Beantwoorden
k-v-d-s
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten?

DHCP lease time verlengen voor Sonos Roam

Weet iemand hoe je de DHCP IP lease time van een device op je netwerk kan aanpassen? Ik zie geen instelling bij Mijn Telenet.

 

Sonos support vraagt om de lease time van 1 uur naar 24 uur aan te passen voor mijn Roam. De batterij van die speaker loopt nu veel te snel leeg omdat het toestel altijd 'wakker' wordt en nooit in 'diepe slaap' geraakt. Een lease time van 24 uur zou dit oplossen.

 

 

 

 

0 Likes
6 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DHCP lease time verlengen voor Sonos Roam

Recent is exact diezelfde vraag hier ook al besproken.

Concreet; in de Telenet HGW kun je de DHCP lease time niet aanpassen. Je zou een eigen router kunnen gaan gebruiken, om zo meer controlle over je netwerk te hebben.

 

Het verlengen van de leasetime lijkt inderdaad te helpen. Een echte oplossing is het in mijn ogen niet. DHCP is een zeer korte uitwisseling tussen router en host, gebruikmakende van zeer kleine IP pakketjes. Dit met een lage interval. Als Sonos die load niet aankan, is dat toch eigenlijk wel een Sonos probleem.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

DHCP lease time verlengen voor Sonos Roam

Het gaat hier niet over het accuverbruik van de lease vernieuwing.

Dat is inderdaad niet mogelijk dat dit batterij verbruikt.

 

Het gaat hier volgens mij over de "standby" tijd.
Door de voortdurende lease vernieuwing geraakt de Sonos niet in slaap.
In standy gaat de batterij normaal 5 dagen mee.

 

PS

Hoe zou jij je voelen als ze jouw ieder uur wakker maken? Jouw batterij zou na enkele dagen ook plat zijn denk ik 😁.

Trouwens, als de lease-time 1 uur is, dan wordt de lease om de 30 minuten vernieuwd, toch?

 

@k-v-d-s  schreef:

Een lease time van 24 uur zou dit oplossen.


De enige oplossing is een eigen router achter de Telenet modem. Hierop kan je zelf de leasetime aanpassen.

k-v-d-s
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten?

DHCP lease time verlengen voor Sonos Roam

De Sonos-klantendienst geeft inderdaad aan dat de batterij leegloopt omdat de slaapstand nooit bereikt wordt. Als je muziek afspeelt, verbruikt het ding 10% batterij per uur. Na 3 minuten inactiviteit moet hij dus in lichte slaap vallen en na een half uur in een diepere slaap. Dan verbruikt hij max. 1% per uur. Maar omdat hij dus niet of nauwelijks in slaap valt door die beperkte lease time, blijft het ding tussen de 7 à 9% per uur verbruiken zonder dat je het dus gebruikt.

Enige oplossing blijkt dus inderdaad een extra router plaatsen, of (workaround 1): elke keer na het afspelen het ding hardwarematig uitzetten en manueel weer inschakelen, of (workaround 2): zoveel mogelijk aan het stopcontact houden. Al vloekt dat wel met het idee van een portable speaker 🙂 

Aan de ene kant lastig op Telenet dat ze die aanpassing niet toelaten (waarom eigenlijk niet??), aan de andere kant ook lastig op Sonos dat ze hun battery management niet beter regelen. Blijkbaar was dit lease-probleem ook al aanwezig in hun Sonos Move. Static ip laat Sonos ook niet toe, dit zou anders een oplossing kunnen geweest zijn.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DHCP lease time verlengen voor Sonos Roam

Het zou wellicht verstandiger zijn als Sonos WOL (Wake On LAN) zou implementeren, inplaats van een IP vast te blijven houden. Moderne WLAN adapters supporteren WOL.

 

Op die manier zou de speaker gewoon in slaap kunnen vallen, indien er geen muziek afgespeeld wordt, en zich geen zorgen hoeven maken om eventueel het IP adres te verliezen.

Als er terug muziek afgespeeld moet worden kan de speaker middels een magic WOL pakketje gewekt worden, terug een IP adres aanvragen, dit aan de app melden, en een audio verbinding opbouwen.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

DHCP lease time verlengen voor Sonos Roam

Ik denk niet WOL (Wake On LAN) werkt over WiFi ?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DHCP lease time verlengen voor Sonos Roam

Toch wel. In feite heet het WOW (Wake on Wireless). Bij recente adapters is dat beschikbaar.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes