Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar

Het netwerk van mijn moeder is niet ideaal opgesteld en dus heb ik een poging ondernomen om het te verbeteren door de aangesloten router in te stellen als access point.

 

Ik hoop dat het plaatje duidelijk is? Bovenaan hoe het was, onderaan hoe ik het heb ingesteld.

 

netwerk.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Belkin instellen als AP was kinderspel; dit is een optie in de instellingen. Het enige wat ik moest doen was een statisch IP (192.168.0.2) instellen. De laptop verbonden met de Belkin kreeg daarna automatisch 192.168.0.240 toegewezen. De camera's had ik van tevoren vaste IP's toegekend en dat leek in orde: alle lichtjes stonden op groen. Ook via Fing (smartphone) was te zien dat alles in orde was.

 

Probleem was nu echter: intern waren alle camera's te bereiken, maar extern (via mydlink.com en via de app) niet. Als ik dan de Setup Wizard van D-Link uitvoerde om het interne netwerk te scannen werden de cams ook niet meer gevonden. Via mydlink stonden ze wel nog geregistreerd, maar met een rood kruisje en extern niet meer te bereiken.

 

Ik heb nog wat liggen prullen in de instellingen en dan kwam ik iets tegen als "Hoe maak je verbinding tot het Internet?" en daar stond iets ingesteld "enkel lokaal te bereiken". Als ik dat uitvinkte en in plaats daarvan koos voor 'Static IP' (bijv. 192.168.0.6), dan kreeg ik een foutmelding.

 

Ik weet dat dit laatste nogal vaag is en ik heb er helaas geen screenshot van, maar is er iemand die me kan uitleggen wat hier is foutgelopen? Had ik de camera's misschien moeten laten staan op DHCP ipv statisch IP in te stellen?

 

Alles staat nu terug zoals het was (en het werkt weer), maar dit viel me ook op: in de eerste situatie kon ik de cams zien via Verkenner > Netwerk. In de tweede situatie niet meer (maar ze waren wel te bereiken via hun interne IPs).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
9 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar

In mijn zoektocht kwam ik deze tegen:

http://forums.dlink.com/index.php?topic=58018.0

 

Static IP address rules:

  • IP address reservations are made from within the network camera (not the router)
  • The static IP address should stay within the valid IP address range defined for the router. If a router is configured with the IP address range of 192.168.0.1 to 192.168.0.10, then the end-user may select a static IP address of 192.168.0.x, where x is a value between 2 and 10 (the value 1 is typically reserved for the router itself)
  • Setting a static IP address in the network camera forces the router to give the IP address to the network camera, even if another device is currently using the same IP address
  • Every time the network camera disconnects/reconnects to the network, the network camera will request the same IP address

 

Dat klopt toch niet hè? Een statisch IP moet toch buiten die range liggen, niet?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Area-57
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
De vernieuwde WIGO? Laat de zon in je hart! My smart Valentine All I want for X-mas is YOU

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar

Wat stond er ingesteld als default gateway en primary dns ?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar

Wat bedoelen ze met de range? Een netwerk heeft standaard 256 IP adressen (eigenlijk kan het veel meer maar dat is moeilijker stuff). Waarvan de router er een aantal uitdeelt vai DHCP.

Bijvoorbeeld: Het netwerk is 192.168.0.0. De default of standaard gateway is 192.168.0.1 of 192.168.0.254 (Bij overeenkomst wordt meestal het 2e of voorlaatste IP adres gebruikt) Bij DHCP instellingen zal je meestal terug vinden dat de range 192.168.0.100 tot 192.168.0.200 (kan ook een andere range zijn). Dat zijn adressen die automatisch worden toegekend.

DNS adressen kunnen deze zijn van de servers van Telenet maar ook deze van Google, Open DNS. Je moet maar eens googelen op "Public DNS servers"

 

Wat zijn nu de adressen die buiten die range vallen 192.168.0.3 tot 192.168.0.99 en 192.168.0.201 tot 192.168.0.253.

Heb je een Telenet Home gateway dan is het veiligst om bij het toekennen van een fixed of vast IP adres in de range 192.168.0.10 tot 192.168.0.49 te blijven.

Het derde octet kan ook 1 of 2 , ..... of 255 zijn. Afhankelijk van je instellingen. Het eerste octet is en blijft 192, het tweede 168.

Wat niet kan is binnen eenzelfde netwerk 192.168.0.x en 192.168.5.x.

Kan eigenlijk wel maar dat leidt ons te ver.

