Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DHCP server afzetten op CV8560E E-router

Ik probeer via Mijn telenet in de geavanceerde instellingen van de moden (Mijn Telenet) de setting te vinden om de DHCP server af te zetten.  Het enige wat ik blijkbaar kan veranderen is de derde digit van het LAN subnet 192.168.0.0/24 .  Kijk ik ergens over ?

 

Ik wil zou mijn eigen DHCP server gebruiken in dit (gast-)netwerk.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DHCP server afzetten op CV8560E E-router

@Steven-E  Dit zal je niet kunnen. Je kunt dit eventueel gebruiken als gast netwerk maar je kan er geen eigen dhcp server op aan sluiten. En inderdaad alleen de derde digit aanpassen maar ook geen subnetmask aanpassen.

Al die dingen zijn maar mogelijk met een eigen router. Zoals bvb een Ubiquity edge router. Daar kan je op elk poortje een apart netwerk maken met DHCP server, al of niet externe DHCP server.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DHCP server afzetten op CV8560E E-router

Ok, duidelijk. Bedankt.

Ik gebruik dit inderdaad als gastnetwerk voor gasten en voor IOT devices die UPNP naar het internet nodig hebben (ik wil geen UPNP op mijn eigen firewall en die ondersteunt het ook niet).

 

Maar mijn eigen firewall kan ook werken in transparante modus (Vwire op de Palo Alto firewall) en dit gebruik ik voor het 192.168.0.0 netwerk.

Sommige devices in 192.168.0.0/24 zitten aan de buitenkant van de firewall (enkel de TV boxen).

IOT devices in 192.168.0.0/24 maar bijv ook de Playstation 4 zitten aan de binnenkant van de firewall (zodat ik hun internet verbruik mee kan in het oog houden).

Dat werkt goed (de firewall is transparant op netwerk niveau maar ik kan wel blokkeren of banbreedtegebruik limiteren als ik dat zou willen).

Alleen had ik graag mijn eigen DHCP server gebruikt zodat ik met fixed leased had kunnen werken.  Ik doe het dan maar zonder 😉

 

Zalig naar visibiliteit toe:

Screenshot 2020-03-16 at 16.27.31.png


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DHCP server afzetten op CV8560E E-router

Maar ik kan natuurlijk wel DHCP blokkeren door de VWIRE 🙂
Dus kan ik verder. Wat was nu weer het de range die Telenet gebruikt voor DHCP (en voor hun accesspoints en powerlines). Of anders uitgedrukt: welke range kan ik zonder conflicten gebruiken?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DHCP server afzetten op CV8560E E-router

Telenet gebruikt normaal 192.168.0.100 tot 254. De derde byte kan je natuurlijk anders instellen zoals je al gemerkt hebt. Dus in theorie van 192.168.0.2 tot 99. En daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DHCP server afzetten op CV8560E E-router

Ok, merci.

Ik heb het aan de praat trouwens.

192.168.0.2-39 aan de binnenkant van de VWIRE.
Nu kan ik de PS4 een fixed IP geven en time scheduling aanzetten 😈


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DHCP server afzetten op CV8560E E-router

Als je uw eigen dhcp server wil gebruiken moet je deze in bridge zetten, zodat de e-router als modem only functioneerd en dus geen ip adressen meer zal verdelen maar het signaal doorstuurd.

Je hangt in dat geval bijvoorbeeld een router achter de e-router die dan puur het signaal zal doorsturen naar uw router (of dhcp server) die op zijn beurt de ip adressen zal verdelen.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DHCP server afzetten op CV8560E E-router


@kristofDW  schreef:

Als je uw eigen dhcp server wil gebruiken moet je deze in bridge zetten, zodat de e-router als modem only functioneerd en dus geen ip adressen meer zal verdelen maar het signaal doorstuurd.

Je hangt in dat geval bijvoorbeeld een router achter de e-router die dan puur het signaal zal doorsturen naar uw router (of dhcp server) die op zijn beurt de ip adressen zal verdelen.

 

 


Ja, dat weet ik he.
Maar parallel gebruik ik de modem ook in router mode (voor TV boxen en IOT devices) als guest netwerk.  Daarop is mijn vraag van toepassing.

 

Dus de firewall heeft een officieel IP adres en is ook DHCP server voor mijn interne LAN 192.168.1.0/24 (bij Palo Alto heet dit Layer 3 mode).

Parallel gebruik ik 192.168.0.0/24 als gastnetwerk, en daar speelt Telenet de DHCP server.  Mijn firewall is hier ook op geconnnecteerd, maar in transparante modus (vwire).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes