Beantwoorden
Siegbertdh
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

460561D5-6B65-43C3-825B-9326E5D5937E.png

Hallo! 

 

Ik merk dat hier een pak ervaring bij elkaar zit dus mijn vraag is de volgende:

 

Ik heb sinds kort een Docsis 3.1 E modem geïnstalleerd gekregen (nieuwbouw woning) naast onze meterkast. Nu heb ik ook een Nest Wifi mesh waarvan deze in de woonkamer staat. 1 kabel gaat dus rechtstreeks in mijn digicorder en 1 kabel rechtstreeks in de nest wifi. Van de nest wifi gaat er ook een kabel naar een 8 port switch om bvb ps4 aan te sluiten achter de tv. 

 

Nu komt, voor mij alleszins, het complexe: aan mijn meterkast (bij de modem) heb ik ook een aantal netwerkkabels voor 3 slaapkamers boven, ventilatie, zonnepanelen,... Deze 7 kabels kunnen uiteraard niet in de modem, ik heb dus ook een 24 port switch daar geplaatst rechtstreeks in een modem port.

 

Ik denk dat mijn vraag is: maakt de positie van deze 2 switches iets uit? Of moet de volgorde van hardware anders? 

 

(ik voeg later nog een schema toe)

 

Bedankt

0 Likes
19 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

@Siegbertdh   Eigenlijk kunnen we daar heel kort in zijn. Je moet met een UTP terug naar de switch vanaf je Nest Wifi router als je alles met elkaar wil verbinden. Je hoofdswitch moet afgekoppeld zijn van de Telenet router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

De mooiste oplossing zou zijn om met VLANs te werken.

Je creëert dan "logische" netwerken die beschikbaar zijn op je switches.

Je kan dan ten alle tijde je toestellen op elke switch en op elke poort aansluiten.  De configuratie van de poort op de switch bepaalt dan in welk netwerk (vlan) het toestel zit.

 

Voorwaarde:

- de switches moeten "managed" zijn

- er moet een rechtstreekse link tussen de twee switches bestaan. Dit heet de Trunk, waarover alle vlans worden getransporteerd.

 

Deze manier van werken geeft je het maximum aan flexibiliteit.

Een bevattelijke uitleg: https://www.icttipsandtricks.nl/2016/09/17/introductie-tot-vlans/


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

@Siegbertdh  Mij baserend op uw tekening waarbij je aangeeft over 2 kabels naar de living te beschikken zou ik volgend schema aanhouden.

toepassing01.png

Succes

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi


@igvfer  schreef:

Je moet met een UTP terug naar de switch vanaf je Nest Wifi router als je alles met elkaar wil verbinden. Je hoofdswitch moet afgekoppeld zijn van de Telenet router.


Volledig akkoord, maar .... dan moeten er 3 UTP kabels liggen tussen berging en woonkamer

  1. UTP kabel van Telenet HGW naar digicorder.
  2. UTP kabel van Telenet HGW naar WAN USG
  3. UTP kabel "terug" van LAN USG (of 2de switch) naar 24-P switch berging

Indien dat niet kan, heb je een oplossing nodig voor de interactiviteit van de digicorder. Mogelijke oplossingen:

  • digicorder vervangen door TV-Box (die kan wel achter je eigen LAN, zelfs op je WiFi).
  • extra switch in living 
  • VLAN's
  • Powerline setje ...
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

@Ex-Netweter  Je hebt mijn schema nog niet gezien denk ik. Met een extra switchke op te lossen. VLAN is ook een oplossing zoals @Steven-E  zegt. Maar mijn oplossing is sneller uit te voeren en kan al uitgevoerd en geprobeerd worden met het gratis switchke dat je in een Center kunt afhalen.

Uitvoeringstijd: 10 minuten op zijn hoogst plus de tijd om naar een Center te gaan. Kostprijs : 0€



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

Inderdaad, posts gekruisd.

De extra switch gaf ik inderdaad ook als mogelijkheid 😊.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

@igvfer kans is groot dat die 24-poort switch al een managed switch is.

Een 8 poort switch heb je trouwens al voor minder dan 100 euro, en je wint er zoveel mee aan flexibiliteit naar de toekomst toe, en idd veel minder kabels nodig.