Zoals je het nu hebt gedaan kan het maar ik zie dat je een home gateway hebt van Telenet. Daar zal je ook uw portforwarding moeten instellen en dit naar je eigenste router dus naar IP adres 192.168.0.2.

Ik hoop dat je op de camera's, voor elke camera een aparte HTTP poort hebt gecreëerd. Iets in de zin van camera 1 poort 9100, camera 2 poort 9101 enz.

Dan kan je via Mijn Telenet de poorten  beginpoort 9100, eindpoort 9101 door verwijzen naar je eigen router op IP adres 192.168.0.2



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar

Nog een bijkomende opmerking. Je was goed bezig met het instellen als AP. Maar je camera's hebben allemaal poort 80 voor hun webinterface.

Daarom is dat intern geen probleem. Je gaat naar een camera met http://192.168.0.3 en automatisch zoekt deze poort 80 op.

Als je van buiten afkomt ook via die software van Dlink en dit gaat via uw publiek IPadres dan weet je router niet naar welke camera hij moet gaan kijken want er staan er meerdere met poort 80.

En daar komt die poortinstelling en forwarding van pas.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar

@Area-57- Normaal gezien voor beide instellingen: 192.168.0.1.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar

@igvfer- Een intern IP tussen 192.168.0.10-.49 was alvast niet het geval, omdat ik .6, .7 en .8 gebruikt had. Alvast één mogelijke oorzaak. Zou ik niet gewoon DHCP kunnen laten? Zo wil ik het volgende keer eens proberen; geen gedoe met statische IPs en zo. Dat was vooral zo gedaan om het mij makkelijker te maken om de cams intern te bereiken.

 

Ik ben bekend met portforwarding  en zo, maar dat is hier niet de bedoeling en niet nodig: de camera's moeten eerst en vooral bereikbaar zijn ofwel via de app, ofwel via mydlink.com, via de servers van D-Link. Dat zijn ze nu ook (onder 192.168.2.x) , maar waarom werkt dit niet als ik de Belkin router instel als AP (192.168.0.2) ? Zet ik die beter tussen 192.168.0.10-.49?

 

Verder, TeamViewer werkt toch op dezelfde manier.  Geen gedoe met portforwarding. De "klant" start de server op, die maakt verbinding met de server en via de viewer kan men verbinding maken met de "klant".

 

De D-Link cams in het interne netwerk maken zelf verbinding met de servers van D-Link en zijn zo bereikbaar via app of mydlink.com. De cams zijn allemaal geregistreerd onder dezelfde account, maar door de AP in te stellen verliezen ze blijkbaar hun verbinding met de servers/account ondanks het feit dat ze allemaal een intern IP (192.168.0.x) hebben en alle LEDs op groen staan. Waarom is me niet duidelijk. De registratie gebeurt (o.a.) via het MAC-adres, dus ook al verandert het intern/extern IP, dan nog zouden de cams verbinding moeten maken met de servers van D-Link én herkend moeten worden .


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 311
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar


@sb schreef:

@Area-57- Normaal gezien voor beide instellingen: 192.168.0.1.


De gateway lijkt mij wel correct (192.168.0.1).

Wat als je de DNS verandert naar de google dns (8.8.8.8) en uPnP inschakelt:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/geavanceerde-instellingen-van-telenet-wireless-modem/ ?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar

Ik ben en blij ervan overtuigd dat je geen 2 of meer camera's met webinterface op poort 80 van buitenaf kunt bereiken. Of ze moeten een andere techniek gebruiken via hun server.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar

@igvfer@Area-57

 

Bedankt voor het meedenken. Ik ben daarstraks nog even langs geweest en het probleem is opgelost.

 

Ik heb eerst de 3 cams uitgezet, dan de Belkin ingesteld als AP met vast adres 192.168.0.10 en dezelfde netwerknamen ingesteld in HGW en Belkin. Daarna opnieuw opgestart. Laptop (via kabel verbonden met Belkin) en mijn Nexus 5X kregen een IP (192.168.0.x). Dan de 3 cams - allemaal ingesteld als DHCP Connected ipv Static IP - opnieuw opgestart en gewacht tot alle LEDs groen werden. Op dat moment waren alle cams intern én extern bereikbaar, zowel via de app als via mydlink.com.

 

Dat was uren geleden. Ik heb hier van thuis uit nog eens gekeken via mydlink.com: alle cams bereikbaar, allemaal met een intern IP in 192.168.0.x.

 

Ik weet niet welke techniek ze gebruiken, maar het werkt dus en dat is voor mij het voornaamste. 🙂


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes