Beantwoorden
Siegbertdh
Experienced Beetjesweter
Happy New Year! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

DOCSIS 3.1 E modem + 24 port switch + Nest Wifi

460561D5-6B65-43C3-825B-9326E5D5937E.png

Hallo! 

Ik merk dat hier een pak ervaring bij elkaar zit dus mijn vraag is de volgende:

Ik heb sinds kort een Docsis 3.1 E modem geïnstalleerd gekregen (nieuwbouw woning) naast onze meterkast. Nu heb ik ook een Nest Wifi mesh waarvan deze in de woonkamer staat. 1 kabel gaat dus rechtstreeks in mijn digicorder en 1 kabel rechtstreeks in de nest wifi. Van de nest wifi gaat er ook een kabel naar een 8 port switch om bvb ps4 aan te sluiten achter de tv. 

Nu komt, voor mij alleszins, het complexe: aan mijn meterkast (bij de modem) heb ik ook een aantal netwerkkabels voor 3 slaapkamers boven, ventilatie, zonnepanelen,... Deze 7 kabels kunnen uiteraard niet in de modem, ik heb dus ook een 24 port switch daar geplaatst rechtstreeks in een modem port.

Ik denk dat mijn vraag is: maakt de positie van deze 2 switches iets uit? Of moet de volgorde van hardware anders? 

(ik voeg later nog een schema toe)

Bedankt

0 Likes
19 reacties
Siegbertdh
Experienced Beetjesweter

Morning!

Ik zat met een koffietje nog even naar deze schema's te kijken en er kwamen nog wat vragen. Alles werkt nu, voornamelijk met dank aan @igvfer . 

Ik vroeg me alleen af of ik Nest router niet best gewoon in de berging bij de Telenet modem zet?

- minder bekabeling achter de tv

- 1 switch minder in het schema?

Benieuwd naar jullie kijk

Groeten

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

@Siegbertdh  schreef:

Morning!

Ik zat met een koffietje nog even naar deze schema's te kijken en er kwamen nog wat vragen. Alles werkt nu, voornamelijk met dank aan @igvfer . 

Ik vroeg me alleen af of ik Nest router niet best gewoon in de berging bij de Telenet modem zet?

- minder bekabeling achter de tv

- 1 switch minder in het schema?

Benieuwd naar jullie kijk

Groeten

Dan blijft de vraag of je WiFi niet al te sterk gaat verminderen. Ik weet niet of dit het euvel was waarom je een Nest router geplaatst hebt.

Het blijft een feit: Hoe centraler je uw AP's kunt zetten hoe beter je Wifi netwerk zal zijn. En een berging is nu meestal niet de echt ideale plaats daarvoor.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Siegbertdh
Experienced Beetjesweter

Thanks @igvfer . Absoluut akkoord, ik heb idd al 2 extra Nest points dus dan zou er eventueel nog een 3de bijkomen om de wifi uit de berging 'op te pikken'.

Ik heb de router eigenlijk gewoon naast de tv gezet zoals in onze vorige woning zonder al te veel bij na te denken.

Dus ik vroeg me af wat eigenlijk het meest ideale was in deze situatie.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

@Siegbertdh   Uit proberen zou ik zo zeggen. Het vraagt wat werk maar ik denk dat dit de enige manier is om het met zekerheid te zeggen. Want theorie en praktijk lopen niet altijd gelijk.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
0 Likes
Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

Best nooit meer dan 3 access- points gebruiken in je huis. In de 2.4ghz band zijn er maar 3 kanalen die elkaar niet overlappen (lees storen). Dat zijn kanaal 1, 6 en 11.

Een 4de access-point gaat een achteruitgang betekenen ipv een vooruitgang (ook in een mesh setup).

Dus ik zou geen extra wifi device naast je Telenet modem plaatsen.

Nu in de 5ghz speelt dat veel minder, en goede mesh oplossingen gaan dynamisch de kanalen gaan alloceren en heralloceren, om storingen te minimaliseren.

Maar dan nog: je gaat er niet op

vooruitgaan in de 2.4ghz band.

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
0 Likes