt dat zo'n dingen plug & play waren. 🙂

 

Wat de IP adressen betreft. de "x" is bij alle toestellen hetzelfde. enkel het laatste cijfer verschilt. Ik hoop dat je dat bedoelde?

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues


@Janneke_Dust  schreef:

Heb je het default management IP adres (192.168.0.1) verandert ?

Indien niet, verander dan dit in bv 192.168.0.xx (xx getal tussen 5 en 50).

Doe dit zonder dat de de switch aangesloten is op de Telenet modem.


Ik denk dat @Janneke_Dust hier inderdaad het juiste antwoord heeft. Indien je niets in de config van de switch veranderd hebt, dan heeft die nu het default ip adres 192.168.0.1 (standaard bij TP-link).

Dit is tevens het adres van de Telenet HGW, en zal dus een conflict geven.

 

Je luidspreker zal via DHCP een ip adres ontvangen, en het default gateway adres (=192.168.0.1). Dit zal niet goed werken, omdat de switch zal antwoorden ipv de Telenet HGW. Als je het adres van de switch veranderd in bijvoorbeeld 192.168.0.2 zal het wel werken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
faldelhof
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Netjes! Primeur! Pageturner!

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

Hoi Steven, 

 

Het is een Bluesound Powernode 2. 

op hun support forum gaat het ook steeds over IGMP en Multicast, maar dat lijkt m.i. in orde. (disabled, multicast alles forward)

Netwerk blijft up en running, hij geeft duidelijk aan dat hij op Ethernet zit ipv wifi (blauw lampje vs groen) 

Ik bekijk even die spanning tree. zal bij TP link ergens anders in het menu zitten

 

(Is het trouwens normaal dat het een f*cking **bleep** is om in dat menu te werken? Dat blijft constant hangen, refuses to connect... kl*teding )

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues


@faldelhof  schreef:

(Is het trouwens normaal dat het een f*cking **bleep** is om in dat menu te werken? Dat blijft constant hangen, refuses to connect... kl*teding )

 


Ook dat is het gevolg van het IP conflict.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
faldelhof
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Netjes! Primeur! Pageturner!

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

OK ik ga  dat eerst eens proberen

0 Likes
faldelhof
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Netjes! Primeur! Pageturner!

Combinatie Telenet Router & Managed Switch - issues

@Janneke_Dust 

@Arnie 

Dat lijkt het hem inderdaad te doen! 1000x dank! indrukwekkend