Beantwoorden
Acronda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet

We hebben een recentlijk een DocsIs modem laten installeren. Hierna hebben we bridging en een vast ip adres geactiveerd. Alles lijkt te werken op de smtp poort 25 na. Het lukt ons niet om deze correct door te laten.

 

Als router hebben we een RV325 in gebruik. Om te testen hebben we zowel de firewall op de router als op de server uitgeschakeld. Ook hebben we port forwarding ingeschakeld.

 

Iemand enig idee wat we mis doen?

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: DocsIs bridging - SMTP

0 Likes
9 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet

@Acronda 

Door de bridging aan te zetten krijgt je RV325 een extern ip adres (tenminste als je het externe Mac adres van je RV325 ingevoerd hebt). Op het niveau van je Telenet modem/router moet je dus helemaal de firewall uit te zetten en op je RV325 evenmin. Door de bridging valt er ook geen enkele poort te forwarden naar je RV325, dit is immers volledig opgevangen door de bridging.

Op je RV325 moet je wel port forwarding doen.

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet

Welk Telenet abonnement heb je? Enkel wanneer je een business-abonnement met vast IP adres hebt is het mogelijk inkomend verkeer voor poort 25 te ontvangen.

Bij alle andere abonnement formules is poort 25 geblokkeerd. Je kunt dat niet in de configuratie veranderen.

Zie hier voor een overzicht van geblokkeerde poorten:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-internetpoorten-blokkeert-telenet

 

Indien je over een business abonnement met vast-ip adres beschikt, dan dien je port-forwarding te configureren op je eigen router, om het inkomend verkeer naar de juiste host binnen je eigen netwerk te dirigeren.

Op de Telenet HGW zijn de port-forwarding en de firewall settings (die via mijn telenet te configureren zijn) niet van belang voor  het mac-address (je eigen router) die je onder "bridging" (of IP/MAC passthrough) geconfigueerd hebt.

In dat geval zou je eigen router een publiek IPv4 moeten ontvangen, en doe je alle configuratie op je eigen router.

Let er in dat geval ook op dat je naast port-forwarding voor IPv4 ook je firewall open zet voor poort 25 over IPv6.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Acronda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet

Het is een business abonnement met vast IP adres. En bridging is geactiveerd naar de intern router.

 

Als ik het goed begrepen heb moet onze router nog steeds als DHCP op de WAN poort geconfigureerd zijn?

 

Zover ik kan zien is de port forwarding geactiveerd voor poorten 80, 143 en 110 en deze werken (outlook kan bv de mailsever bereiken). Uiteraard staat poort 25 er bij maar de interne mailserver lijkt geen mails te ontvangen op deze poort (ondertussen poort 25 voor IPV6 toegevoegd aan de router firewall maar ook dit helpt niet).

 

Intern kan er via telnet een connectie naar de mailserver gemaakt worden (ook van een andere computer).

 

Badankt voor de  hulp.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet

Inderdaad, de WAN poort van je eigen router dient zich als DHCP client te gedragen, om zo het vast IP adres van Telenet te ontvangen.

Als poortforwarding voor de overige poorten (80, 143 en 110) wel werkt, echter enkel poort 25 niet, dan zou ik toch eens contact opnemen met Telenet.

Schijnbaar weet je hoe port-forwarding te configureren is op je eigen router, en is dat goed gelukt voor de overige poorten.

Kan er misschien nog sprake zijn van een firewall rule op je eigen router, of misschien op de mail-server zelf, die inkomend verkeer op poort 25 blokkeert, wellicht afhankelijk van het ip-address?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Acronda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet

Omdat ik via een computer op het intern netwerk met putty op poort 25 van de mail server kan  geraken lijkt het mij dat of de router of telenet als nog de poort blokkeerd.

 

Het probleem is dat ik reeds enkele malen telenet heb gecontacteerd maar dat ik daar niet echt verder gehoplen werd en het standaard antwoord kreeg dat poort 25 niet gelokkeerd wordt.

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet

Afhankelijk van het type mailserver welke je gebruikt kan deze misschien ook het inkomend verkeer blokkeren.

Bijvoorbeeld in linux kan iptables het verkeer tegenhouden, of als je postfix gebruikt, dan kun je via /etc/postfix/main.cf normaal aangeven naar welke networks geluisterd wordt.

Ik zou adviseren een de log te bekijken op de server, of daar zichtbaar is of het externe verkeer voor poort 25 toekomt.

Eventueel ook eens met bijvoorbeeld wireshark op het netwerk meekijken welke pakketjes er langs komen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Acronda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet

Uiteindelijk iemand van telenet aan de lijn gehad die het probleem dieper heeft onderzocht. Wat er exact mis is weten ze ook niet, maar het komt erop neer dat het IP adres op mijn.telenet verschillend was met het ip adres dat de modem had toegewezen gekregen door telenet. Na een hrstart van de modem en wat backen controle werkt het. M.a.w. onze instellingen waren toch correct.

 

Bedankt voor de suggesties en opemrkingen.

Ex-Netweter
 

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet


@Acronda  schreef:

Uiteindelijk iemand van telenet aan de lijn gehad die het probleem dieper heeft onderzocht. Wat er exact mis is weten ze ook niet, maar het komt erop neer dat het IP adres op mijn.telenet verschillend was met het ip adres dat de modem had toegewezen gekregen door telenet. Na een hrstart van de modem en wat backen controle werkt het. M.a.w. onze instellingen waren toch correct.


Het IP adres dat je in "Mijn Telenet" ziet, is altijd het IPv4 adres van de Telenet modem, en niet van de router die in bridge staat achter de CV8560E.

De eigen router achter de CV8560E is niet meer zichtbaar in "Mijn Telenet".

 

Wat hier - volgens mij - verkeerd is gegaan, is dat het vaste IP adres (buisness abbo met fixed IP) werd toegewezen aan de E-router, en de eigen router heeft dus een nieuw (dynamisch) IP gekregen - dat verschillend is van het (vast) IP adres dat je op "Mijn Telenet" ziet.

 

De interventie van de Helpdesk bestond er waarschijnlijk in om het correcte WAN IPv4 adres van de RV325 te linken aan het vaste IP?

 

0 Likes
Acronda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

DocsIs bridging - SMTP poort 25 werkt niet

Dat zou perfect kunnen. Noch de helpdesk noch de tweede lijn support hebben exact verteld wat hier is misgegaan. 

0 Likes