 

Als ik een poortje nodig heb op mijn interne LAN, rechtsreeks op het internet, of op mijn guest lan: zo gefixed.

 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi


@Steven-E  schreef:

@igvfer kans is groot dat die 24-poort switch al een managed switch is.

Een 8 poort switch heb je trouwens al voor minder dan 100 euro, en je wint er zoveel mee aan flexibiliteit naar de toekomst toe, en idd veel minder kabels nodig.

 

Als ik een poortje nodig heb op mijn interne LAN, rechtsreeks op het internet, of op mijn guest lan: zo gefixed.

 

 


Voor jou wel. Maar de leercurve is toch vrij groot. En voor een leek een VLAN opzetten is toch niet makkelijk, laat staan om ze dan te laten communiceren met elkaar of niet. Dit leer je niet in een halve dag. Ik heb er toch al redelijk lang over gedaan om het te begrijpen. Zeker omdat het instellen op sommige switchen vrij moeilijk is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

Uitdagingen kunnen ook leuk zijn he 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi


@Steven-E  schreef:

kans is groot dat die 24-poort switch al een managed switch is.

Een 8 poort switch heb je trouwens al voor minder dan 100 euro, en je wint er zoveel mee aan flexibiliteit naar de toekomst toe, en idd veel minder kabels nodig.


Hij heeft zelfs geen trunk nodig tussen de switchen, gezien:

a) er al 2 UTP kabels liggen.

b) hij alleen een digicorder heeft in de living.

Indien hij VLAN's kan instellen op zijn 8P-switch (living) heeft hij al voldoende (en eenvoudig: alles untagged).

 

Op de 8-P switch 2 VLAN's instellen, bijvoorbeeld VLAN ID 1 (= default) en VLAN ID 0

Poort 1-2-3 in VLAN 0 steken, de rest is VLAN 1 (default). Volgende verbindingen:

  • UTP kabel 1 (berging naar living) tussen Telenet HGW en switch living poort 1 (VLAN 0).
  • UTP kabel 2 (berging naar living) tussen 24-P switch (berging) en switch living poort 5 (VLAN 1).
  • poort 2 en 3 (VLAN 0) verbinden met resp. USG WAN en digicorder.
  • poort 4 (VLAN 1) verbinden met USG LAN
  • poort 6, 7, 8 beschikbaar voor lokaal netwerk (PS4, etc)

Dus geen trunk nodig of manipulatie van de 24-P switch, die volledig voor het lokaal netwerk kan gebruikt worden.

Kleine leercurve: 1 extra VLAN (voor de WAN), en 3 poorten toewijzen 🤔.

 

PS. Ik heb er geen tekeningetje bij gemaakt, maar met het voorbeeld hierboven kan de vraagsteller het zelf uittekenen 😊

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

Dat volstaat ook natuurlijk.

Ik vind het gewoon mooier: met VLAN trunks tussen alle switches kan je in de toekomst alle richtingen uit, bijv als er op die 24 poort switch om één of andere reden een poort nodig zou zijn in een ander netwerk.

 

Enfin, er zijn dus mogelijkheden. Ik zou het op mijn manier doen, zelfs al zou het me een paar euro extra kosten en wat studietijd 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Siegbertdh
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

Bedankt aan iedereen voor de snelle antwoorden!

Ik ga toch voor de 'simpelere' oplossing gaan met de extra switch. 

 

Kan me juist nog iemand uitleggen waarom dit een goede oplossing en waarom de huidige manier niet 'goed' is? Ik wil het gewoon begrijpen waarom ik de 3 switches nodig heb.

Bedankt!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

@SiegbertdhIk vermoed dat je met uw smartphone, tablet enzo draadloze verbinding maakt via NEST. Je zit dan op een andere LAN. Vermoedelijk 192.168.1.0 waar de Telenet LAN 192.168.0.0 is. Dat zorgt ervoor dat je met je smartphone, tablet enz. moeilijk verbinding kunt maken naar je Zonnepanelen, eventuele printer enz. die op de TelenetLAN is aangesloten. De manier die ik voorstel zorgt ervoor dat je met alles achter dezelfde router zit.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Siegbertdh
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

helder! bedankt