Beantwoorden
RDN1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Delen van publieke ip-adressen

Kan iemand mij bevestigen of Telenet al of niet mijn publiekelijk IP-adres deelt met een andere klant. Ze kunnen dit door bvb een ander poortbereik aan één andere klant en een ander bereik aan een andere klant te geven.

Tags (1)
0 Likes
30 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Delen van publieke ip-adressen

Technisch zou dat kunnen, dit gebeurd echter niet.

Zolang jij het specifieke publieke IP adres gebruikt is het uniek voor jou. Na verloop van tijd (maanden...) is het mogelijk dat jij een nieuw adres ontvangt, en dat je oude adres aan iemand anders toegekend wordt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Delen van publieke ip-adressen

@RDN1  Je spreekt toch duidelijk over de gewone internetaansluiting via de coaxkabel? Dat doet Telenet niet. Via mobiel netwerk heb ik al gehoord dat ze je durven verbinden via een private network. Dat kan je herkennen doordat ze je een IPadres 172.16.0.0/12 geven. Maar ik denk niet dat dit gebruikelijk is in België.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RDN1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Delen van publieke ip-adressen

Idd en dank je voor uw duidelijke reactie Ignace!

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Delen van publieke ip-adressen

Dit heet "carrier grade nat". Ik heb dit ook nog niet gezien in België.

Ik denk ook niet dat dit snel de kop zal opsteken. Europol is bijv een sterke tegenstander omdat dit de identificatie van internet criminelen (of andere criminelen op het internet) bemoeilijkt.

https://www.security.nl/posting/535623/Europol+wil+einde+aan+Carrier+Grade+NAT+bij+internetproviders


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Delen van publieke ip-adressen


@Steven-E  schreef:

Dit heet "carrier grade nat". Ik heb dit ook nog niet gezien in België.

Ik denk ook niet dat dit snel de kop zal opsteken.


CGNAT nog niet gezien in België???

CGNAT wordt in België op grote schaal toegepast door de mobiele providers. Of denk je dat er genoeg IPv4 adressen zijn om 10 miljoen GSM gebruikers van een eigen publiek IPv4 te voorzien?

Ken je één mobiele provider in België die géén CGNAT toepast?

 

Zowel Proximus als Scarlet passen CGNAT zelfs toe op vaste internet verbindingen (de klant kan hiervoor wel opt-outen indien hij toch een publiek IPv4 adres wil hebben).

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Delen van publieke ip-adressen

Ok, dat wist ik niet.

Dan heb ik het bij deze voor de eerste keer gezien 😉

Het ip adres op mijn Iphone, gekregen door Proximus is idd niet het echte IP adres waar ik het internet mee op ga.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Delen van publieke ip-adressen


@igvfer  schreef:

 Via mobiel netwerk heb ik al gehoord dat ze je durven verbinden via een private network. Dat kan je herkennen doordat ze je een IPadres 172.16.0.0/12 geven. Maar ik denk niet dat dit gebruikelijk is in België.


Een operator die het IP adres 172.16.0.0/12 gebruikt voor CGNAT volgt de regels niet! Volgens de RFC 6598 is er voor Carrier Grade NAT een specifiek adres blok vrijgemaakt: 100.64.0.0/10

Het gebruik van '"lokale adressen" (10.0.0.0, 192.168.0.0, 172.16.0.0) voor CGNAT zou tot conflicten kunnen leiden indien de gebruiker voor zijn eigen lokaal netwerk toevallig dezelfde range zou gebruiken 🤔

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Delen van publieke ip-adressen

Klopt. Mijn “private” adres is 100.107.x.x.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Delen van publieke ip-adressen

@Steven-E @Ex-Netweter  Ik heb het eens gezien op zo'n mobiele router maar heb mij duidelijk gemist in het IPadres. Er waren in ieder geval problemen om naar zo'n "publiek" adres te verbinden. Het was de bedoeling om van op afstand camera's te kunnen bekijken en een kabel of vaste telefoonaansluiting was er niet. Daarom dachten we aan de mobiele oplossing maar dat lukte niet.

Nog een interessant artikel gevonden daarover: https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/cgnat-frustreert-alle-ip-adres-gebaseerde-technieken 

Telenet gebruikt dit blijkbaar niet. Mijn mobiel netwerk heeft IPadres 213.13x.xxx.xxx. En het is niet via mijn wifi netwerk. Want daar heb ik andere Ipadressen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Delen van publieke ip-adressen

@Ex-Netweter  Maar voor zover ik dan begrijp gebruiken ze dichter naar de klant toe wel de private range adressen. Want met die range die je aanhaalt kunnen ze maar 4 194 304 adressen gebruiken. Niet eens genoeg voor Proximus voor zijn klanten in België. Laat staan Europa en de wereld. Maakt eigenlijk niet uit. Als het voor ons maar werkt. Maar het verklaart waarom ik toen zo'n mobiele router niet kon doen werken met de portforwarding.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Delen van publieke ip-adressen

@igvfer een ISP kan deze /10 range meerdere keren inzetten, en telkens weer natten achter verschillende publieke IP adressen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Delen van publieke ip-adressen

Inderdaad dan toch even belangrijk hier het onderscheid te maken tussen het vast en het mobiel internet.

 

Mijn eerste antwoord betrof enkel vast internet - daar bestaat  technisch de mogelijkheid, maar Telenet maakt daar geen gebruik van. Andere providers doen dit wel. Ik heb toegang tot een router in Duitsland, en zie daar op de WAN port een adres 100.85.x.y. Het publieke IP adres waarmee het verkeer op het internet komt start met 131.x.y.z

Bij telenet kreeg je een echt ongedeeld publiek IPv4 adres toegekend.

 

Bij het mobiele internet gebruik Telenet deze mogelijkheid wel. Dit laat zich makkelijk controleren door te kijken welk IP adres aan je GSM is toegekend (in mijn geval 100.72.x.y). Via watismijnipadres kan ik zien dat op internet het adres 37.x.y.z gebruikt wordt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Delen van publieke ip-adressen


@RDN1  schreef:

Kan iemand mij bevestigen of Telenet al of niet mijn publiekelijk IP-adres deelt met een andere klant.


Een andere klant binnen jouw subnet kan jouw adres hard coderen op eigen-router (modem in 'bridge' mode). Maar wie daar baat bij heeft is me absoluut niet duidelijk.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Delen van publieke ip-adressen


@Arnie  schreef:

 

Bij het mobiele internet gebruik Telenet deze mogelijkheid wel. Dit laat zich makkelijk controleren door te kijken welk IP adres aan je GSM is toegekend (in mijn geval 100.72.x.y). Via watismijnipadres kan ik zien dat op internet het adres 37.x.y.z gebruikt wordt.


Hoe kan ik dit vinden op mijn Huawei P smart? Via mijn wifi zie ik wel dat hij een adres krijgt 192.168.0.xxx. Maar via mobiel vind ik dit niet terug. Alles al afgezocht binnen draadloos en netwerken. Zou dat nog ergens anders kunnen zitten? Gewoon uit nieuwsgierigheid.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes