D-Link cams "extern" niet (meer) zichtbaar
Het netwerk van mijn moeder is niet ideaal opgesteld en dus heb ik een poging ondernomen om het te verbeteren door de aangesloten router in te stellen als access point.
Ik hoop dat het plaatje duidelijk is? Bovenaan hoe het was, onderaan hoe ik het heb ingesteld.
De Belkin instellen als AP was kinderspel; dit is een optie in de instellingen. Het enige wat ik moest doen was een statisch IP (192.168.0.2) instellen. De laptop verbonden met de Belkin kreeg daarna automatisch 192.168.0.240 toegewezen. De camera's had ik van tevoren vaste IP's toegekend en dat leek in orde: alle lichtjes stonden op groen. Ook via Fing (smartphone) was te zien dat alles in orde was.
Probleem was nu echter: intern waren alle camera's te bereiken, maar extern (via mydlink.com en via de app) niet. Als ik dan de Setup Wizard van D-Link uitvoerde om het interne netwerk te scannen werden de cams ook niet meer gevonden. Via mydlink stonden ze wel nog geregistreerd, maar met een rood kruisje en extern niet meer te bereiken.
Ik heb nog wat liggen prullen in de instellingen en dan kwam ik iets tegen als "Hoe maak je verbinding tot het Internet?" en daar stond iets ingesteld "enkel lokaal te bereiken". Als ik dat uitvinkte en in plaats daarvan koos voor 'Static IP' (bijv. 192.168.0.6), dan kreeg ik een foutmelding.
Ik weet dat dit laatste nogal vaag is en ik heb er helaas geen screenshot van, maar is er iemand die me kan uitleggen wat hier is foutgelopen? Had ik de camera's misschien moeten laten staan op DHCP ipv statisch IP in te stellen?
Alles staat nu terug zoals het was (en het werkt weer), maar dit viel me ook op: in de eerste situatie kon ik de cams zien via Verkenner > Netwerk. In de tweede situatie niet meer (maar ze waren wel te bereiken via hun interne IPs).

An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Opgelost! Ga naar oplossing.